چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 29500
سلامت نیوز : شادی عالی مهر،كارشناس ارشد قارچ شناسی پزشكی و عضو مركز تحقیقات عمومی اطفال گفت: عضو مركز تحقیقات عفونی اطفال گفت: ویروس HPV عامل اصلی 70 درصد سرطان های دهانه رحم و سرطان های تناسلی دیگر است.
شادی عالی مهر،كارشناس ارشد قارچ شناسی پزشكی و عضو مركز تحقیقات عمومی اطفال درگفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:درحال حاضر دو واكسن برای جلوگیری از ویرویس HPV در جهان وجود دارد كه هردو واكسن در برابر چهار نوع HPV كه عامل 70 درصد سرطان های رحم بوده و برخی سرطان های تناسلی دیگر و سرطان دهان و زگیل های تناسلی می باشد،ایمنی زایی ایجاد می‌كند.

وی در ادامه گفت:به شرطی كه شخص قبل از آن كه در معرض ویروس قرار گیرد،واكسن را دریافت نماید،این ایمنی در بدن ایجاد می شود.

عالی مهر افزود:ویروس HPV متداول ترین ویروس مقاربتی در ایالات متحده بوده و بیش از نیمی از مردان و زنان در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند.

كارشناس ارشد پزشكی با بیان اینكه دربین مرگ و میرهای ناشی از سرطان های شایع زنان در جهان سرطان گردنه رحم رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد،گفت:در ایالات متحده هر ساله حدود 10 هزارزن به این سرطان مبتلا شده و انتظار می رود كه حدود 4 هزارنفر از آنها به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست بدهند.

عالی مهر بیان داشت:HPV همچنین می تواند عامل انواع دیگری از سرطان های دستگاه تناسلی از قبیل سرطان سروگردن و زگیل تناسلی درمردان و زنان باشد.

*واكسیناسیون جایگزینی برای آزمایشات سرطان دهانه رحم نیست

عضو مركز تحقیقات اطفال درادامه با بیان اینكه واكسن HPV به صورت یكسری سه دوزی ارائه می شود،اظهارداشت:دوز دوم یك تا دو ماه پس از دوز اول و دوز سوم شش ماه پس از دوز اول واكسن دربینافراد تزریق می شود.

وی گفت:انتظار می رود ایمنی ایجاد شده توسط واكسن،مدتها ادامه داشته باشد؛اما باید توجه داشت كه واكسیناسیون جایگاهی برای آزمایشات سرطان دهانه رحم نبوده و زنان باید آزمایشات عادی پاپ اسمیر را انجام دهد.

كارشناس ارشد قارچ شناسی پزشكی افزود:توصیه می شود كه دختران واكسن را در سال 11 تا 12 سالگی و مردان از سن 9 تا 26 سالگی دریافت كنند.

عالی مهر گفت:واكسن HPV برای زنان باردار توصیه نمی شود،اما دریافت واكسن مشكلی برای حاملگی آنها ایجاد نمی كند.همچنین زنان شیرده نیز می ‌توانند این واكسن را دریافت كنند.

وی اظهارداشت:افرادی كه در زمان دریافت واكسن HPV بیماری خفیفی دارند،می توانند واكسینه شوند؛اما افراد با بیماری شدید باید تا زمان بهبودی صبر كنند.

*واكسن HPV  خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را كاهش می دهد

عضو مركز تحقیقات عفونی اطفال گفت:این واكسن به مدت چند سال در ایالات متحده و سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته و بسیار ایمن است؛اما هر دارویی احتمالا می تواند باعث یك مشكل جدی از قبیل واكنش آلرژیك قوی شود.

وی افزود:با توجه به این موضوع هر كسی كه در هرزمان نسبت به هریك از اجزای تشكیل دهنده واكسن یا دوز قبلی حساس باشد،نباید واكسن را دریافت كند.

عالی مهر گفت:عكس العمل آلرژیك تهدید كننده واكسن ها بسیار نادر بوده و اگر چنین وضعیتی پیش آید،در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از واكسیناسیون این عكس العمل رخ می‌دهد.

وی با بیان اینكه واكسن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را كاهش می دهد،گفت:باید توجه داشت كه این واكسن بیماری سرطان دهانه رحم را از بین نمی برد و برنامه های غربالگری سازماندهی شده حتی پس از واكسیناسیون در پیشگیری از سرطان دهانه رحم لازم و موثر است.
كارشناس ارشد قارچ شناسی پزشكی در پایان خاطرنشان كرد:افراد باید در صورت مشاهده هر یك از واكنش های شدید آلرژیك از جمله جوش پوستی،باد كردن دست و پا،صورت یا لبها و همچنین مشكل در تنفس فورا به پزشك مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha