شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 220208

انسانها از زمانی که شروع به مهاجرت (سفرهای طولانی و یا کوچ) به شهر و یا کشور دیگری کردند، با مشکلات سلامتی مواجه شدند. حتی در گفتار های عامیانه در زبان فارسی اصطلاح "آب به آب شدن" داریم، که این خود دلیلی بر گرفتاری سلامتی مردم در کوچ کردن است.

رابطه مهاجرت با شیوع ابتلا به بیماری های ناشناخته

سلامت نیوز-*دکتر قاسم قارون:  انسانها از زمانی که شروع به مهاجرت (سفرهای طولانی و یا کوچ) به شهر و یا کشور دیگری کردند، با مشکلات سلامتی مواجه شدند. حتی در گفتار های عامیانه در زبان فارسی اصطلاح "آب به آب شدن" داریم، که این خود دلیلی بر گرفتاری سلامتی مردم در کوچ کردن است.

به گزارش سلامت نیوز، مشکلات سلامتی با پیشرفته تر شدن تکنولوژی و پیچیده تر شدن زندگی ها و در نتیجه افزایش استرس های زیست محیطی و تغذیه ای نسبت به دو دهه گذشته اوضاع وخیم تری پیدا کرده است.
در مقاله ای تحت عنوان "با طب بیوسایبرنتیک بیشتر آشنا شوید" که در اسفند ماه 1394 در سایت سلامت نیوز منتشر شد، در مورد بیوسایرنتیک و عوامل تحریک کننده و بر هم زننده آن نوشتیم. در مورد موضوع مهم "مهاجرت و شیوع بیماریهای ناشناخته "  نیز به ظرفیت تحمل بدن که نهایتاً به تعادل سلامتی در بدن مربوط می شود باید اشاره کنیم.
با نگاه دقیقتر به شکایات سلامتی اطرافیان می بینید که طبق یافته های کلینیکی و پاراکلینیکی توضیح واضحی برای بروز ناراحتی و مشکلات جسمانی این افراد وجود ندارد.
پزشکی کلاسیک سعی در برطرف کردن علائم بیماری در افراد دارد. در حالیکه مشکل اصلی را از دید جامع نگری بررسی نمی کند.
لذا همانطور که در مقاله قبل گفته شد اگر ظرفیت تحمل بدن را به یک بشکه تشبیه کنیم، این ظرفیت محدود می باشد و با لبریز شدن آن با توجه به زمینه ژنتیکی فرد، بیماری ظاهر می شود. (شکل 1)

درد
اخیراً در مجله New England Journal of Medicine گزارشی1 آمده است که تاییدی بر گفته های ما  می باشد. در این گزارش آمده است که خانم 27 ساله ای پس از سفر طولانی به چند کشور آسیایی و بازگشت به کشور خود در سلامت کامل، پس از چند ماه ناگهان دچار علائم پوستی در حال توسعه شد.
طب کلاسیک با توجه به آزمایشهای کلینیکی و پاراکلینیکی  و با استفاده از کورتون و مهار کننده اینترلوکین 6 به علامت درمانی متوسل می شود. تا آخرین خبر تشخیص بیماری این خانم نامشخص و درمان هم بی نتیجه بود.
بر اساس تجربه، این فرد میباید با توجه به زمینه ژنتیکی و تغذیه ی کاملا متفاوت و متغیر و نامتجانس با ذخیره ژنتیکی خود ماجراجویی کرده باشد که دچار این مشکل شده است.

از مثالهای دیگر که تجربه شخصی است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 فردی برای ادامه تحصیل به کشور ژاپن سفر کرد. پس از 5 ماه درد های شدید مفصلی در مچ دستانش ظاهر شد. بعد از یکسال این دردها به صورت چرخان و همه گیر، هر روز در یکی از نقاط بدن (مفصل پا، مفصل دست، گردن، فک و ....) ظاهر شدند و تا 6 ماه ادامه داشتند .
8 سال بعد از بروز آن دردها اختلال حسی گرما در پای راست آن فرد و هشت ماه پس از اختلال مذکور دچار دوبینی شد. وجود پلاکها در ناحیه گردنی نخاع در آزمایشات مشاهده شد.
سه سال بعد پس از MRI و آزمایشات مایع نخاع و با توجه به سابقه وجود MS (Multiple sclerosis) در خانواده در این مورد نیز تشخیص MS برای بیمار داده شد.
این نمونه ای است از تعداد زیادی از دوستان و بستگان که در شرایطی مشابه ناچار بودند از غذاهای غیر بومی کشور خود در جایی که کوچ کرده بودند استفاده کنند و به بیماریهای خود ایمن شامل MS، پسوریازیس، رینود(Raynaud’s syndrome)،MF (Mycosis fungoides) و یا حتی سرطان مبتلا شدند.


علاوه بر کوچ و مهاجرت به کشورهای دیگر، استفاده درازمدت از مواد وارداتی از کشورهای دور هم می تواند همان اثر بیماریزایی را در افراد داشته باشد. نمونه این مورد در گزارش تلفنی مسئول آزمایشگاهی در آلمان مبنی بر ازدیاد واکنشهای حساسیتی نسبت به سبزیجات (اعم از کاهو، کلم، مارچوبه و ....) در نمونه های خون از کشور قطر است. متعاقب پیگیری های انجام شده معلوم شد که سبزیجات در کشور قطر وارداتی بوده اند و به دلیل عدم تجانس بین محیط پرورش سبزیجات با ژنتیک افراد مصرف کننده ،عکس العمل های حساسیتی بروز کرده است.
شایان ذکر است که طرحی مفصل و در سطح بین المللی برای اثبات نظر ما در حال انجام است.

1. Mansour MK, Letourneau AR, Wallace ZS, Fintelmann FJ, Foreman RK. Case 15-2017 - A 27-Year-Old Woman with Anemia, Thrombocytosis, and Skin Lesions after Travel Abroad. N Engl J Med. 2017 May 18; 376(20):1973-1981.

*متخصص تشخیص و درمان درد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha