رئیس سابق انجمن نفرولوژی ایران با اشاره به عواقب واگذاری مراکز دیالیز به بخش خصوصی گفت: واردات محصولات بی‌کیفیت سبب مرگ بیماران شده و عوارض زیادی را به همراه دارد.

خطر مرگ بیماران دیالیزی با واردات صافی چینی

سلامت نیوز:رئیس سابق انجمن نفرولوژی ایران با اشاره به عواقب واگذاری مراکز دیالیز به بخش خصوصی گفت: واردات محصولات بی‌کیفیت سبب مرگ بیماران شده و عوارض زیادی را به همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،بهروز برومند در ارتباط با طرح وزارت بهداشت در واگذاری مراکز دیالیز به بخش خصوصی اظهار داشت:‌در این زمینه دو فرضیه مطرح است؛ یکی اینکه دیالیز سود دارد و دیگری اینکه ندارد و اگر سود داشت، دولت آن را به کسی واگذار نمی‌کرد پس احتمال سوددهی نداشتن آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تاجر، پزشک نیست و می‌خواهد از تجارت خود درآمد کسب کند،‌ افزود: لذا واگذاری مراکز دیالیز به بخش خصوصی کیفیت دیالیز را کاهش می‌دهد و برای جلوگیری از این مسئله باید حداکثر نظارت وجود داشته باشد.

رئیس سابق انجمن نفرولوژی ایران ادامه داد: همچنین افرادی باید در این زمینه فعالیت کنند که سابقه کار در حوزه دیالیز داشته باشند و پیش از این امتحان‌های لازم را گذارنده و تجربه کسب کرده باشند. این در حالی است که ممکن است برخی تاجر خوبی باشند ولی در این حوزه تجربه لازم را کسب نکرده باشند لذا برای بیماران مشکل‌آفرین شوند.

برومند با اشاره به اینکه در استان البرز این صحبت پیش آمده که قرار است مراکز دیالیز در اختیار مراکز خصوصی قرار گیرد که قبلا سابقه فعالیت در این حوزه را نداشته‌اند، گفت: طبق گفته مسئولان یک هزار تخت دیالیز کمبود داریم و همین افراد می‌گویند هزار میلیارد تومان قرار است هر مرکز وام بگیرد و به طور کلی این وام‌ها بین 5 تا 10 مرکز به صورت انحصاری تقسیم شود.

وی بیان کرد:‌ این شرکت‌های خصوصی نه تنها قرار است وام بانکی با بهره اندک دریافت کنند بلکه این امکان را داشته که صافی دیالیز نیز از خارج وارد کنند. لذا آنها در صدد درآمدزایی بوده و سعی در صرفه‌جویی دارند،‌ لذا برای اینکه این موضوع برایشان صرفه داشته باشد صافی را از چین تهیه کرده که کیفیت آن بسیار پایین است.

رئیس سابق انجمن نفرولوژی ایران با تأکید بر اینکه در کشور ما تولید صافی دیالیز بیشتر از میزان احتیاج است، گفت: نیازی به واردات نداریم از طرفی نیز تولید داخل دچار آسیب می‌شود همچنین صافی ارزان بی‌کیفیت مرگ و میر بیماران را به همراه داشته و سبب می‌شود بی‌صدا جان خود را از دست بدهند.

برومند با اشاره به اینکه این اقدام نیاز به صلاحیت سازمانی دارد، گفت: همچنین مراکزی که می‌خواهند این موضوع را در دست بگیرند نباید وام بگیرند بنابراین شرکت‌هایی همچون هلال‌احمر امتحان‌های خود را گذرانده و تولید صافی را انجام می‌دهند لذا استفاده از تولید داخلی در این زمینه مؤثر است.

وی تأکید کرد: انجمن نفرولوژی ایران واردترین سازمان برای نظارت و انجام دیالیز است چرا که افراد این حوزه در زمینه دیالیز تحصیل کرده و آموزش‌های لازم را گذرانده‌اند لذا این نظارت باید بر عهده انجمن نفرولوژی باشد.

رئیس سابق انجمن نفرولوژی ایران خاطر نشان کرد: من هیچ سود شخصی در این زمینه ندارم و تنها دلم برای مردم و دستاوردهای پزشکی می‌سوزد که امیدوارم مسئولان متوجه عواقب واگذاری مراکز دیالیز به بخش خصوصی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha