سل یا «توبرکلوز» یكی از مهمترین بیماری های عفونی واگیردار قرن حاضر است که توانایی درگیر کردن تمامی ارگان های بدن به ویژه ریه‌ها را دارد؛ بیماری که از سال های بسیار دور وجود داشته و افراد بسیار مشهوری نیز بر اثر ابتلا به این بیماری از دنیا رفته اند.

سل، کشنده ترین بیماری مسری جهان

سلامت نیوز:  سل یا «توبرکلوز» یكی از مهمترین بیماری های عفونی واگیردار قرن حاضر است که توانایی درگیر کردن تمامی ارگان های بدن به ویژه ریه‌ها را دارد؛ بیماری که از سال های بسیار دور وجود داشته و افراد بسیار مشهوری نیز بر اثر ابتلا به این بیماری از دنیا رفته اند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر داوود یادگاری نیا، رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره این بیماری به سیناپرس گفت: سل یکی از بیماری های عفونی است که قرن ها سلامت بشر را تهدید کرده است.این بیماری اغلب به طور پراکنده در کشور مشاهده می شود.

خوشبختانه در حال حاضر میزان شیوع این بیماری در ایران به علت افزایش آگاهی عمومی مردم، رعایت مسایل بهداشتی و مراجعه سریع بیماران و درمان به زودهنگام، کاهش پیدا کرده اما هنوز ریشه کن نشده است و همچنان مواردی از انتقال این بیماری از مسلول ریوی به اطرافیان مشاهده می شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لبافی نژاد، لازمه پیشگیری از بیماری سل را بیماری یابی و درمان بیماران مسلول ریوی عنوان کرد و درباره این بیماری اظهارداشت: بیماری سل تمام اعضای بدن( از مغز و پوست تا تمام احشا) را در بر می گیرد اما سل ریوی از مهمترین نوعی است که ما با آن روبرو هستیم و به دلیل اینکه دیگران را مبتلا می کند از اهمیت بهداشتی زیادی برخوردار است.

این فوق تخصص بیماری های عفونی به نشانه های این بیماری اشاره کرد و افزود: تب طولانی، تعریق فراوان، سرفه های مزمن، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی و گاهی خلط خونی از جمله مهمترین نشانه های این بیماری است؛ اگر فردی بیش از سه هفته سرفه بدون خلط چرکی داشته باشد باید نسبت به بیماری سل ریوی مشکوک شود.

وی تصریح کرد: اگر در خانواده ای سابقه بیماری سل وجود داشته باشد حتما باید اعضای آن خانواده برای پیشگیری از این بیماری به نزد پزشک متخصص مراجعه کنند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تعداد زیادی از میکروب بیماری سل با سرفه و عطسه کردن ( به خصوص عطسه) می تواند در محیط بسته منتشر شود و به اطرافیان انتقال پیدا کند.

وی ادامه داد: خطر آلودگی این بیماری دو تا سه هفته پس از درمان مناسب در مراکز پزشکی و درمانی فوق العاده کاهش می یابد اما باید اطرافیان بیمار نیز از نظر وجود بیماری سل کنترل شود و تحت نظر باشند.

یادگاری در پاسخ به این سوال که آیا این بیماری عفونی خطرناک است، گفت: خوشبختانه امروزه با کمک شیوه های نوین درمانی جدید دیگر خطری مبتلایان به سل ریوی را تهدید نمی کند و اکنون این بیماری خطرناک نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha