دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: ایرانی ها برابر با ۱۰ کشور اروپایی دورریز مواد غذایی دارند.

دور ریز مواد غذایی ایرانی ها به اندازه ۱۰ کشور اروپایی است

سلامت نیوز:دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: ایرانی ها برابر با ۱۰ کشور اروپایی دورریز مواد غذایی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،سید محسن طباطبایی مزدآبادی  با اشاره به بند ۸ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر «مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف»، گفت: متاسفانه همانطور که پیشتر عنوان کرده بودیم وضعیت اسراف در مواد غذایی به ویژه در شهرهای کشور به شدت اسفناک است و هیچ سنخیتی با الگوی جامع اقتصاد مقاومتی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه پدیده اسراف آثار منفی در دو حوزه اقتصادی و فرهنگی برای شهرها دارد، گفت: البته باید به این امر نیز اذعان کنیم که اسراف به یک بیماری جهانی و مسری تبدیل شده است که روز به روز شکاف فقر و تبعیض را تشدید می کند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه در سطح جهان قریب به ۸۷۰ میلیون نفر غذای کافی برای خوردن ندارند، خاطرنشان کرد: فقر تغذیه ای در هر سال منجر به مرگ ۲.۶ میلیون کودک کمتر از ۵ سال می شود که برابر با یک سوم جمعیت کودکان جهان است.

مدرس دانشگاه خوارزمی به وضعیت ایران در زمینه دورریز مواد غذایی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه بر خلاف آئین و سنت دینی، جامعه ما از شاخص های مطلوب فاصله گرفته است، افزود: ایرانی ها برابر با ۱۰ کشور اروپایی دور ریز مواد غذایی دارند.
طباطبایی با اشاره به اینکه ضایعات مواد غذایی در ایران سالانه قریب به ۳۵ میلیون تن است،  افزود: این آمار در حالی است که کل اتحادیه اروپایی ۹۰ میلیون تن مواد غذایی را دور ریزمی کنند! 

این کارشناس شهری در زمینه کاهش دور ریز مواد غذایی اشاره کرد و گفت: برای مثال در کشور ایتالیا رستورانها ظرف هایی به نام «کیسه خانواده» در اختیار مشتریان قرار می دهند تا افراد غذای اضافه را همراه خود ببرند.

وی با اشاره به اینکه فرانسه نیز قانونی برای ممنوعیت دورریز مواد غذایی فروخته نشده در سوپرمارکت ها تصویب کرده است، یادآور شد: در این کشور اگر مالکان فروشگاه هایی که مواد غذایی را به فروش می رسانند با بنگاه های خیریه قرارداد همکاری برای اهدای مواد غذایی در آستانه انقضا نداشته باشند جریمه خواهند شد!

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به فروشگاه های زنجیره ای ماد غذایی «وال مارت» آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: در این فروشگاه ها میوه و سبزیجات لکه دار با قیمت به صرفه ای به فروش می رسد که با استقبال شهروندان نیز مواجه شده است.

مدرس دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه برای یک جامعه اسلامی ناپسند است که ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی آن تبدیل به ضایعات شود، گفت: چه طور می توانیم ادعا کنیم در مسیر اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی قرار داریم وقتی غذای ۱۵ میلیون ایرانی دورریز می شود.


  

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha