سلامت نیوز: دادستان مرکز گلستان در پاسخ به پرسش خبرنگار سلامت نیوز درباره اظهارات استاندار مبنی بر اجرای بدون مطالعه "طرح تله کابین جنگل ناهارخوران، گفت:« تا زمان انجام مطالعات ارزیابی محیط زیستی و اخذ مجوز آن، اجازه اجرای طرح تله کابین گرگان داده نمی شود.»

دادستان گرگان: تا انجام مطالعات ارزیابی محیط زیستی، اجازه اجرای تله کابین ناهارخوران داده نمی شود

به گزارش سلامت نیوز، محمود اسپانلو در پاسخ به این پرسش خبرنگار "سلامت نیوز" درباره اظهار نظر اخیر استاندار گلستان و اجرای طرح تله کابین گرگان پیش از مشخص شدن مجوز "کمیته ارزیابی سازمان حفات محیط زیست" تاکید کرد که مجوز اجرای این طرح، تا انجام مطالعات ارزیابی محیط زیستی و نتیجه مثبت آن، داده نخواهد شد. اسپانلو پیش از این نیز حساسیت های ویژه ای درباره زمین خواری ها، جنگل خواری ها و دیگر تخلف های حوزه منابع طبیعی و محیط زیست داشته است؛ از جمله این اقدامات، تلاش برای توقف ساخت وسازهای غیرمجاز در روستای "زیارت" و فعال کردن ایست بازرسی در ایستگاه مبدا در جاده ناهارخوران برای ممانعت از انتقال مصالح به آن منطقه بوده است.

در آخرین روزهای اسفندماه 1401 علی محمد زنگانه استاندار گلستان در جمع خبرنگاران استانی گفته بود:« طرح تله کابین گرگان جزو لاینفک "طرح جامع ناهارخوران" است و باید اجرا شود؛ اما عده ای که اهل این استان نیستند و در دانشگاه و فضای مجازی به اسم دوستدار محیط زیست معرفی می شوند، فکر می کنند مسئولان دشمن محیط زیست هستند.»

استاندار گلستان همچنین گفته بود:« سازمان محیط زیست و محیط زیست استان هم در فضای مسموم گیر کرده اند. اگر قرار باشد چوب لای چرخ این طرح بگذارند ما پروژه را آغاز خواهیم کرد و مخالفان از مراجع قانونی پیگیر این ماجرا باشند».

این درحالی بود که بر اساس مصوبه "شورایعالی معماری وشهرسازی کشور"، طرح تله کابین جنگل ناهارخوران، مشمول ارزیابی محیط زیستی شناخته شده و برای اجرا باید پس از انجام این مطالعات، موافقت "کمیته ارزیابی سازمان محیط زیست کشور" را اخذ کند.

با اینهمه اما استاندار گلستان گفته است که ما پروژه را شروع می کنیم و مخالفین از مراجع قانونی پیگیر این ماجرا باشند.

این اظهارات، از آنجا شگفت انگیز است که از زبان مرد شماره یک قوه مجریه در استان، شنیده می شود؛ قوه ای که بر اساس قوانین و اصل تفکیک قوا، وظیفه و تکلیفش "اجرای قوانین رسمی کشور" است حالا نماینده وزارت کشور و استاندار گلستان می گوید "بدون عمل به مصوبه شورایعالی معماری وشهرسازی آنرا عملی خواهد کرد و هر کس مخالف است از طریق مراجع قانونی پیگیر ماجرا باشد.

از سوی دیگر سخنان استاندار گلستان درباره مخالفت فعالان محیط زیست با اجرای تله کابین در جنگل ناهارخوران گرگان، نه علمی است و نه قانونی؛ چرا که جنگل ها، ثروت های ملی و عمومی هستند و متعلق به تمام مردم یک کشور و حتی ساکنان زمین؛ بر این اساس نمی توان موضوع را وابسته به ساکنان یک شهر یا استان عنوان کرد و دلایل علمی این مخالفت ها را با اظهارنظرهای مبتنی بر قومیت گرایی نادیده گرفت.

مخالفت 50 تن از استادان "دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان" و همچنین 128 تن از اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر استان گلستان با این طرح که همراه با دلایل علمی و مستند در قالب نامه های متعدد رسانه ای شده است از جمله اظهارنظرهایی است که تاکنون از سوی موافقان اجرای تله کابین در ناهارخوران، بی پاسخ مانده است.

حالا اما دادستان گرگان می گوید تا انجام مطالعات ارزیابی محیط زیستی و اجرای مصوبه قانونی، اجازه اجرای "طرح تله کابین جنگل ناهارخوران" داده نمی شود. موضوعی که می تواند نویدبخش حفاظت از ثروت های عمومی مخصوصا جنگل های هیرکانی در بحبوحه این ماجرای پرفراز ونشیب باشد؛ آنهم درست در روزهایی که مرکز گلستان، جیره بندی آب را تجربه می کند و حدود 10 الی 12 ساعت قطعی آب در تمام محله ها و شهرک ها و حتی مرکز شهر

گفته می شود "اداره کل میراث فرهنگی گلستان" در مجوز صادره، مساحت طرح تله کابین ناهارخوران را 8/4 هکتار اعلام کرده است که بر اساس مصوبه "شورایعالی محیط زیست" طرح های گردشگری زیر 5 هکتار مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی نمی شود. اما در نامه ای که از سوی "شورایعالی جنگل ومرتع" به سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور ( سازمان جنگل های وقت ) ابلاغ شده به طرح "پارک جنگلی ناهارخوران" با مساحتی بیش از 500 هکتار اشاره شده که تله کابین، یکی از پروژه های این طرح کلی است و طرح، مشمول ارزیابی اثرات محیط زیستی است؛ ضمن اینکه در مهرماه 1400 و پیرو اعتراضات عنوان شده از سوی جمعی از استادان کشور، "شورایعالی شهرسازی و معماری کشور" تهیه گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی را برای این طرح الزامی و شرط اصلی اجرا دانسته است؛ بر همین اساس، فشار استاندار گلستان جهت اجرای طرح بدون گزارش ارزیابی واجد، ایراد و خلاف قانون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha