رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای: فرهنگ استفاده از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک در کشور ضعیف است باتوجه به تحقیقات انجام شده مبنی بر اثرات سودمند مواد غذایی حاوی پروبیوتیک بر بدن و کارخانه های زیاد تولیدکننده این نوع محصولات در کشور، بسیاری از افراد جامعه از اثرات استفاده آن بی اطلاع هستند.

سلامت نیوز : رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای: فرهنگ استفاده از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک در کشور ضعیف است باتوجه به تحقیقات انجام شده مبنی بر اثرات سودمند مواد غذایی حاوی پروبیوتیک بر بدن و کارخانه های زیاد تولیدکننده این نوع محصولات در کشور، بسیاری از افراد جامعه از اثرات استفاده آن بی اطلاع هستند.

دکتر مجید حاجی فرجی، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور،امروز 28 اردیبهشت در حاشیه "اولین همایش ملی پروبیوتیک و پربیوتیک ایران" که در دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شده است،در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، افزود: پروبیوتیک ها مواد غذایی فراسودمندی هستند که دلیل این سودمندی،وجود ارگانیسم های مفید و طبیعی در این نوع مواد غذایی است.

وی با بیان اینکه تاریخچه استفاده از پروبیوتیک ها به بیش از 100 سال پیش برمی گردد، گفت: استفاده از غذاهای تخمیری که حاوی بیفیدو باكتر و باسیلو باکتر هستند، از سالیان پیش استفاده می شده اند در واقع بیفیدو باكتر و باسیلوباکتر،از باکتری های مفید روده هستند که مصرف مواد غذایی حاوی این نوع باکتری ها،می توانند زمینه رشد باکتری های مفید را فراهم کنند و سلامت دستگاه گوارش را ارتقا دهند.

حاجی فرجی اظهار داشت: مواد غذایی حاوی پروبیوتیک می توانند سنتز برخی از ویتامین های ضروری را تسریع کنند و باعث تقویت سیستم ایمنی شوند.

همچنین؛وجود این مواد غذایی در رژیم افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر،کولون و کوریت اولسراتیو می تواند مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه نوزادانی که به دلایل مادرزادی نمی توانند از شیر مادر استفاده کنند و از مکمل ها و شیرخشک استفاده می کنند و ممکن است دچار مشکلات گوارشی شوند،عنوان کرد:اضافه کردن پروبیوتیک ها به فرمول ها و شیر خشک این نوزادان می تواند مشکلات گوارشی و اسهال این نوزادان را به حداقل برساند.

* 10 کارخانه تولیدکننده مواد غذایی پروبیوتیک در کشور وجود دارند

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور،در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اثرات مفید دیگر پروبیوتیک ها گفت:کسانی که دچار عدم تحمل لاکتوز بدلیل فقدان آنزیم لاکتوز هستند،می توانند از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک استفاده کنند که این امر باعث تحمل مواد لبنی در این افراد می شود.

حاجی فرجی ادامه داد:در ایران حداقل 10 کارخانه مواد غذایی لبنی،حاوی پروبیوتیک مثل شیر، ماست،دوغ و بستنی تولید می کنند.

همچنین؛درحال حاضر طبق نوآوری های انجام شده ،گز و شکلات پروبیوتیک در مراحل آزمایشی برای ورود به بازار مواد غذایی هستند.

وی در خصوص ابتلا و آشنایی مردم درمورد خواص استفاده از این نوع مواد غذایی تصریح کرد: بدلیل تبلیغات کمی که انجام شده،هنوز خیلی از افراد با این نوع محصولات آشنایی ندارند و حتی فکر می کنند که این نوع مواد غذایی مخصوص برخی از بیماریها است؛ در صورتی که باید توجه داشت مصرف این نوع مواد غذایی،برای تمام اقشار جامعه مفید است.

وی درمورد هدف از برگزاری این کنگره اظهار داشت:این کنگره با شعار "از صنعت تا بالین "و با هدف تعامل بیشتر بین صنایع غذایی و متخصصین و صاحبنظران علم تغذیه و پزشکی برگزار شده است؛چراکه اگر تعامل و همفکری این دو بخش نباشد،نمی توان مواد غذایی سالم را در اختیار افراد جامعه قرار داد.

حاجی فرجی افزود:میکروب شناسی،تغذیه در بالین،ریزفناری،فناوری مواد غذایی و مهندسی غذایی از محورهای مورد بحث این کنگره هستند.

همچنین؛در حاشیه این کنگره،چهار کارگاه طرح ثبت پتنت برای صنایع غذایی پروبیوتیک،اصول طراحی کارخانجات لبنیات برای تولید فرآورده های پروبیوتیک،طرح کسب و کار غذا و تغذیه و مقاله نویسی در این سه روز برگزار می شود.

وی گفت:این کنگره برای پزشکان عمومی،متخصصان و کارشناسان تغذیه دارای 8 امتیاز بازآموزی و برای دامپزشکان دارای 10 امتیاز بازآموزی است.

حاجی فرجی خاطرنشان کرد: سخنرانانی از فرانسه، لهستان و آمریکا همچنین نماینده فائو در ایران در این کنگره حضور خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha