یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 20209

آلودگی هوا و مواد شیمیایی ناشی از سوخت خودروها، موجب غیر بهداشتی شدن آش و حلیمی می‌شود كه این روزها در ماه رمضان در كنار پیاده روها به فروش می رسد و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

آش و حلیم كنار پیاده روها را نخرید

سلامت نیوز:كارشناس تغذیه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی گفت: آلودگی هوا و مواد شیمیایی ناشی از سوخت خودروها، موجب غیر بهداشتی شدن آش و حلیمی می‌شود كه این روزها در ماه رمضان در كنار پیاده روها به فروش می رسد و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

حامد پور آرام روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا به شهروندان توصیه كرد تا حد امكان از خرید آش و حلیم كنار پیاده روها خودداری كنند.

وی با بیان اینكه پخت طولانی مدت آش می‌تواند منجر به تخریب ویتامین‌های مفید موجود در آن (سبزی، غلات و حبوبات) مانند ویتامین سی، اسید فولیك و ‪۶‬ ‪ B‬شود، اظهار داشت: بر خلاف نظر عده‌ای كه آش را فاقد ارزش غذایی دانسته اند آش‌ها منبع خوب تامین‌كننده ویتامین‌ها و املاح معدنی در رژیم غذایی افراد به خصوص در ماه مبارك رمضان هستند.

پور آرام ادامه داد:خرد كردن بیش از حد سبزی‌ها منجر به خروج و تخریب مقدار بیشتری از مواد مغذی آنها می‌شود. بنابراین، بهتر است آش با حرارت ملایم و با حداقل آب مورد نیاز پخته شود تا پروتئین موجود درآن، حداقل تغییرات نامطلوب ناشی از حرارت را متحمل شود.

وی توصیه كرد از نعناع و زیره به مقداری كه آش را تلخ نكند، استفاده شود تا به این ترتیب از ایجاد مشكل نفخ، پس از خوردن آش جلوگیری شود.

این كارشناس تغذیه اضافه كرد: علاوه بر آن باید نخود و لوبیای آش را حداقل ‪ ۱۲‬ساعت قبل از پخت در سه تا چهار برابر حجم آنها خیس كرد و سپس آب آن را در این مدت، حداقل دو بار عوض شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha