چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 219223

نتیجه مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد پول خرج کردن به صورت واقعی برای انسان شادی به همراه دارد، البته درصورتی که از این پول برای خرید زمان آزاد استفاده شود نه کالا، مثل استخدام کارگر برای انجام کارها یا پول دادن به کسی برای بردن خودرو به کارواش.

پول واقعا شادی‌ می‌آورد

سلامت نیوز: نتیجه مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد پول خرج کردن به صورت واقعی برای انسان شادی به همراه دارد، البته درصورتی که از این پول برای خرید زمان آزاد استفاده شود نه کالا، مثل استخدام کارگر برای انجام کارها یا پول دادن به کسی برای بردن خودرو به کارواش.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، بر اساس گزارش ساینس الرت،‌ این نتیجه مجموعه مطالعاتی است که در دانشگاه‌های بریتتیش کلمبیای کانادا، هاروارد آمریکا و ماستریخت هلند انجام شده و نتیجه آن در نشریه پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

قحطی وقت یکی از پدیده‌های زندگی معاصر است که مردم را در کشورهای مختلف به دلیل کمبود وقت در زندگی روزمره دچار استرس و نگرانی می‌کند.

روان‌شناسان می‌گویند استرس ناشی از کمبود وقت بر سلامت افراد تاثیر منفی دارد و موجب اضطراب و بی‌خوابی می‌شود.
از این رو آنها می‌خواستند بدانند که آیا خرید وقت آزاد - مثل پول دادن برای انجام کارهای خانه - می‌تواند باعث رضایت از زندگی شود یا خیر.

در این تحقیق از 6هزار نفر، از جمله 800 ثروتمند در آمریکا، کانادا، دانمارک و هلند این پرسش پرسیده شد که چقدر برای خرید وقت پول خرج می‌كنند و نتیجه این نظرسنجی نشان داد کمتر از یک سوم این افراد در ماه برای آزاد کردن وقت خود پول پرداخت می‌كنند امادرعین حال نسبت به دیگران رضایت بیشتری از زندگی خود داشتند.

جنبه دیگر این نتیجه آن است كه حتی افراد بسیار متمول هم اغلب حاضر نیستند برای انجام کارهایی که دوست ندارند پول بپردازند.

پژوهشگران در مرحله بعد یک کارآزمایی دو هفته‌ای را برای 60 نفر در ونکوور کانادا طراحی کردند. در یک تعطیلی آخر هفته از آنها خواستند 40 دلار را در راستای آزاد شدن وقت خود صرف كنند. شرکت‌کنندگان این پول را صرف خرید ناهار برای تحویل در محل كار کردند یا پول را به بچه‌های همسایه دادند تا بعضی کارهای کوچک را برایشان انجام دهند یا آن را برای نظافت خانه خرج کردند.

آخر هفته بعد از آنها خواسته شد این پول را برای خریدن جنس و کالا صرف کنند مثلا کتاب، نوشیدنی یا لباس بخرند. نتایج نشان داد این خرید وقت بیشتر از خرید کالا باعث رضایت شرکت‌کنندگان در تحقیق شده بود زیرا استرس کمبود وقت را كاهش داده‌بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha