سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 25980

یك مقام ارشد بهداشتی در پاكستان اعلام كرد كه سالانه دست كم 68 هزار نفر در این كشور بر اثر ابتلا به بیماری‌ سل جان خود را از دست می‌دهند.

سلامت نیوز : یك مقام ارشد بهداشتی در پاكستان اعلام كرد كه سالانه دست كم 68 هزار نفر در این كشور بر اثر ابتلا به بیماری‌ سل جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا، دكتر هاشم رضا زیدی، وزیر بهداشت پاكستان در این باره خاطرنشان كرد: علت این آمار نسبتا بالا و قابل توجه این است كه بسیاری از افراد آلوده به میكروب سل به دلیل عدم درمان، بیماری را به 10 تا 15 درصد افراد دیگر منتقل می‌كنند.

به گزارش روزنامه دیلی تایمز، در حال حاضر در پاكستان 700 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند.

دكتر زیدی در اظهارات خود طی نشستی در كراچی تصریح كرد كه هم ‌اكنون تنها در استان سیند، 1000 مركز درمان و 272 مركز تشخیصی برای ارائه خدمات درمانی و پزشكی رایگان مستقر شده‌اند.

بنا براین گزارش، سل عفونت مزمنی است که به وسیله باکتری «میکوباکتریوم توبرکلوزیس» و گاهی به وسیله سایر مایکوباکتریوم‌ها ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب ریه را درگیر می‌کند اما تقریبا هیچ کدام از دستگاه‌های بدن از شر بیماری سل در امان نمی‌مانند و سایر اعضای بدن هم ممکن است با این بیماری درگیر شوند.

سل می‌تواند هر كسی را در هر سنی مبتلا كند. افرادی كه سطح ایمنی بدنشان كاهش یافته است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عفونت هستند.

به گفته پزشكان، این بیماری از طریق هوا به سایر افراد منتقل می‌شود. هنگامی که شخص مبتلا به سل ریوی و یا گلو، عطسه یا سرفه کند و یا آواز بخواند، قطره‌های خیلی کوچک که حاوی میکروب سل هستند در هوا پراکنده می‌شوند و شخص دیگری که همان هوای حاوی میکروب را تنفس کند، ممکن است مبتلا به بیماری سل شود.

نكته‌ اساسی برای جلوگیری از انتقال سل این است كه بیماران دهان و بینی را هنگام سرفه و عطسه بپوشانند و داروهای درمان كننده سل را دقیق مصرف كنند و دوره‌ درمان را حتما كامل نمایند.

بیماری سل در تماس طولانی و نزدیک منتقل می‌شود، لذا افرادی که هر روز با بیمار مبتلا به سل در تماس هستند، مانند افراد خانواده، دوستان وهمکاران در معرض خطر بیشتری قرار دارند. بیماری سل از طریق دست دادن، استفاده از دستشویی و یا قاشق و ظرف مشترک منتقل نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha