دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 25921
سلامت نیوز :گروهی از دانشمندان علوم پزشكی موفق شده‌اند تست جدیدی را برای تشخیص سریع بیماری‌ سل فعال از عفونت‌ نهفته این بیماری، ابداع نمایند.

به گزارش ایسنا، پزشكان تاكید دارند كه اگر آزمایشات اولیه روی این روش جدید در نمونه‌های آزمایشی بیشتر و بزرگتر مورد تایید قرار بگیرد، سیستم جدید تشخیص سل بعنوان راه‌كاری موثرتر به زودی برای كنترل بازگشت دوباره این بیماری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گروهی از دانشمندان علوم پزشكی دانشگاه كاتولیك رم در انستیتو ملی بیماری‌های عفونی موفق به ابداع این تكنیك جدید شده‌اند. در میان بیماری‌های مختلفی که نام آن را شنیده‌اید، سل یکی از بیماری‌هایی است که نشانه‌های عمده آن سرفه‌های شدید، واگیردار بودن و حتی علاج ناپذیری هستند.

واقعیت این است که با وجود افزایش اطلاعات و آگاهی مردم درباره بسیاری از بیماری‌ها، هنوز درباره بیماری سل بسیاری از مردم تصورات نادرستی در ذهن دارند مثلا اینکه سل یک بیماری علاج نشدنی و کشنده است و درمان ندارد و این که فرد مسلول در هر شرایطی می‌تواند بیماری خود را به دیگران منتقل کند.

به گزارش روزنامه تلگراف، این متخصصان تاكید دارند كه تست جدید در واقع یك آزمایش خون بیشتر است كه با استفاده از پروتئین باسیلوس موسوم به HBHA صورت می‌گیرد.

سل یك عفونت باكتریایی است كه معمولا ریه‌ها را درگیر می‌كند كه در این صورت به آن سل ریوی گفته می‌شود. ممكن است سایر نقاط بدن نیز توسط باكتری سل آلوده شوند از جمله غدد لنفاوی،‌ كلیه‌ها، مغز، استخوانها، مفاصل و سایر نقاط بدن كه در این صورت به آن سل خارج ریوی گفته می‌شود. هر ساله تعدادی از افراد به این بیماری دچار می‌شوند.

سل می‌تواند هر فردی را در هر سنی مبتلا كند. افرادی كه سطح ایمنی بدنشان كاهش یافته است بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

در این تحقیق اخیر دانشمندان میكروبیولوژی دریافته‌اند كه واكنش به پروتئین HBHA می‌تواند بعنوان یك نشانگر زیستی برای تشخیص سل نهفته مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، بیشتر افرادی كه باكتری را تنفس می‌كنند به این عفونت آلوده می‌شوند اما بدن قادر است با باكتری مبارزه كند و از تكثیر آن جلوگیری نماید. این باكتری معمولا غیرفعال می‌شود اما در بدن زنده می‌ماند و می‌تواند هر زمان كه سیستم ایمنی ضعیف شد، دوباره فعال شود.

عفونت نهفته سل به این معنی است كه فرد آلوده شده و باكتری سل در بدن فرد و معمولا در ریه‌ها وجود دارد، اما هنوز علائم آشكار ایجاد نشده است. در عفونت نهفته‌ سل فرد علامت بالینی ندارد، احساس بیمار بودن نمی‌كند، نمی‌تواند بیماری را به دیگران منتقل كند، تست پوستی سل در آنها مثبت است، باكتری سل در خلط پیدا نمی‌شود و اگر درمان نشوند ممكن است به سل فعال دچار شوند.

عفونت نهفته سل ممكن است برای تمام عمر در بدن فرد باقی بماند و هرگز تبدیل به بیماری نشود. اما اگر سیستم ایمنی نتواند جلوی رشد باكتری را بگیرد، باكتری سل در بدن تكثیر می‌شود و موجب فعال شدن بیماری خواهد شد. باكتری به بدن حمله می‌كند و بافتها راتخریب می‌كند. اگر در ریه چنین اتفاقی بیفتد منجر به ایجاد حفره در ریه می‌شود.

این یافته به تفصیل در مجله بین‌المللی پلوس وان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha