شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 256303

اختلاف نظر بخش لاینفک و جدایی ناپذیر روابط زناشویی محسوب می‌شود و تاکنون با همسرانی مواجه نشده‌ایم که با یکدیگر اختلاف نظر نداشته باشند، پس به‌جای انکار این امر و فرار از مباحثه با همسر باید راهکارهای روابط موثر و چگونگی حل مشاجرات را آموزش ببینیم.

بعد از مشاجرات چگونه همسرتان را ببخشید

سلامت نیوز:اختلاف نظر بخش لاینفک و جدایی ناپذیر روابط زناشویی محسوب می‌شود و تاکنون با همسرانی مواجه نشده‌ایم که با یکدیگر اختلاف نظر نداشته باشند، پس به‌جای انکار این امر و فرار از مباحثه با همسر باید راهکارهای روابط موثر و چگونگی حل مشاجرات را آموزش ببینیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ، نخستین گام در روبه‌رو شدن با مشاجرات همسران این است که اگر در درجه‌ای از عصبانیت هستید که نمی‌توانید با همسرتان به صورت حضوری صحبت کنید، برایش نامه ای تنظیم یا پیامکی ارسال کرده و شدت و علت عصبانیت‌تان را توضیح دهید.نکته مهم این هست که شما فقط نقش بیان کننده دارید و قرار نیست درصورتی که با واکنشی روبه رو شدید، رفتاری از خود بروز داده و بر اختلافات دامن زنید . گام دوم برای بخشش بعد از مشاجرات این است که می‌توانید زمانی برای مباحثه اختصاص داده و از طریق مشورت با یکدیگر به نتیجه واحدی برسید که چه کاری باید انجام شود تا درآینده شاهد چنین اتفاقات دردناکی نباشید.اختصاص زمان از دوجنبه حایز اهمیت است :نخست اینکه باعث نزدیکی همسران و فراموش کردن حدودی از اختلاف‌نظرها شده و درمرحله دوم باعث می‌شود افراد از خودرایی مطلق خارج شوندکه این امر نیز خود در بخشیدن نقاط ضعف مفید است و در واقع در یک ارتباط متقابل شاهد برطرف شدن مقادیر بالایی از کدورت‌ها هستیم.

گام سوم که بسیار اثربخش و مهم نیز محسوب می‌شود، این است که همان‌گونه که یادآوری نقاط ضعف و اشتباهات دیگر باعث افزایش هیجانات و احساسات منفی می‌شود، مرور و بررسی خوبی‌ها و نقاط مثبت شخصیتی همسرنیز نه تنها باعث کم رنگ شدن نقاط منفی می‌شود بلکه احساس عشق و دوستی را افزایش داده که این نیز به نوبه خود در بخشش بعد از مشاجرات می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

گام چهارم این است که وقتی همسرتان به خاطر عیوب واشتباهاتش از شما طلب بخشش می‌کند، برای بخشیدن وی مقاومت بروز نداده بلکه با گذشت به موقع، فرصت اصلاح و تغییر رفتار را به وی دهید ضمن اینکه فرصت عذرخواهی‌های مجدد را نیز برای ایشان فراهم کردید؛درغیر این صورت باعث تشدید اختلافات شده ودر مشاجرات بعدی نه تنها عذرخواهی نخواهد کرد بلکه بر اشتباه خود نیز اصرار کرده و فاصله منطقی بین شما افزایش پیدا می‌کند. پس با توجه به نکات مذکور در این زمینه انعطاف خویش در طلب عذرخواهی را افزایش دهید که بالطبع روح خودتان نیز به آرامش می رسد .

گام پنجم شامل این نکته است که فراموش نکنید همان اندازه که بخشیدن بدون قید وشرط شما در مقابل همسرتان مهم است، چگونگی رفتار شما بعد ازآن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.در بسیاری از مراجعان کلینیکی شاهد آن هستیم که همسران بعد از بخشیدن یکدیگر باوجود تمام شدن مشاجرات به‌خاطر گذشتی که داشته اند، احساس شرمندگی و سرکوفت را در طرف مقابل زنده کرده واز طریق منت گذاشتن شعله اختلافات را مجدد شعله ور کرده و باعث غلیان احساسات منفی می‌شوند.پس یادبگیریم بخشیدن یعنی گذشت از تمام اشتباهات بدون منت و یادآوری مجدد.

گام ششم شامل این مورد است که احساسات‌تان رو بدون مقصر دانستن همسرتان نشان دهید:از آنجا که بسیاری از مشاجرات با احساس مقصر دانستن طرف مقابل همراه است، یکی از نکات کلیدی این است که مرز احساس ناراحتی و تقصیر فردی راجدا کرده وبدانیم دریک رابطه یک نفر مقصر نیست بلکه هر دونفرسهیم هستند و این برداشت درست باعث می‌شود به راحتی گذشت خویش را افزایش داده وتصور ذهنی که نسبت به همسرتان به صورت اشتباه شکل گرفته، تصحیح شود .

گام هفتم این است که فاجعه سازی نکنید:یکی از علت‌هایی که باعث می‌شود همسران نتوانند به راحتی یکدیگر را ببخشند این است که مشاجرات را به صورت یک رویداد بزرگ تصور می‌کنند که لاینحل است و این‌گونه فاجعه سازی واغراق در مشکل به‌وجودآمده هیچ گاه اجازه حل مشکل و روحیه بخشش را به فرد نمی دهد.

گام هشتم خودداری از طرح مشاجرات زوجی نزد دیگران است:یکی از عللی که باعث خودداری از بخشیدن همسر بعد از مشاجرات می‌شود، این است که برای کسب آرامش اختلافات را برای اطرافیان بازگو کرده و در موارد زیادی به‌جای دریافت راه حل مناسب توسط این افراد به سمت مقاومت و مقابله به مثل سوق داده شده و علاوه بر از بین رفتن بخشش لازم مشاجرات نیز همچنان تداوم پیدا می‌‌كندو چه بسا درمواردی به سمت طلاق وجدایی نیز هدایت شده است.

گام نهم پرهیز از ذهن خوانی است.ذهن خوانی درواقع برداشت‌های شخصی و قضاوت ها وتعابیر اشتباه ما از رفتار دیگران بدون سوال از شخص مقابل است. افرادی که ذهن‌خوانی بالایی دارند، نه تنها بعد از مشاجرات نمی‌توانند بخشش‌گرهای خوبی باشند بلکه در اکثر موارد خود نیز باعث ایجاد مشاجرات می‌شوند. به عنوان مثال در نظر بگیرید همسرتان بعد از کار با عصبانیت وارد منزل شود شما اگه جزو افرادی باشید که ذهن خوانی انجام می‌دهند این رفتار همسر را به خود نسبت داده وتصور می‌کنید همسرتان حتما از شما ناراحت است وباعث ایجاد دعوا شده و همچنان که بعد از دعوا نیز کماکان به ذهن خوانی ادامه داده و بخشش را از خود دورکرده،اختلافات ادامه خواهد داشت. امیدوارم مطالب ارائه شده گامی در حل مسائل روابط همسران باشد و با به کارگیری آن نقش مهمی درهمسرداری ایفا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha