دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 185324

روزه‌داری به‌ویژه در روزهای بلند و گرم تابستان برنامه‌ریزی خاصی می‌طلبد تا بتوان راحت‌تر روزه‌ گرفت. سفره‌های سحری و افطاری از سنت‌هایی است که با شروع این ماه معمولا در بیشتر خانه‌ها برپا می‌شود. اما انتخاب هوشمندانه و آگاهانه موادغذایی و غذاهایی که بر سر این سفره‌ها قرار می‌گیرد می‌تواند به روزه‌داران کمک کند تا این ماه را به سلامت سپری کنند.

آش غذای مناسبی برای افطار نیست

سلامت نیوز: روزه‌داری به‌ویژه در روزهای بلند و گرم تابستان برنامه‌ریزی خاصی می‌طلبد تا بتوان راحت‌تر روزه‌ گرفت. سفره‌های سحری و افطاری از سنت‌هایی است که با شروع این ماه معمولا در بیشتر خانه‌ها برپا می‌شود. اما انتخاب هوشمندانه و آگاهانه موادغذایی و غذاهایی که بر سر این سفره‌ها قرار می‌گیرد می‌تواند به روزه‌داران کمک کند تا این ماه را به سلامت سپری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، به این منظور پای صحبت‌های دکتر سعید حسینی، عضو هیات‌علمی دانشکده تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران نشستیم.

با توجه به روزهای طولانی و گرم تابستان، چه توصیه‌ای دارید که افراد روزه‌دار کمتر احساس گرسنگی و تشنگی کنند؟
تشنگی در روزهای گرم ممکن است آزاردهنده باشد از این‌رو افراد روزه‌دار بهتر است برای جلوگیری از احساس تشنگی یا کاهش آن به مقدار زیاد سبزیجات مصرف کنند. افرادی که اضافه وزن ندارند میوه فراوان هم می‌توانند استفاده کنند. سبزیجات سرشار از فیبر و فاقد انرژی است بنابراین برای همه افراد بلامانع است اما میوه هم فیبر دارد و هم انرژی و به همین دلیل باعث چاقی می‌شود. علاوه‌بر این، مصرف آب و چای کم‌رنگ و دوغ به شرط کم‌نمک بودن آن نیز توصیه می‌شود. اما مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار و قهوه هر چه کمتر باشد، بهتر است. برای رفع گرسنگی هم بهتر است سهم پروتئین و چربی را در رژیم غذایی به وعده سحری منتقل کنند. مصرف این قبیل موادغذایی سیری را طولانی‌تر می‌کند و افراد کمتر گرسنه می‌شوند. در وعده سحر باید سبزیجات زیاد استفاده کنند. سبزیجات هم مانع از تشنگی و هم مانع از گرسنگی زودرس می‌شود.

بهترین موادغذایی در وعده‌های سحر و افطار از نظر شما چیست؟
اصولا در وعده افطار آنچه به‌عنوان صبحانه و شام می‌خوریم باید گنجانده شود. در وعده سحری هم آنچه به‌عنوان ناهار مصرف می‌کنیم باید مورد استفاده قرار گیرد. تنظیم این نوع برنامه غذایی برای ماه رمضان می‌تواند به افراد پرجنب و جوشی که در طول روز فعالیت زیادی دارند، کمک کند تا انرژی لازم را داشته باشند. معمولا توصیه می‌کنیم که روزه‌داران با یک نوشیدنی ولرم مانند شیر، چای یا یک سوپ رقیق افطار کنند. اما آش به خاطر داشتن انواع حبوبات یک غذای سنگین به شمار می‌رود و برای باز کردن افطار توصیه نمی‌شود.

 آیا از دیدگاه پزشکی آشپزی ایرانی و غذا‌های ایرانی برای این ماه مناسب‌ترند؟
غذاهای سنتی ما ایرانی‌ها که معمولا شامل پلو و خورش است و سرشار از فیبر و پروتئین که برای روزه‌داران مفید است. به شرط آنکه بدون روغن یا با مقدار بسیار کم روغن طبخ شده باشد. در واقع بهتر است در ماه رمضان، حجم کمتری روغن مصرف شود. اگر دریافت چربی در رژیم غذایی روزه‌داران کم شود، دچار اضافه‌وزن نمی‌شوند.
مصرف نمک به مقدار زیاد هرگز توصیه نمی‌شود و بهتر است روزه‌داران مصرف آن را در رژیم غذایی روزانه حذف کنند یا به حداقل برسانند مگر افرادی که دچار افت فشار خون هستند.

روزه را به چه کسانی توصیه نمی‌کنید؟
افرادی که دیابت و قند کنترل‌نشده دارند مجاز به روزه‌گرفتن نیستند. قند کنترل نشده به حالتی می‌گویند که قند بالا در فرد با دارو یا رژیم غذایی نیز کنترل نمی‌شود و مدام دچار نوسان است یا افرادی که مجبور به مصرف داروهایی در زمان مشخص هستند و امکان تغییر زمان مصرف دارو نیز وجود ندارد. ولی به‌طور کلی بیمارانی که دچار سنگ کلیه هستند، مبتلایان به بیماری‌های چشمی و نیز گوارشی باید با نظر و مشورت پزشک اقدام به روزه گرفتن کنند. چه بسا برخی از این بیماران در کنار مصرف دارو بتوانند طبق نظر پزشک معالج، روزه‌ را هم به جا آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha