عضو انجمن ارتوپدی ایران گفت: ورزش‌های سنگین بدون گرم‌كردن از علل مهم ابتلا به آب‌آوردن زانو است.

به گزارش سلامت نیوز كامران بدیع‌زاد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: آب آوردن زانو بر اثر یك حادثه التهابی ایجاد می‌شود كه ممكن است این حادثه بر اثر ضربه به زانو در حین ورزش و در طی پیچ خوردن زانو و فشار آوردن به مفصل ایجاد شود.

وی افزود: بیماریهای التهابی سیستمی مانند رماتیسم، ابتلا به بیماری‌های مانند استئوآرتریت كه در سنین بالاتر مفصل زانوی فرد را مبتلا می‌كند و فشار آوردن به مفصل زانو پس از ورزش‌های سنگین موجب ابتلا به این عارضه می‌شود كه خم و راست شدن زانو به خصوص خم شدن را محدود می‌كند.

بدیع‌زاد تصریح كرد: التهاب پرده داخلی مفصل زانو موجب آب آوردن آن می‌شود و از دلایل دیگر ابتلا به آن می‌توان عفونت، باكتریایی یا ویروسی را نام برد كه موجب التهاب و آب آوردن مفصل زانو می‌شود كه البته در این مایع میكروب نیز وجود دارد.

وی اضافه كرد: مهمترین كار در درمان آب آوردن زانو تشخیص علت آن است چرا كه اگر تروما‌، پیچ‌خوردگی، پارگی رباط، مینسك و بیماری‌های عفونی علت این عارضه باشند راه‌های درمان متفاوتی دارند.

بدیع‌زاده گفت: ضعف عضلات ران به خصوص عضلات چهار سر ران می‌توانند موجب ابتلا به این عارضه شوند به خصوص هنگامی كه فرد ورزش‌های شدیدی می‌كند كه در این حالت تقویت عضلات ران می‌تواند فشارها به مفاصل را به خود جذب كند.

وی افزود: تمرینات خاص،‌تقویت عضلات ران به نام تمرینات ایزومتری وجود دارد كه می‌تواند به درمان آن كمك كند. همچنین تجویز داروهای ضدالتهابی به این عارضه كمك می‌كند.

بدیع‌زاده خاطرنشان كرد: قبل از انجام ورزش‌های سنگین فرد باید مدتی گرم كند و این طبیعی است كه اگر فردی پس از دو سال شروع به دویدن شدید كند احتمال آب آوردن زانویش بیشتر می‌شود.

وی افزود:‌ اینكه گفته می‌شود بازی با توپ پلاستیكی موجب آب آوردن زانو می‌شود اشتباه است هر زانویی كه عضلاتش ضعیف باشد و آمادگی لازم را نداشته باشد می‌تواند موجب ابتلا به این عارضه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha