سلامت نیوز: رییس اداره ایدز وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده برای ارزیابی خطر HIV در مراكز مراقبت از مادران خبر داد و گفت: تا سال آینده مراكز ویژه زنان آسیب پذیر در تمام استان‌های كشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر عباس صداقت در نشست خبری هفته ملی سلامت بانوی ایرانی، دهه 70 و 80 را دهه‌ پرشیوع در زمینه HIV در گروه مصرف كنندگان تزریقی مواد مخدر عنوان كرد و گفت: خوشبختانه اجرای برنامه‌های كاهش آسیب در این زمینه با نتایج بسیار مثبتی همراه بود و تقریبا رشد پرشتاب شیوع HIV در مصرف كنندگان تزریقی مواد مخدر كنترل شد.

وی ادامه داد: از آنجا كه ممكن بود همسران مصرف كنندگان تزریقی مواد مخدر نیز به صورت ناخواسته در معرض HIV قرار گیرند از سال 1384 به بعد افزایش موارد جدید ابتلای زنان به HIV را در كشور شاهد بودیم. با توجه به آسیب پذیری اجتماعی زنان و همچنین از آنجا كه ضریب انتقال ویروس و آمیزش در زنان بیشتر از مردان است، وزارت بهداشت در مورد بیماری HIV توجه خود را به زنان نیز معطوف كرد.

دكتر صداقت الگوی انتقال جنسی HIV در دنیا را 50 - 50 عنوان كرد و گفت: اما این الگو در ایران تقریبا 90 به 10 است؛ یعنی 90 درصد ابتلا در مردان و 10 درصد ابتلا در زنان است.

وی در ادامه با اشاره به آغاز مطالعات در زمینه دسترسی به زنان آسیب پذیر در كشور از سال 1385 گفت: به این ترتیب بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده در سال 88 طراحی‌های لازم برای انجام مداخلات مربوطه صورت گرفت. در سال 89 نیز پنج مركز به منظور ارایه خدمات لازم به زنان آسیب پذیر در 5 استان كشور راه‌اندازی شد كه تمام پرسنل این مراكز را زنان تشكیل می‌دهند و تحت نظر دانشگاه‌های علوم پزشكی خدمات لازم را ارایه می‌دهند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر حدود 17 مركز ارایه خدمات ویژه زنان آسیب پذیر در سطح كشور راه‌اندازی شده است كه تا پایان سال به 20 مركز افزایش می‌یابد. همچنین تا پایان سال آینده مراكز ویژه زنان آسیب پذیر در تمام استان‌های كشور راه‌اندازی می‌شود و خدمات مشاوره، پیشگیری، كاهش آسیب، آزمایشات HIV و .... را ارایه خواهند داد.

وی در این باره ادامه داد: ایران نخستین كشور در میان كشورهای اسلامی است كه موفق به راه‌اندازی مراكز ویژه زنان آسیب پذیر شده است. هدف از راه‌اندازی این مراكز نیز ارایه خدمات لازم به همسران مصرف كنندگان تزریقی مواد مخدر، زنانی كه خود در معرض اعتیاد قرار دارند و زنانی كه در معرض رفتارهای پرخطر جنسی قرار دارند، است. در این زمینه تاكنون بیش از 2 هزار مورد تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: با همكاری دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت برنامه‌ای در دست اقدام است كه سلامت و بهداشت باروری را به خدمات HIV متصل می‌كند. به این ترتیب با توجه به آسیب پذیری زنان، ارزیابی خطر HIV در مراكز مراقبت از مادران انجام خواهد شد. بر این اساس برنامه بهداشت باروری به صورتی كامل‌تر ارایه خواهد شد. تمام این خدمات رایگان خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای مادران در معرض ویروس HIV یا بیماری‌های آمیزشی ادامه داد: به این ترتیب به منظور كاهش خطر انتقال ویروس HIV از مادر به جنین و همچنین در دوران شیردهی، اقدامات لازم در نظر گرفته شده است كه این خدمات به صورت كاملا محرمانه و رایگان ارایه خواهد شد. ایران از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان الگویی برای دیگر كشورها در زمینه توجه ویژه به زنان در حوزه HIV و بیماری‌های آمیزشی معرفی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha