می توانید پول زیادی را خرج آزمایش های DNA کنید تا متوجه شوید چه ژن هایی هستند که منجر به چاقی تان می شوند اما توصیه می کنم با آن پول کارِ دیگری بکنید و به جایش از راهکارهای هوشمندانه ای که در ادامه گفته می شود استفاده کنید تا DNA چاقی را خاموش کنید.

با این راه های ساده ژن های چاقی خود را خاموش کنید

سلامت نیوز: می توانید پول زیادی را خرج آزمایش های DNA کنید تا متوجه شوید چه ژن هایی هستند که منجر به چاقی تان می شوند اما توصیه می کنم با آن پول کارِ دیگری بکنید و به جایش از راهکارهای هوشمندانه ای که در ادامه گفته می شود استفاده کنید تا DNA چاقی را خاموش کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، اگر پدر و مادرتان هر دو درگیر وزنشان بوده اند، شاید با خود فکر کنید که شما هم دچار همین سرنوشت می شوید یا خیر.

سناریو بعیدی نیست: بالاخره حدود 100 نوع ژن وجود دارد که با چاقی در ارتباط هستند ، این یعنی ممکن است چیزی بیشتر از صفات ظاهری را از پدر و مادر به ارث ببریم.

اما خبر خوب اینکه تمام این ژن ها ضرورتا غیر قابل تغییر نیستند. برخی از این ژن ها که با نام ژن های چاقی شناخته می شوند بسته به عادات و محیط می توانند تغییر کنند.

می توانید پول زیادی را خرج آزمایش های DNA کنید تا متوجه شوید چه ژن هایی هستند که منجر به چاقی تان می شوند اما توصیه می کنم با آن پول کارِ دیگری بکنید و به جایش از راهکارهای هوشمندانه ای که در ادامه گفته می شود استفاده کنید تا DNA چاقی را خاموش کنید.

1- استفاده از پروتئین

مرغ، تخم مرغ و دیگر غذاهای سرشار از پروتئین کارشان بیشتر از ساخت عضله است. در یک تحقیق مشخص شد افرادی که ژن FTO مرتبط با چاقی را دارند زمانی که برنامه غذایی کم کالری حاوی 25 درصد پروتئین استفاده می کنند اشتهایشان پایین می آید و کمتر دچار هوس های غذایی می شوند. پروتئین سیرتان می کند و نسبت به دیگر مواد مغذی انرژی بیشتری برای هضم شدن نیاز دارد.

به تمام وعده ها و میان وعده های خود یک جزء اضافه کنید که سرشار از پروتئین باشد مانند تخم مرغ، میگو، گوشت بوقلمون، بادام زمینی. پخش کردن دریافت پروتئین در طول روز به بدنتان کمک می کند به بهترین شکل از آن برای عملکرد و بازسازی بعد از ورزش استفاده کند.

2- صبح ها زود غذا بخورید

با این راه های ساده ژن های چاقی خود را خاموش کنید ساعت رومیزی رژیم لاغری دکتر کرمانی

بدنتان بر اساس ساعت داخلی کار می کند به همین دلیل است که وقتی زود از خواب بیدار می شوید حس بسیار بدی دارید. این ساعت در تک تک سلول های بدنتان فعال است و درست مانند عادات خواب روی سوخت و ساز نیز تاثیر دارد. تحقیقات نشان داده افراد دارای اضافه وزنی که مقدار مشخصی ژن PLIN1 که با چاقی در ارتباط است دارند در صورتی که در طول روز زودتر غذای خود را بخورند می توانند وزن بیشتری را کم کنند. هرچه زمان استفاده از وعده ها زودتر و منظم تر باشد نتیجه نیز بهتر می شود.

صبحانه را بخورید و صاف به سراغ ناهار نروید. خوردن صبحانه علاوه بر اینکه کمک می کند در یک وعده پرخوری نکنید به تنظیم سوخت و ساز بدنتان نیز کمک می کند.

3- افزایش فعالیت بدنی

تحقیقات نشان داده سبک زندگی که در آن فعالیت فیزیکی بالا باشد می تواند روی ژن های FTO که باعث چاقی می شوند تاثیر بگذارد. مردانی که در این تحقیق شرکت کردند به لطف فعالیت فیزیکی بالا می توانستند روزانه بیش از 900 کالری بسوزانند.

لازم نیست حتما در یک مزرعه کار کنید که فعالیت بدنی تان بالا باشد. راه های زیادی وجود دارد که شما نیز بیش از 900 کالری در روز بسوزانید. برای مثال روزی ( یعنی در کل روز جمعا ) دو ساعت پیاده روی با سرعت بالا، یک ساعت دوندگی و یا 50 دقیقه دوچرخه سواری می تواند کمکتان کند بدن را فعال نگه داشته و ژن های دشمن را خاموش نگه دارید.

۴- برنامه غذایی متعادل

انواعی از ژن به نام MC4R هستند که باعث بالا رفتن احتمال چاقی و دیابت نوع 2 در افراد می شوند. اما برای این مسئله نیز راه حلی هست: یک رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند خطر این ژن ها را از بین ببرد. چنین رژیمی سرشار است از روغن زیتون، ماهی، گوشت مرغ، میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل ها. فیبر و آنتی اکسیدان موجود در چنین برنامه غذایی با چاقی مقابله می کند و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می دهد.

تا می توانید به برنامه خود وعده های غذایی با کیفیت اضافه کنید و در کنارش به فکر پرهیز از غذاهای بی ارزش مانند غذاهای فرآوری شده نیز باشید. کلید سلامتی تان در غذاهایی است که مواد مغذی با ارزشی در خود دارند.

5- چای سبز بنوشید

نوشیدن این چای باعث تقویت فعالیت چندین ژن می شود که سوخت و ساز را تنظیم می کنند، مانند ژنی که با نام GLUT4 می شناسیم. در یک تحقیق 12 هفته ای موش هایی که برنامه غذایی شان حاوی مقدار بالایی چربی و چای سبز بود نسبت به موش هایی که همان برنامه غذایی منتها با آب را داشتند ژن های GLUT4 فعال تری در نمونه هایشان کشف شد. در انسان ها نوشیدن چای سبز نشان داده می تواند روی بهبود کنترل قند خون تاثیر بگذارد. اما این نکته را به خاطر بسپارید: محققانی که روی چای مطالعه می کنند معمولا قند و خامه اضافه نمی کنند. بنابراین درباره چای سبز خامه ای شیرینی که حدود 430 کالری دارد صحبت نمی کنیم.

روزی یک لیوان چای سبز بنوشید و برای اینکه از محصولاتی با بالاترین آنتی اکسیدان استفاده کنید فروشگاه دکتر کرمانی چندین محصول را به شما پیشنهاد می دهد. ( چای های سبز پیشنهادی ما )

اگر از چای سبز کیسه ای استفاده می کنید کافیست 3 دقیقه آن را در آب جوش نگه دارید تا بیشترین میزان طعم و آنتی اکسیدان از آن وارد چایتان شود.

نویسنده: سارا واتس

منابع:

​These At-Home DNA Tests Are Now FDA-Approved – http://www.menshealth.com/health/23andme-at-home-dna-test-fda-approved?_ga=2.263228300.1203861699.1500436376-136441791.1500436376

Menshealth mag

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha