رییس دومین كنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیك صورت نسبت به تبلیغات ماهواره‌ای در مورد كرم‌های جوان كننده صورت و دستگاه‌های كوچك كننده بینی هشدار داد و گفت: این تبلیغات مبنای علمی ندارد و متاسفانه در برخی از مواقع عوارض جدی بر جای می‌گذارند.

دكتر محسن نراقی در حاشیه دومین كنگره خاورمیانه‌ای رانیولوژی جراحی پلاستیك صورت، گفت: تبلیغات ماهواره‌ای جوان سازی صورت و كوچك كننده بینی گمراه كننده است و سبب فریب مردم می‌شود، این تبلیغات جنبه علمی ندارد و مردم باید نسبت به استفاده آنها هوشیار باشند، هیچ كرم یا قرصی نمی‌تواند در جوان سازی صورت كار روش‌های علمی را انجام دهد.

وی ادامه داد: در جوان سازی صورت علاوه بر مباحث جراحی، مباحث غیر جراحی مانند تزریق بوتاكس، سیلر و لایه برداری سطحی مطرح است، بنابراین هیچ كرمی نمی‌تواند كارهای این موارد را انجام دهد، اما كرم‌های ضد آفتاب می‌توانند در پیشگیری از پیری پوست موثر باشند، متاسفانه برخی مواقع تبلیغات مطرح شده عوارض زیادی بر جای می‌گذارند كه لازم است مردم برای استفاده از این كرم‌ها از منابع علمی تحقیق كنند.

رییس دومین كنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیك صورت با اشاره به جایگاه ایران در جراحی پلاستیك و زیبایی ، گفت: ایران از این نظر در جایگاه خوبی قرار دارد، اما لازم است تجربیات در این زمینه به روز شود و فاصله علمی با مراكز معتبر دنیا كاسته شود.

وی با بیان اینكه در دومین كنگره خاورمیانه‌ای مباحث مربوط به راینولوژی، جراحی پلاستیك بینی و جراحی‌های پلاستیك صورت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: در این كنگره تمام مشكلات مربوط به بینی اعم از مسایل تنفسی ، مشكلات سینوس‌ها و غیره مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، همچنین در این كنگره جدیدترین روش‌های آندوسكوپیك بینی، سینوس و قاعده جمجمه مطرح می‌شود.

نراقی افزود: پیش از این بسیاری از ضایعات قاعده جمجمه با روش‌های وسیع درمان می‌شد، اما در جراحی‌های آندوسكوپی در درمان این ضایعات از برش‌های بسیار كوچك استفاده می‌شود و این جراحی‌ها با عوارض بسیار كمتر و طول درمان بسیار كوتاهتر مطرح هستند كه سبب می‌شود بیمار درد و رنج كمتری داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به جراحی‌های رینو نورو سرجری، افزود: به وسیله این جراحی‌ها از راه بینی به مغز دسترسی می یابیم و جراحی‌های مغز انجام می‌شود، این جراحی ها نیز در این كنگره مورد بحث و برسی قرار می‌گیرند، ‌این جراحی‌ها شاید بیش از10 سال گذشته آغاز شده است، در این جراحی‌ها از سیستم‌های تصویری با هدایت‌ رایانه‌ای استفاده می‌شود كه باعث پیشرفت درمان تومورها شده و بسیار امن‌تر از روش‌های گذشته است، به طوریكه این جراحی به صورت تیمی و با حضور جراحان مغز و اعصاب انجام می‌شود.

رییس دومین كنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیك صورت، افزود: بیماران مبتلا به پركاری تیروئید دچار بیرون زدگی چشم می‌شوند كه این امر ظاهری نامطلوب را برای بیمار به همراه دارد در روش آندوسكوپی از راه بینی می‌توان چشم‌ها را به داخل كشید و به این ترتیب اصلاح بیرون زدگی چشم در بیماران پركاری تیروی انجام شود، همچنین به وسیله این جراحی‌ها بیمارانی كه مجاری اشكی‌شان بسته شده به جای برش از راه بینی این مجاری اصلی باز می‌شوند.

وی جراحی پلاستیك بینی را شایع ترین جراحی‌های پلاستیك در ایران عنوان كرد و گفت: لازم است در جراحی‌های پلاستیك بینی جراح از تجربه كافی برخوردار باشد، با توجه به اینكه روش‌های جراحی پلاستیك بینی در سال‌های اخیر بسیار تحول یافته است، باید جراحان و متخصصان این امر در دوره‌های آموزشی شركت كرده و دانش خود را به روز كنند.

به گفته نراقی پیش از این روش‌های جراحی بینی متكی بر برداشتن بافت‌ها بود كه این امر سبب می‌شد بینی در دراز مدت دچار تغییر شكل شود، به طوریكه بینی دچار افتادگی و یا فرو رفتگی در دو طرف شود، به این ترتیب علاوه بر ظاهر مصنوعی مشكلات تنفسی زیادی برای بیمار به وجود می آمد، اما در روش‌های جدید جراحی‌های بینی بافت بینی تقویت می‌شود، به این ترتیب بافتی از بینی خارج نشده، بلكه با روش‌های پیشرفته تغییر شكل در این بافت‌ها ایجاد می‌شود.

وی تاكید كرد: زیبایی بینی به معنی كوچك شدن آن نیست، بلكه ایجاد تناسب با قسمت‌های دیگر است، در روش‌های جدید جراحی‌های پلاستیك بینی علاوه بر حفظ بافت‌ها سعی می‌شود بینی به صورت طبیعی بوده و آثار عمل در آن مشاهده نشود، از سوی دیگر حفظ عملكرد بینی در این روش‌ها بسیار مورد توجه است.

رییس دومین كنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیك صورت با اشاره به جراحی‌های پلاستیك صورت ادامه داد: در این كنگره جراحی‌های پلاستیك صورت از چند جنبه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند، با توجه به افزایش سطح سلامت و بهداشت و همچنین افزایش طول عمر، توجه به زیبایی و جوان‌تر شدن در دنیا بسیار مطرح شده است، به این ترتیب بحث‌های جراحی‌های جوان سازی صورت و همچنین تحولات زیادی در روش‌های غیر جراحی جوان سازی صورت مانند تزریق بوتاكس و سیلر در دنیا و از جمله ایران رایج شده است كه این روش‌های غیر جراحی سبب كاهش روش‌های جراحی جوان سازی صورت می‌شود.

وی افزود: برخی تصور می‌كنند كه روش‌های غیر جراحی جوان سازی صورت بسیار راحت است و هر فردی می‌تواند آن را انجام دهد، این در حالی است كه این اعمال به تخصص‌های علمی مربوط به خود نیاز دارند و مراجعه به غیر متخصصان مشكلات زیادی را در این زمینه به دنبال دارد، عوارض یك تزریق نامناسب از عوارض یك جراحی بد بسیار بیشتر است و حتی یك تزریق نامناسب می‌تواند پوست را بسیار پیرتر از گذشته نشان دهد.

نراقی در ادامه به ترمیم ضایعات صورت در تصادفات و همچنین مجروحان جنگی اشاره كرد و گفت: روش‌های ترمیمی مختلفی به این منظور وجود دارد، اما در موارد نادر ممكن است روش‌های ترمیمی موجود پاسخگو نباشد، برای افرادی كه قسمت‌های زیادی از صورت خود را از دست داده‌اند، طی پنج سال اخیر پیوند صورت مطرح شده است و پیوند صورت به تعداد محدودی در دنیا انجام شده است كه می‌تواند زندگی افراد را تغییر دهد، البته این اعمال مشكلات و محدودیت‌های خاص خود را دارند، چرا كه این اعمال كار تیمی هستند و گاهی برای انجام آن باید 12 متخصص فعال باشند، در حال حاضر پیوند صورت در چهار كشور جهان مطرح است.

وی گفت: در ایران برای انجام پیوند صورت از نظر توانایی جراحان امكان آن وجود دارد كه به عنوان قطب پیوند جراحی های صورت در منطقه مطرح شود، اما به این منظور باید شرایط فراهم باشد و این امر نیازمند كارگروهی و برنامه‌ریزی‌ دقیق است، امكانات سخت افزاری و نرم افزاری این امر در حال حاضر فراهم است، اما مهمترین مانع مربوط به سیستم‌ كار گروهی در این اعمال است، چرا كه ایرانیان كمتر عادت به انجام كارها به صورت تیمی دارند و این گونه اعمال حمایت نهادهای مختلف را می‌طلبد.

رییس دومین كنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیك صورت با اشاره به حضور برجسته‌ترین افراد در زمینه جراحی‌های پلاستیك بینی و صورت در این كنگره، گفت: در كنگره گذشته كه در مركز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، یك‌هزار و500 نفر از 26 كشور جهان شركت كردند.

به گزارش ایسنا، در این كنگره تندیس و لوح پروفسور فضل اله رضا به سه پیشكسوت گوش، حلق و بینی به ترتیب دكتر محمد حسین عابدی، دكتر هوشنگ بدیعی و دكتر محمود اویسی اهداء شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha