دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 28697

سازمان‌های معتبر بین المللی اعلام كردند: دو میلیون نوجوان 10 تا 19 ساله در سراسر جهان به ایدز مبتلا هستند كه 86 درصد از آنها ساكن مناطق زیر صحرای آفریقاهستند.

 سلامت نیوز : سازمان‌های معتبر بین المللی اعلام كردند: دو میلیون نوجوان 10 تا 19 ساله در سراسر جهان به ایدز مبتلا هستند كه 86 درصد از آنها ساكن مناطق زیر صحرای آفریقاهستند.
 
به گزارش خبرگزاری شینهوا، برای نخستین بار، دنیا در صدد محاسبه تعداد نوجوانان مبتلا به ایدز در گروههای سنی 10 تا 19 ساله شده است .
این گزارش سالانه با عنوان فرصت هایی در بحران: پیشگیری از ایدز از اوایل نوجوانی تا جوانی كار مشترك صندوق حمایت از كودكان سازمان ملل متحد(یونیسف)، واحد ایدز سازمان ملل UNAIDS، سازمان آموزشی علمی و فرهنگی سازمان ملل یونسكو، صندوق جمعیت سازمان ملل و سازمان بین المللی كار، سازمان بهداشت جهانی و بانك جهانی تهیه شده است.
در این گزارش كه دیروز چهارشنبه در ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی ارائه شد، آمده است جوانان 15 تا 24 ساله 41 درصد از جمعیت مبتلایان جدید به ایدز بالای 15 سال را در سال 2009 تشكیل می داده اند. در سال 2009 در سراسر جهان 5 میلیون جوان در این گروه سنی مبتلا به ایدز بوده اند.
بر اساس این گزارش؛ اغلب این جوانان در كشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می كنند. در سراسر جهان زنان جوان بیش از 60 درصد تمامی جوانانی را تشكیل می دهند كه به ایدز مبتلا هستندكه این میزان در كشورهای جنوب صحرای آفریقا به 72 درصد افزایش یافته است.
این گزارش خاطر نشان می كند با وجود این چالش ها پیشرفت هایی نیز در پیشگیری از بروز عفونت های جدید در بین جوانان صورت گرفته است.
نماینده یونیسف در منطقه جنوب و شرق آفریقا گفت: در بسیاری از كشورهایی كه جمعیت وسیعی از آنها مبتلا به ایدز هستند، بروز و شیوع ایدز در بین جوانان كاهش یافته است.
در حالی كه در سال 2001 ، 7/5 میلیون جوان به ایدز مبتلا بودند این آمار در سال 2009 به پنج میلیون نفر رسید.
وی خاطر نشان كرد انتقال جنسی و تزریق مواد مخدر هنوز مهمترین شیوه های انتقال ایدز در بین جوانان هستند.
به گفته وی روابط جنسی و بارداری زودهنگام و تجربیات زودهنگام مصرف مواد مخدر خطر ابتلا به ایدز را در بین جوانان افزایش می دهند.
این گزارش نشان می دهد، بیكاری و فقر مهمترین دلایل جوانان برای ورود به تجارت جنسی است. در سراسر جهان بسیاری از جوانانی كه دچار فشار اقتصادی، استثمار، محرومیت اجتماعی و عدم حمایت از سوی خانواده هستند به تجارت جنسی و تزریق مواد مخدر روی می آورند .
جهانیان در سال 2001 متعهد شدند تا سال 2010 ابتلا به ایدز را در بین جوانان تا 25 درصد كاهش دهند. كاهش واقعی به دست آمده از 7/5 میلیون به 5 میلیون بود كه فقط 12 درصد است. این آمار نشان می دهد جهان به كمتر از نیمی از درصد تعیین شده دست یافته است.
لینا موسا معاون دفتر UNFPA در منطقه آفریقا گفت: برای پیشگیری از شكست برنامه ریزی های كنونی باید یك راهبرد پیشگیری پیوسته تهیه شود.
این راهبرد پیوسته باید در طرح های استراتژیك و ملی ایدز، راهكارهای كاهش فقر و پیشنهادهای صندوق جهانی در نظر گرفته شود.
این گزارش برای ایجاد این راهبرد پیوسته پیشگیری برای نوجوانان و جوانان 9 توصیه خاص را ارائه می كند كه از آن جمله می توان به اطلاع رسانی و آموزش به جوانان،تقویت حفاظت از كودكان و اقدامات حفاظتی اجتماعی، درگیر كردن جوامع در ایجاد یك محیط اجتماعی مطلوب و تقویت كننده رفتارهای سالم و قانون گذاری در راستای حمایت از حقوق جوانان اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha