سلامت نیوز: حج از مهمترین و باشكوه‌ترین عبادت‌های اسلامی است. پیامبر گرامی اسلام(ص) حج را پایه و ركن دین دانسته، قرآن، تارك آن را كافر شمرده و ابراهیم خلیل (ع) از خداوند خواستار گرایش‌ دل‌ها به كعبه شده است. بدیهی است پیمودن چنین مسیری علاوه بر معرفت، به سلامت جسمی و استطاعت بدنی نیز نیاز خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، توجه به نكات زیر قبل از عزیمت به كشور عربستان برای به جای آوردن فریضه حج، لازم است.

1-‌ توصیه‌های قبل از سفر:

- در كلیه جلسات آموزشی كاروان‌های خود شركت كنید.

- در تمام جلسات، پزشك كاروان برای شما توصیه‌هایی خواهد داشت كه باید به دقت به آنها توجه كرده و عمل كنید.

- به موقع جهت انجام معاینات و تشكیل پرونده سلامت خود اقدام نمایید.

- در معاینات قبل از اعزام، همه مشكلات و بیماری‌های خود را به صورت كامل و صادقانه با پزشك در میان بگذارید، زیرا عدم ارائه اطلاعات كافی و صحیح می‌تواند منجر به عواقب خطرناك و بعضا جبران ناپذیر در طول سفر شود.

- در صورتی‌كه پزشك، استطاعت جسمی یا روانی شما را تایید نكند برای تشرف اصرار نكنید، زیرا در صورت تشرف بدون تایید سلامت باید خطرات جانی، بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان، عدم موفقیت به انجام اعمال، بازگشت قبل از شروع اعمال به ایران و ... را در نظر بگیرید.

- زائری كه مبتلا به بیماری خاص و مزمن چون بیماری قند، فشارخون، صرع، سابقه سكته قلبی، ‌سابقه بیماری روانی شدید و ... است اما از طرف پزشكان كاروان یا كمیسیون‌های پزشكی مورد تایید قرار گرفته است، حتما سوابق پزشكی خود را به طور كامل به اطلاع پزشك كاروان رسانده و همراه خود داشته باشد.

- در زمان حركت به سمت كشور عربستان مواد غذایی نظیر مرغ، كتلت، همبرگر، غذاهای سس‌دار و مواد غذایی و خوراكی فاسد شدنی به همراه نبرید.

- تزریق واكسن مننژیت برای تمام زائران اجباری است و تزریق واكسن آنفلوآنزا، پنوموواكس و دیگر واكسن‌ها با توجه به شرایط زائران و با نظر پزشك كاروان صورت خواهد گرفت. زائران می‌بایست در این‌باره از پزشكان كاروان سوال كنند. لازم به ذكر است واكسن باید حداقل 10 روز قبل از عزیمت تزریق شده و كارت زرد رنگ آن در هنگام ورود به عربستان در دست زائران باشد.

- زنان از چند ماه قبل از تشرف، به پزشك متخصص زنان مراجعه و از نظر تنظیم عادت ماهانه خود را آماده نمایند.

- خود را در زمینه‌های مختلف زندگی نظیر پیاده‌روی، آماده شدن برای زندگی جمعی، استفاده از توالت فرنگی و مانند آن آماده كنید.

- اگر مشكل جسمی مانند درد دندان دارید قبل از سفر به درمان آن بپردازید تا در سفر دچار مشكل نشوید.

2- وسایل و ملزومات سفر:

مدیر كاروان، به شما لوازمی را كه جهت انجام مناسك باید به همراه داشته باشید، گوشزد خواهد كرد. آنچه در اینجا بیان می‌شود، لوازم بهداشتی است كه برای حفظ سلامت شما ضروری است:

- دمپایی راحت غیرابری با كف عاج‌دار، كیسه‌ كفش، شامپو یا صابون بدون بو و معمولی

- بند عینك برای افراد عینكی ‌و یك عینك اضافی، طلق محافظ عینك جهت استفاده در رمی جمرات

- ماسك پرسی یا چسبی حداقل 50 عدد

- لیوان اختصاصی

- نوار بهداشتی (ویژه بانوان)

- تیغ خودتراش، خودتراش برای حلق آقایان

- حوله، شانه، ناخن‌گیر، قیچی كوچك، نخ دندان، خمیردندان، مسواك

- كلاه ، چتر و كرم یا لوسیون ضد آفتاب برای استفاده در مواقع مجاز (برای افرادی كه به آفتاب حساس هستند)

- داروهای اختصاصی حداقل برای 35 روز

- سجاده برای جلوگیری از استنشاق مواد آلوده و حساسیت‌زا در كف زمین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha