سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 29726
سلامت نیوز :اعتیاد به مواد مخدر و استفاده از سرنگهای غیر بهداشتی، مهمترین عامل ابتلاء به بیماری ایدز (HIV) در کشور و خراسان رضوی به شمار می رود .
دکتر علی حسین پور کارشناس مسئول برنامه های HIV این دانشگاه با اشاره به اینکه بیماری ایدز (HIV) یک بیماری پیشرونده و قابل پیشگیری است  که با تکثیر ویروس اچ‌آی‌وی در بدن میزبان موجب تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن می شود، اظهار داشت:بیش از 82درصد از مبتلایان به این بیماری در استان خراسان رضوی را افراد معتاد به مواد مخدر به روش تزریقی تشکیل می دهند .
دکتر علی حسین پور رفتارهای پرخطر جنسی، انتقال از طریق خود و انتقال از طریق مادر به کودک را از دیگر راههای انتقال بیماری ایدز برشمرد .
وی تعداد افراد مبتلا به بیماری ایدز که زیر پوشش مراکز بهداشتی درمانی استان قرار دارند را 205 نفر اعلام کرد و گفت تعداد مبتلایان به ایدز در استان خراسان رضوی نسبت به جمعیت این استان از سایر نقاط كشور كمتر است.
کارشناس مسئول برنامه های HIV دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، برگزاری دوره های آموزشی ویژه دانشجویان، دانش آموزان ، زنان آسیب دیده اجتماعی ، اجرای طرح مراقبت رفتاری در گروه افراد سوء مصرف کننده مواد تزریقی، آموزش آرایشگران در زمینه پیشگیری از HIV/AIDS، راه اندازی مراکز مشاوره بیماری های رفتاری، جلسه ایدز و مراقبت های پرستاری برای بهیاران سیستم بهداشتی و درمانی و برپایی نمایشگاه های اطلاع رسانی را از جمله اقدامات به منظور پیشگیری و ارتقاء آگاهی جامعه برشمرد .
دکتر حسین پور افزود: به منظور کنترل و ارائه خدمات آموزشی به افراد مبتلا به بیماری ایدز نیز طرح ایجاد باشگاه مثبت در استان به اجرا در آمده است که در این باشگاه به بیماران خدماتی همچون آموزش مشاغل سبک ، مشاوره های روانشناسی و نشستهای گروه درمانی ارائه می شود.
وی گفت :امسال نیز به مناسبت 27 ژوئن مصادف با ششم تیرماه روز جهانی انجام آزمایش تشخیصی ایدز، طرح مشاوره و آزمایش رایگان HIV در چهار مركز بهداشتی و درمانی مستقر در سطح شهر مشهد ،همچنین مراكز گذری ترك اعتیاد DIC و دیگر مراکز بهداشتی درمانی شهرستانها به اجرا در آمد .
دکتر علی حسین پور گفت : در این طرح تمامی داوطلبان آزمایش ایدز با مراجعه به مراكز بهداشتی از خدمات این طرح بهره مند و پاسخ آزمایش خود را به صورت كاملا محرمانه دریافت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha