چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 311254

استفاده از آب برنج برای شستشوی مو می تواند به نرم شدن و کاهش سایش روی سطح هر تار مو کمک کند.برنج یکی از غلات کامل باستانی و ماده غذایی خوشمزه، مغذی و قابل استفاده در غذاهای مختلف است. اما آیا می دانستید که آب برنج نیز می تواند فواید خاص خود را ارائه کند؟

فواید شگفت انگیز آب برنج برای پوست و مو

سلامت نیوز:استفاده از آب برنج برای شستشوی مو می تواند به نرم شدن و کاهش سایش روی سطح هر تار مو کمک کند.برنج یکی از غلات کامل باستانی و ماده غذایی خوشمزه، مغذی و قابل استفاده در غذاهای مختلف است. اما آیا می دانستید که آب برنج نیز می تواند فواید خاص خود را ارائه کند؟


به گزارش  سلامت  نیوز به نقل از عصر ایران ، بنابر مقاله ای که توسط دانشکده سلامت عمومی هاروارد منتشر شد، برخی شواهد نشان می دهد که انسان ها حداقل هشت هزار سال است که برنج را کشت می کنند. انواع مختلفی از برنج بر اساس اندازه دانه و مشخصات طبقه بندی شده اند. همچنین، به این نکته اشاره شده است که برنج در حدود 100 کشور جهان به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی استفاده می شود.

در ادامه با برخی فواید استفاده از آب برنج برای پوست و مو بیشتر آشنا می شویم.
سمزدایی موآب برنج می تواند به عنوان درمانی طبیعی آنتی اکسیدان هایی قدرتمند، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف را ارائه کند که به سمزدایی مو کمک کرده، سلامت آن را بهبود بخشیده و آن را تقویت می کند.


افزایش کشسانی مو

هر زمان که موی خود را شانه می کنید و به آن حالت می دهید، احتمالا متوجه می شوید که کمی کشیده می شود. میزان کشسانی مو به بافت، سلامت و ژنتیک آن بستگی دارد. آب برنج می تواند به افزایش کشسانی مو کمک کند، از این رو، احتمال آسیب دیدگی آن کاهش می یابد.
شستشوی مو با آب برنج به ویژه برای افرادی که موی بلند دارند یا حالت هایی به موی خود می دهند که شامل کشیدن و پیچش مو می شود، مفید است. آب برنج می تواند به کاهش شکستگی مو کمک کند.


کاهش سایش و آسیب

موی شما در هر روز با محصولات حالت دهنده و ابزارهایی که موجب کشیدگی، پیچش یا صاف شدن آن می شوند در تماس است. تمام این موارد موجب سایش می شوند که می تواند آسیب دیدگی، شکستگی و افت سلامت مو را موجب شود. همچنین، میزان الکتریسیته ساکن می تواند افزایش یابد.


استفاده از آب برنج برای شستشوی مو می تواند به نرم شدن و کاهش سایش روی سطح هر تار مو کمک کند. شانه ممکن است راحت‌تر بین تارهای مو حرکت کرده و الکتریسیته ساکن ظاهر عجیبی به شما نبخشد. حالت دادن به مو نیز ممکن است تسهیل شود.


تسکین خشکی پوست سر  خارش سر و شوره سر می توانند مواردی آزاردهنده بوده و حتی موجب خجالت فرد در حضور دیگران شود. مطالعه ای که در نشریه the Archives of Dermatological Research منتشر شد، نشان داد که شوره سر مساله ای رایج است و ممکن است به واسطه کمبود چربی در پوست سر شکل بگیرد. اگر مو و پوست سر شما خشک است، احتمالا احساس سوزش، خارش و پوسته ها مواردی آشنا برای شما هستند.
افزون بر استفاده از شامپوها و نرم کننده هایی که برای موی خشک تولید می شوند، شستشو با آب برنج نیز ممکن است برای تسکین مو و پوست سر شما مفید باشد. آب برنج ممکن است به کاهش التهاب و خشکی پوست سر کمک کند. شما شوره سر کمتری خواهید داشت و ممکن است حالت دادن به مو نیز تسهیل شود.


روشن شدن پوست

اگر قصد دارید درخشش و روشنی طبیعی بیشتری به پوست خود ببخشید، شستشو با آب برنج ممکن است به تحقق این هدف کمک کند. قرن هاست که بسیاری از زنان در کشورهای آسیایی از آب برنج به عنوان بخشی از رژیم زیبایی خود استفاده می کنند. آب برنج حاوی آنزیم هایی است که می تواند به آرامی سلول های مرده پوست را از بین برده و درخشش پوست را افزایش دهد.


همچنین، اگر لکه های تیره پوست مرتبط با افزایش سن و لکه های تیره ناشی از بارداری، تغییرات هورمونی یا آسیب نور خورشید شما را آزار می دهند، شستشو با آب برنج ممکن است به محو شدن آنها و همچنین افزایش نرمی بافت پوست کمک کند. افزون بر صورت، شما می توانید از آب برنج برای محو شدن لکه های تیره پوست در قسمت هایی مانند پنجه دست ها، بازوها یا شانه ها نیز استفاده کنید.


کند کردن روند پیری

هیچ یک از ما از روند اجتناب ناپذیر پیری مصون نیستیم. اما مراقبت از بدن و پوست ممکن است به کند کردن این روند کمک کند. افزودن آب برنج به روتین زیبایی روزانه ممکن است به حفظ ظاهر جوان‌تر پوست کمک کرده و خطوط ظریف روی پوست را کمتر مشهود سازد.
الاستین در پوست موجب نرمی، لطافت و جوانی پوست می شود. با افزایش سن، سطوح الاستین در بدن کم می شود و پوست به تدریج دچار چین و چروک شده و به واسطه کشسانی کمتر حالتی آویزان به خود می گیرد.


آنتی اکسیدان های موجود در آب برنج می توانند با رادیکال های آزاد که به سلول های پوست و الاستین آسیب می رسانند، مبارزه کنند، از این رو، می توان بروز نشانه های پیری را به تاخیر انداخت.


کمک به بهبود آفتاب سوختگی های خفیف 

آفتاب سوختگی پوست می تواند در نهایت به سفتی، بروز چین و چروک و تیرگی پوست منجر شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهد.
گاهی اوقات ممکن است به واسطه فراموشی استفاده از محصولات ضد آفتاب با آفتاب سوختگی های خفیف روی پوست خود مواجه شوید. شستشوی پوست با آب برنجی ممکن است به تسکین پوست تحریک شده کمک کند. آب برنج احساسی آرامش بخش و خنک در پوست ایجاد می کند که می تواند به تقویت روند بهبودی یک آفتاب سوختگی کمک کند.


کاهش چربی پوست 

پوست چرب می تواند به اندازه پوست خشک مشکل‌ساز باشد. همچنین، شما ممکن است دارای پوستی ترکیبی باشید که در برخی بخش ها چرب و در برخی بخش ها خشک است. تولید بیش از حد چربی پوست می تواند موجب مسدود شدن منافذ پوست شده و به بروز جوش های دردناک منجر شود.
نشاسته طبیعی موجود در آب برنج می تواند به تنگ شدن منافذ پوست و جذب چربی های اضافه کمک کند. آب برنج می تواند درخشش پوست چرب را نیز کاهش دهد. شما می توانید با استفاده از پنبه آب برنج را روی قسمت های چرب صورت بمالید.


ممکن است مانع پوستی سالم‌تری ایجاد کند

بنابر مقاله ای که در نشریه Progress in Lipid Research منتشر شد، پوست انسان دارای یک لایه بیرونی است که از آن در برابر تهاجم میکروب ها محافظت می کند. این مانع طبیعی از سلول های چربی ویژه ای تشکیل شده است. آسیب دیدن این مانع محافظ ممکن است شما را با مشکلاتی مانند درماتیت، روزاسه، و دیگر شرایط پوستی مواجه سازد.
استفاده روزانه از آب برنج می تواند به تقویت و حفظ سلامت مانع طبیعی پوست کمک کند. نشاسته های برنج باقیمانده در آب می تواند به ترمیم آسیب دیدگی و تقویت مانع پوست کمک کند. نتیجه آن ممکن است پوستی سالم‌تر با تحریک و التهاب کمتر باشد.


چگونه آب برنج آماده کنیمآب برنج محصولی ساده و کم هزینه است که به راحتی می توان آن را آماده کرد و تا یک هفته نیز در یخچال قابل نگهداری است.


مواد مورد نیاز:نصف فنجان برنج
دو فنجان آب تصفیه شده
سه روش برای تهیه آب برنجشما می توانید آب برنج را به یکی از سه روش زیر آماده کنید. در شرایطی که روش خیساندن سریع‌تر است، اما می توانید منبعی مفید از فرآیند جوشاندن نیز داشته باشید. برای محلولی ملایم‌تر، می توانید روش تخمیر را مد نظر قرار دهید.


خیساندن 

در یک کاسه، برنج و آب را اضافه کرده و اجازه دهید برای حداقل 30 دقیقه به همین حالت باقی بماند. زمانی که آب کدر شد، آن را از صافی عبور داده و در یک کاسه دیگر بریزید. آب برنج را درون یک ظرف اسپری ریخته و از آن برای مرطوب کردن مو یا صورت خود استفاده کنید.


پختن 

یک ظرف را روی حرارت ملایم قرار داده و آب و برنج را به آن اضافه کنید. اجازه دهید آب به جوش آید. حرارت را کم کنید و در ظرف را بگذارید و اجازه دهید برای 15 دقیقه به آرامی بجوشد. برنج را صاف کرده و آب را در یک شیشه دردار ذخیره کنید.

تخمیر

در یک ظرف آب و برنج را اضافه کنید و اجازه دهید برای 20 دقیقه به همین حالت باقی بماند. هر پنج دقیقه، با یک قاشق چوبی این ترکیب به آرامی را هم بزنید. سپس، این ترکیب را از صافی عبور داده و آب برنج را در یک ظرف شیشه ای بریزید و تا زمانی که بویی ترش به خوب بگیرد، حدود یک تا دو روز، اجازه دهید به همان حالت باقی بماند.
در ظرف شیشه ای را گذاشته و آب برنج را در یخچال نگهداری کنید. از این محلول می توانید برای صورت و موی خود استفاده کنید. پس از هفت روز، باقیمانده آب برنج را دور بریزید.


روش استفاده

اگر آب برنج را در یک ظرف اسپری ریخته اید، می توانید آن را روی صورت یا موی خود اسپری کنید. همچنین، می توانید آب برنج را در یک ظرف شیشه ای دردار نگهداری کنید و با استفاده از پنبه آن را روی پوست خود بمالید. گزینه دیگر، ترکیب آب برنج با شامپو یا نرم کننده ای است که استفاده می کنید. 

 
همچنین، پس از شستشوی مو خود می توانید از آب برنج استفاده کنید. زمانی که مو مرطوب است، آب برنج را استفاده کرده و با یک حوله برای حداقل 20 دقیقه سر خود را بپوشانید. در نهایت موی خود را به خوبی آبکشی کرده و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود.


توجه 

برنج تجاری اغلب در تماس با آفت کش ها و کودهای شیمیایی بوده اند، مگر این که از نوع ارگانیک باشند. پیش از آماده کردن آب برنج به هر روشی، ابتدا برنج را به خوبی شستشو دهید. استفاده از آب برنج به طور معمول موجب عوارض جانبی نمی شود، اما در صورت تجربه هرگونه التهاب یا علائم آلرژی استفاده از آن را متوقف کنید.  

منبع:"پاور آو پازیتیوتی"

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha