خوراکی‌هایی که آخر شب می‌خوریم به راحتی می‌توانند موجب بی‌خوابی و بدخوابی ما در طول شب شوند. این خوراکی‌ها را بشناسیم تا خواب بهتری داشته باشیم.

اگر در خوابیدن مشکل دارید، این ۷ ماده غذایی را نخورید!

سلامت نیوز: خوراکی‌هایی که آخر شب می‌خوریم به راحتی می‌توانند موجب بی‌خوابی و بدخوابی ما در طول شب شوند. این خوراکی‌ها را بشناسیم تا خواب بهتری داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، موارد زیادی بر کیفیت خواب شما از پریشانی عاطفی تا بیماری‌های جسمی مانند دیابت، بیماری کلیوی یا سوزش قلب تأثیر می‌گذارد. احتمالا همه ما می‌دانیم که مصرف کافئین قبل از خواب، برای افرادی که به راحتی نمی‌خوابند، یک فاجعه است. قهوه یا چای قبل از خوابیدن را متوقف کنید.

آنچه قبل از خواب می‌خوریم، تأثیر ویژه‌ای در کیفیت خواب ما دارد، اما مطالعات نشان می‌دهد که حتی بر چیزی که روز بعد انتخاب می‌کنیم هم اثر می‌گذارد. یک رژیم غذایی متعادل به طور کلی برای حفظ یک الگوی خواب سالم بسیار مهم است. برخی از خوراکی‌های سالم و برخی از خوراکی‌های نه‌چندان سالم، می‌توانند پشت بی‌خوابی شما باشند. در اینجا به هفت مورد از آن‌ها اشاره کردیم:

غذاهای تند

غذاهای تند را قبل از خوابیدن نخورید، زیرا این غذاها می‌توانند باعث ناراحتی معده و سوزش قلب شوند. سوزش سر دل هنگام خوابیدن بدتر می‌شود زیرا اسید معده در مری جمع می‌شود. با این حال برخی از مطالعات وجود دارد که نشان می‌دهد غذای تند قبل از خواب می‌تواند شیوع کابوس‌ها را افزایش دهد. بیدار شدن مکرر در طول شب، ساعات حساس استراحت در طول شب را نابود می‌کند و موجب تولید احساسات منفی می‌شود.

فست فود

فست فود و سایر میان‌وعده‌های چرب برای هضم بدن سخت هستن و اغلب می‌توانند منجر به سوزش قلب شوند. هرچه غذای شما چربی بیشتری داشته باشد، اسید معده بیشتری تولید خواهد کرد. بدیهی است که این شرایط، خواب را چالش برانگیز می‌کند. سعی کنید در این شرایط به سمت چپ بدن خود دراز بکشید تا اسید مری خود را کاهش دهید.

دسر

بعد از یک روز طولانی یک درمان خوب و شیرین، مانند یک پاداش کامل است. متأسفانه آخرین کاری که شما باید قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید، افزایش قند خون است. خوردن دیرهنگام دسر باعث احساس هوشیاری و بالا رفتن انرژی شما می‌شود. قبل از خوابیدن از خوردن شکلات پرهیز کنید زیرا هم حاوی کافئین و هم حاوی شکر است. شکلات حاوی ترکیبی به نام توبرومین است که ضربان قلب را افزایش می‌دهد و ممکن است به بی‌خوابی کمک کند.

مرکبات

میوه به طور کلی یک انتخاب سالم است و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که با هر وعده غذایی آن را میل کنید. اما مرکبات بسیار اسیدی هستند و می‌توانند موجب سوزش سردل یا بیماری رفلاکس دستگاه گوارش شوند. همچنین مرکبات دارای قند زیاد هستند و می‌توانند انرژی زیادی به شما بدهند. میوه‌های خوب دیررس شامل انجیر، کشمش، انگور، سیب، کیوی و پاپایا برای شما بهتر از خوردن مرکبات است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یک ماده غذایی سالم برای گنجیدن در رژیم غذایی شما است. با این حال کلم بروکلی حاوی فیبر زیادی است که می‌تواند مدت زمان زیادی را برای هضم شدن مصرف کند. تمامی سبزیجات صلیبی به دلیل ایجاد گار در هنگام هضم، بدنام هستند. نمونه‌های دیگر شامل جوانه بروکسل، کلم و گل کلم است.

گوشت

گوشت‌ها، مخصوصاً گوشت قرمز حاوی پروتئین و چربی زیاد است. بنابراین هضم آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد و می‌تواند شما را بیدار نگاه دارد. خوردن گوشت برای شام مشکل خاصی ندارد اما بهتر است پس از آن دیگر چیزی میل نکنید و تعداد شب‌هایی که گوشت می‌خورید را کنترل کنید. بهتر است شب‌ها گوشت‌های کم‌چرب مانند بوقلمون، سینه مرغ یا منابع پروتئین گیاهی مانند ماست و اسفناج را جایگزین کنید.

کرفس

اگر بی‌خوابی شما به نحوی است که هر شب چند بار از خواب می‌پرید تا به دستشویی بروید، از خوردن کرفس دوری کنید. کرفس حاوی آب زیادی است و بهتر است خوردن آن در شب را متوقف کنید. کرفس می‌تواند به سادگی مثانه شما را پر کند. خوراکی‌هایی مانند هندوانه، خیار و کاهو نیز از این قسم خوراکی‌ها محسوب می‌شوند.

منبع: hhdresearch

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha