سلامت نیوز :  رئیس مركز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت:‌ هنگام سوختگی نباید زخم را با آب خنك و یخ شست‌وشو داد بلكه باید به مدت 10 دقیقه با آب معمولی آن را شست.

محمد جواد فاطمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اگر فردی با مواد شیمیایی سوخته باشد بهتر است محل زخم را با آب شست و شو دهیم اما در برخی موارد دیده می‌شود زخم فرد را با آهك می‌شویند كه اشتباه بزرگی است.

وی افزود: باید در نظر داشت استفاده از آب خنك و یخ برای قرار دادن روی زخم سوخته ممنوع است. در شست و شوی زخم باید با آب معمولی به مدت 10 دقیقه زخم را خنك كرد. همچنین باید در سوختگی فرد را گرم نگه داشت و زخم را سرد.

فاطمی تصریح كرد: از طرف دیگر باید از نظر تنفسی مراقب بیمار باشیم و اینكه آیا شكستگی در گردن و راه تنفسی بیمار وجود دارد یا نه؟ و وضعیت گردش خون و ضربان قلب فرد كنترل شود.

وی اضافه كرد: بهترین كار این است كه بیمار سوخته را با ملحفه سفید بپوشانیم و از ریختن بتادین، زردچوبه، سیب‌زمینی، خمیردندان و ماست روی زخم خودداری كنیم چرا كه بسیاری از آنها می‌توانند میزان عفونت‌های زخم را افزایش دهند و ترمیم زخم را به تأخیر بیندازند.

فاطمی گفت: ریختن آهك روی زخم می‌تواند موجب كزاز و افزایش طول درمان شود و حتی نباید پماد سوختگی روی زخم مالید چرا كه وقتی فرد سوخته نزد پزشك برده می‌شود باید آن پماد پاك شود تا پزشك بتواند زخم را ببیند كه این كار زمان طلایی رسیدگی به درمان فرد را می‌گیرد.

وی اضافه كرد: زخم‌های سوختگی به 3 نوع درجه 1، 2 و 3 تقسیم می‌شود كه معمولاً نوع 1 و 2 خود به خود درمان می‌شود اما نوع3 كه شدت سوختگی در آن بالاست و معمولاً ضخامت پوست در آن از بین می‌رود نیاز به ترمیم دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha