دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 240269

رزماری گیاهی معطر است که در دسترس همه وجود دارد و امروزه تأثیر آن در کمک به افزایش رشد مو بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

چند روش استفاده از رزماری برای تقویت مو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، رزماری یک گیاه شفابخش است. این گیاه چند ساله بومی منطقه مدیترانه است، جایی که قرن ها به عنوان غذا و دارو استفاده می شده است و استفاده از آن تنها به زمان های قدیم محدود نشده است.

روغن رزماری بسیار رایج است که می توانید آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کرده و به عنوان درمانی خانگی برای تقویت و رشد مو استفاده کنید. کاربردهای روغن برای سلامتی طیف وسیعی از مزایای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی تا تقویت حافظه و موارد دیگر را شامل می شود.

در سال های اخیر، ادعاهایی مبنی بر اینکه این روغن ممکن است برای رشد مو عالی باشد، مطرح شده است. برخی می گویند که حتی می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و به عنوان شواهد تأیید کننده به استفاده فرهنگ های مدیترانه ای از رزماری برای شستشوی مو و تقویت آن سال اشاره می کنند.

آیا روغن رزماری می تواند ریزش مو را درمان کند؟

این ایده که روغن رزماری رشد مو را تشویق می‌کند، ممکن است ناشی از فواید اساسی رزماری برای سلامتی باشد. این گیاه دارای خواص زیر است:
  • دارای خواص ضد التهابی است
  • رشد عصبی را تقویت می کند
  • گردش خون را بهبود می بخشد

رزماری گردش خون را تقویت می کند؛ در نتیجه، می‌تواند از فرآیند غذارسانی به فولیکول‌های مو را بهبود بخشیده و از ریزش مو و از بین رفتن آن جلوگیری کند.

علاوه بر تحریک رشد مو، از رزماری برای جلوگیری از سفیدی زودرس و شوره سر استفاده می شود. همچنین ممکن است به خشکی یا خارش پوست سر نیز کمک کند.

ریزش مو

رزماری و بهبود بافت عصبی

بر اساس برخی شواهد علمی، رزماری ممکن است برای بافت عصبی مفید باشد.

اسید کارنوزیک، یک ماده فعال در این گیاه، در یک مطالعه باعث بهبود بافت و آسیب عصبی شد. این توانایی برای ترمیم انتهای عصبی ممکن است اعصاب پوست سر را نیز جوان کند و به نوبه خود احتمالاً رشد مو را بازیابی کند.

مطالعات اخیر آشکارتر نشان می دهد که رزماری به طور مستقیم به محافظت در برابر ریزش مو کمک می کند.

یک آزمایش در سال 2015 اسانس رزماری را در برابر ماینوکسیدیل قرار داد؛ هر دو در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (طاسی با الگوی مردانه یا زنانه) مورد استفاده قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که اسانس رزماری به همان اندازه ماینوکسیدیل موثر است. در طول این فرآیند، نسبت به ماینوکسیدیل به عوارض جانبی خارش پوست سر کمک کرد.

بیشتر بدانید: زیبایی و سلامت مو با رزماری

یک مطالعه دیگر عصاره برگ رزماری (متفاوت از اسانس) نشان داد که باعث تحریک رشد مو می شود. این زمانی اتفاق افتاد که ریزش مو توسط تستوسترون (مانند طاسی الگو) تحریک شده اما این مطالعه بر روی موش ها انجام شده است.

دو بررسی بالینی جداگانه یکی از سال 2010 و یکی در سال 2011 نیز پتانسیل رشد موی رزماری را تایید می کند. اولی به مطالعه ای اشاره می کند که با رشد مجدد مو موفق در افراد مبتلا به آلوپسی که از روغن های ضروری استفاده می کردند، مرتبط بوده است و دیگری نیز درباره یکی از اسانس های رزماری بود.

اسانس رزماری به عنوان ترمیم کننده ریزش مو توصیف شده که این به دلیل اثرات این روغن بر بهبود گردش خون است.

چگونه از رزماری برای ریزش مو استفاده کنم؟

در اینجا چند راه برای استفاده از اسانس رزماری به عنوان یک ترمیم کننده و ضخیم کننده مو آورده شده است. برای شروع هر یک از این درمان ها را یک تا دو بار در هفته امتحان کنید. در صورت تمایل بیشتر از آنها نیز می توانید استفاده کنید.
  • آن را مستقیماً روی پوست سر خود ماساژ دهید

پس از مخلوط کردن حدود 5 قطره رزماری با یک قاشق چایخوری روغنی دیگر (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل )، بعد از حمام یا قبل از دوش گرفتن به طور یکنواخت روی پوست سر خود ماساژ دهید. (شستشوی روغن بعد از آن اختیاری است) اگرچه اگر تمایل به شست و شوی موی خود را دارید، اجازه دهید روغن حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل روی پوست سرتان بماند.

  • آن را با شامپو خود مخلوط کنید

این کار می تواند برای نرم کننده ها، لوسیون ها یا کرم ها نیز اعمال شود. تعادل را رعایت کرده و روغن زیادی به شامپوی خود اضافه نکنید. حدود پنج قطره در هر اونس کافی است. پس از آن، شامپوی خود را مانند همیشه استفاده کنید.

قبل از استفاده از روغن رزماری چه چیزهایی را لازم است بدانم؟

  • از ورود روغن رزماری به چشم خودداری کنید. در صورت تماس، سریعاً چشمان خود را با آب سرد بشویید.
  • مراقب باشید که بیش از حد روغن رزماری را به پوست سر خود نمالید. روغن رزماری اگر زیاد مصرف شود ممکن است ناراحتی ایجاد کند، اما هیچ خطری برای سلامتی ندارد.
  • برای جلوگیری از تحریک پوست، قبل از استفاده، روغن را کمی رقیق کنید.

اطلاعات کافی در مورد ایمنی استفاده از اسانس رزماری در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. اگرچه استفاده از اسانس برای ریزش مو فقط به صورت موضعی انجام می شود، اما احتیاط کنید (اثرات آن در این زمینه هنوز ناشناخته است.)

رزماری

استفاده درمانی از رزماری

این برگ‌های معطر درواقع باعث افزایش جریان خون در پوست کف سر می‌شوند و امکان رسیدن خون و مواد غذایی را به ریشه موها فراهم می‌کنند و بدین ترتیب است که برای افزایش رشد مو توصیه می‌شود.

رزماری علاوه بر این دارای خاصیت آنتی باکتریایی نیز هست که موها را تمیز و براق می‌کند. تحقیقات نشان داده است که این گیاه در جلوگیری از سفید شدن زودهنگام موها و نیز درمان شوره و خشکی پوست کف سر مؤثر است. در ادامه سه راه برای استفاده درمانی از رزماری را معرفی خواهیم کرد.

  • رزماری دم کرده: برگ‌های گیاه را در ظرفی ریخته وبا مقداری آب بگذارید بجوشد. پس از 5 دقیقه دمنوش رزماری آماده است. این نوشیدنی خواص ضد باکتری قوی دارد که رشد قارچ‌ها و ایجاد شوره را متوقف می‌سازد. اگر محلول مدتی بیشتر بجوشد رنگ آن تیره‌ تر خواهد شد و می‌توان آن را برای شست و شوی موها استفاده کرد. فراموش نکنید که پس از استفاده نباید موها را بشویید.
  • روغن رزماری: به جای خرید روغن رزماری آماده می‌توانید خودتان در خانه دست به کار شوید. برگ تازه رزماری را بخوبی له کنید تا عصاره آن در آید. سپس در یک بطری شیشه‌ای ریخته و آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید. بطری را در جایی خشک و تاریک به مدت 2تا 4 هفته نگه دارید. حالا روغن رزماری آماده است. از این روغن برای درمان شوره، افزایش درخشندگی مو و به هنگام ماساژ پوست سر استفاده کنید.
  • سرکه رزماری: رزماری تازه را له کرده و با سرکه سیب ترکیب کنید. آن را در ظرفی شیشه‌ای برای 2 تا 4 هفته نگه دارید. پس از شامپو زدن، یک چهارم لیوان سرکه رزماری را با نصف لیوان آب مخلوط کرده و برای شستن موها استفاده کنید. پس از آن دیگر موها را نشویید. این کار موها را براق و نرم می‌کند.

بیشتر بدانید: ماساژ دادن پوست سر با روغن رزماری از ریزش مو جلوگیری می‌کند

با روغن رزماری شاهد رشد موهایتان باشید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلوگلو، بهترین راه برای استفاده از رزماری به عنوان روغن، آغشته کردن پوست سر به روغن است که در طول شب بماند. هنگامی که به طور مستقیم روی پوست سر استفاده می شود، به تقویت و جوان سازی فولیکول های مو کمک می کند. همچنین هنگامی که با روغن حامل مخلوط می شود، بافت مو را بهبود می بخشد و کوتیکول را صاف می کند تا ضخیم تر به نظر برسد و در برابر موخوره مقاومت کند.

روغن جوجوبا تغذیه کننده فولیکول های مو را مسدود نمی کند و یک نرم کننده عالی برای موهای خشک است. روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب است اما همچنان سبک است و به سرعت جذب می شود. جوجوبا و آرگان را با دو روغن ضروری برای رشد مو ترکیب کنید.

  • 1 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا
  • 1 قاشق غذاخوری روغن آرگان
  • 9 قطره اسانس رزماری
  • 9 قطره اسانس اسطوخودوس

از یک بطری با درپوش قطره چکان استفاده کنید تا پخش کردن روغن آسان تر شود. چند قطره روغن را روی پوست سر بمالید و با انگشتان خود به آرامی ماساژ دهید. سه بار در هفته این کار را تکرار کنید. این کار را قبل از خواب انجام دهید تا موهایتان در طول شب از مزایای آن استفاده کند. سپس صبح آن را با شامپو بشویید.

رزماری

پوست سر را با شامپو رزماری تحریک کنید

استفاده از شامپویی با غلظت بالایی از روغن رزماری یا عصاره برگ رزماری راه دیگری برای افزودن این گیاه به روتین مراقبت از مو است. رزماری آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضروری را به فولیکول ها می رساند تا موها را سالم و درخشان نگه دارد.

می توانید شامپویی استفاده کنید که حاوی رزماری به همراه سایر گیاهان محرک و مغذی پوست سر از جمله نعناع، زنجبیل و گزنه است یا می توانید اسانس رزماری را نیز به شامپوی فعلی خود اضافه کنید. فقط 10 قطره برای هر اونس شامپو اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

با اسپری چای رزماری موها را احیا کنید

این تونیک گیاهی ضد التهاب و ضد میکروب که در همه جا در رسانه های اجتماعی وجود دارد، یک راه حل عالی برای بهبود شرایط موهای نازک است. اگرچه به اندازه روغن های ضروری قوی نیست، اما یک راه آسان و مقرون به صرفه برای افزودن رزماری به روتین موهایتان است.

3/4 فنجان برگ رزماری را به 1 فنجان آب جوش اضافه کنید. به مدت 1 ساعت آن را صاف کنید، اجازه دهید خنک شود و مایع را در یک بطری اسپری بریزید. بعد از شامپو کردن، آب رزماری را روی موهای خشک شده با حوله بپاشید و روی پوست سر و تارهای سر ماساژ دهید. موهای خود را خشک کرده و طبق معمول حالت دهید.

همچنین می توانید قبل از خواب آن را روی موهای خود اسپری کنید تا یک شب بماند. هفته ای دو بار تکرار کنید.

با پودر رزماری به موهایتان حجم دهید

یک نکته جالب این است که پودر حجم دهنده را می توانید درست قبل از خواب روی موهایتان بمالید. وقتی از خواب بیدار می‌شوید، موهایتان بلندتر خواهد بود و بوی خوبی خواهد داد.

  • نشاسته ذرت 2 قاشق غذاخوری
  • 3-4 قطره اسانس رزماری
  • 2 قاشق غذاخوری آرد برنج یا آرد سیب زمینی
  • یک بطری ادویه‌دان خالی و تمیز

در یک کاسه، نشاسته ذرت و آرد برنج یا سیب زمینی را با هم مخلوط کنید و 3 تا 4 قطره اسانس رزماری را اضافه کنید. مخلوط را به یک ادویه‌دان خالی اضافه کنید و برای حجم بیشتر روی ریشه‌هایتان بپاشید.

برای اینکه واقعاً مطمئن شوید که ترکیب به خوبی جذب می شود، از نوک انگشتان خود برای مالش آن استفاده کنید تا زمانی که پودر ناپدید شود. سپس موهایتان را برس بکشید.

با اسپری روغن نارگیل و رزماری موهای آسیب دیده را ترمیم کنید

در اینجا یک اسپری مو وجود دارد که در واقع موهای شما را هیدراته کرده و تقویت می کند! شما با این ترکیب جایگزین طبیعی، موخوره را می توانید از بین ببرید.

  • 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل تکه تکه شده
  • 12 قطره اسانس رزماری
  • 2 فنجان آب مقطر

روغن نارگیل را به همراه آب مقطر و اسانس به یک بطری اسپری اضافه کنید. حتما قبل از هر بار استفاده خوب تکان دهید و سپس روی موهای مرطوب یا خشک اسپری کنید.

سپس با استفاده از دست یا شانه دندانه پهن، محصول را از ریشه تا نوک شانه کنید تا موهای صافی داشته باشید. انجام این روش برای موها سالم تر است و در نتیجه گره خوردن کمتر و موخوره کمتری نسبت به استفاده از برس ایجاد می کند.

روغن نارگیل یکی از معدود روغن هایی است که می تواند به فولیکول مو نفوذ کند، بنابراین در کنار روغن رزماری به رطوبت و تقویت مو کمک می کند.

هر چند وقت یکبار، می توانید آن را مستقیماً روی پوست سر، نزدیک ریشه، اسپری کنید. موها واقعاً به اندازه ریشه‌های آن سالم هستند و روغن رزماری می‌تواند رشد فولیکول‌ها را تحریک کند.

این کار بهتر است به عنوان یک روش درمانی قبل از استفاده از شامپو انجام شود زیرا اکثر افراد با انواع مو متوجه می شوند که این اسپری برای استفاده روزانه روی ریشه های آنها بسیار سنگین است.

رزماری و سیر

ترکیب روغن سیر و رزماری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پالس، شما می توانید سیر را نیز به روغن رزماری اضافه کنید: افزودن روغن رزماری به سیر یکی از بهترین راه‌ها برای درمان ریزش موهایتان و کمک به رشد قوی‌تر آن است. این ترکیب روغن عمیقا به داخل مو نفوذ می کند و آن را حالت می دهد.

طرز تهیه: مقدار مورد نظر روغن رزماری و سیر را به نسبت اندازه موهایتان در یک شیشه بریزید و خوب تکان دهید تا مخلوط شوند. پوست سر خود را با دو قاشق غذاخوری از مخلوط روغن و سیر ماساژ دهید.

بعد از 15 دقیقه ماساژ، طول موهای خود را با روغن بپوشانید و اجازه دهید 30 دقیقه دیگر بماند.

با یک شامپوی ملایم کمک بگیرید و موهایتان را خوب بشویید. این روغن ترکیبی به عنوان یک حالت دهنده عمل می کند و ریشه و ساقه موهایتان را تقویت می کند.

این روغن تراپی را 3 بار در هفته تکرار کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha