سلامت نیوز: عضو انجمن گوش‌، گلو و بینی ایران گفت: خرخر شبانه، کاهش حس بویایی، خشکی بینی و خون دماغ از علائم ابتلا به انحراف تیغه بینی است.

ابراهیم رزم پا در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تییغه بینی دیواره‌ای است که فضای بینی را به دو قسمت راست و چپ تقسیم می‌کند و نیمه پایینی این تیغه غضروفی و نیمه بالایی آن استخوانی است.
 
وی با بیان اینکه تیغه بینی نیز مثل سایر اجزای بدن تا پایان بلوغ رشد می‌کند و بر ابعادش افزوده می‌شود تصریح کرد: چندین مرکز غضروف سازی و استخوان سازی در رشد هماهنگ تیغه بینی موثرند لذا بدیهی است اگر به هر دلیلی یکی یا چندتا از این مراکز عضروف سازی یا استخوان سازی کمتر یا بیشتر از حد معمول رشد کنند، تیغه بینی ممکن است از خط وسط منحرف شده و در ناحیه‌ای به سمت راست یا چپ کج شود.
 
رزم‌پا ادامه داد: این کجی معمولاً در قسمت داخلی بینی است و تاثیری روی شکل ظاهری بینی نمی گذارد، اماگاهی اوقات این کجی باعث گرفتگی یک یا هر دو مجرای بینی و در نتیجه مشکل تنفسی می‌شود که به شکل انسداد تنفسی، خرخر شبانه، کاهش حس بویایی، خشکی بینی و خون دماغ بروز می‌کند و البته در دراز مدت می‌تواند علایم و عوارض دیگری از جمله سینوزیت، مشکلات گوش و مشکلات قلبی ریوی را باعث شود.
 
این متخصص گوش‌، گلو و بینی یادآور شد: علاوه بر رشد ناهماهنگ، واردآمدن ضربه به بینی، یکی دیگر از عوامل اصلی پیدایش انحراف تیغهٌ بینی است که این ضربه ممکن است هنگام تولد نوزاد و حین گذر از کانال زایمان به بینی وارد شود یا در طول زندگی اتفاق بیفتد.

وی گفت: در مواردی که انحراف تیغه بینی خیلی شدید باشد، علاوه بر این مشکل می‌تواند باعث تغییر شکل ظاهری بینی نیز شود و اگر شدت انحراف تیغه بینی به حدی باشد که باعث انسداد تنفسی شده باشد باید آن را با جراحی اصلاح کنیم.
 
رزم‌پا افزود: این عمل می‌تواند به طور مجزا یا همراه با اعمال جراحی پلاستیک بینی، پولیپ بینی، جراحی سینوس و کوچک کردن شاخک‌های بینی انجام شود و باید در نظر داشت با هر دو روش نیمه بیهوشی و بیهوشی عمومی قابل انجام است.
 
وی خاطرنشان کرد: عمل از طریق داخل بینی انجام می‌شود لذا هیچگونه برشی روی بینی یا صورت داده نمی‌شود و برای تسریع روند التیامی و بازشدن بینی تا 10روز بعد از عمل، توصیه می‌شود بینی با سرم شست و شو داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha