سلامت نیوز: جمعی از استادان "دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان" در گفت وگو با "سلامت نیوز" ادعای فرماندار گرگان را درباره موافقت تمام استادان این دانشگاه در نشست فرمانداری با جانمایی تله کابین در "ناهارخوران" تکذیب کردند و به صراحت اعلام کردند که « به هیچ وجه در این جلسه با ایجاد تله کابین در ناهارخوران موافقت نکرده اند.»

همیشه گفته ایم که با جانمایی تله کابین در ناهارخوران مخالفیم !

به گزارش سلامت نیوز به دنبال بالاگرفتن اختلاف نظرها و نیز مخالفت 50 نفر از استادان "دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان" و 128 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های استان گلستان در سال 99 با مکان تله کابین یعنی "پارک جنگلی ناهارخوران" که منجر به شکل گیری مصوبه ای در "شورایعالی شهرسازی-معماری" شد، تصمیم نهایی را به کمیته ارزیابی اثرات محیط زیستی سپرده شد.

پس از آن، در چند جلسه تخصصی، استادان در کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست هم طرح و هم مطالعات را نقد کردند و در نهایت هنوز پاسخی از سوی کمیته ارزیابی داده نشده است.

نشست فرمانداری

روزهای پایانی هفته گذشته نشستی به دعوت فرمانداری گرگان با حضور جمعی از استادان دانشگاه، برخی اصحاب رسانه و تعدادی از فعالان اجتماعی این حوزه برگزار شد.

در این جلسه استادان "دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان" به بیان نقطه نظرات خود درباره تله کابین پرداختند و هشدارهایی درباره ایجاد آن در جنگل های هیرکانی ناهارخوران دادند و به صراحت گفتند که با جانمایی تله کابین در جنگل ناهارخوران مخالف هستند.

اما حالا نامه ای از فرماندار گرگان خطاب به مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ارسال شده و در آن ادعا شده که « در جلسه مذکور هیچ مخالفتی با احداث تله کابین در پارک جنگلی النگدره ( ظاهرا اشتباه تایپی این نامه است که به جای ناهارخوران، النگدره آمده است) به عمل نیامد و تنها سوالاتی درباره مشخصات و نحوه اجرای این پروژه مطرح شد.»

تصویر نامه :

در نشست گفتیم که با جانمایی تله کابین در ناهارخوران مخالفیم !

اما استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه حاضر در جلسه فوق، در گفت وگو با "سلامت نیوز" این ادعای فرماندار گرگان را تکذیب کرده و تاکید کردند که این جانمایی دارای خطرات و آسیب های بسیاری برای جنگل های هیرکانی است و بحران های شهر گرگان، استان گلستان و نیز بحران های آب، خاک، فاضلاب و تخریب جنگل را چندین برابر خواهد کرد.

بارها گفته ایم که مخالفیم !

دکتر حمیدرضارضایی عضو هیات علمی گروه محیط زیست، متخصص تنوع زیستی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان و معاون پژوهشی سابق این دانشگاه نیز از مخالفان جانمایی تله کابین گرگان در ناهارخوران است که در جلسه فرمانداری شرکت داشته است.

او ضمن تکذیب صریح ادعای موافقت استادان با تله کابین در ناهارخوران در نشست فرمانداری، به "سلامت نیوز" می گوید:« ما هیچ گونه موافقتی با جانمایی تله کابین در جاده ناهارخوران نداشته ایم و کاملا با استقرار تله کابین در این منطقه مخالف هستیم.»

دکتر رضایی افزود:« از سال 79 تا امروز در هیچ کجا نقل قول یا اظهارنظری از من نیست که با تله کابین گرگان در ناهارخوران موافقت کرده باشم. ضمن اینکه واقعا چه ضرورتی دارد که دو تله کابین به فاصله 50 کیلومتر در جنگل های هیرکانی احداث شود؟ من با تله کابین علی آباد کتول نیز مخالفم و اگر قرار است استان تله کابین داشته باشد تنها یکی کافی است؛ آنهم با بررسی و ارزیابی علمی و دقیق و کم ترین میزان خسارت به جنگل و محیط زیست.»

معاون پژوهشی سابق دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان با یادآوری اینکه من حتی پیش از جلسات "شورایعالی معماری-شهرسازی" مخالفت خود را با جانمایی تله کابین در ناهارخوران اعلام کرده بودم گفت:« برای این مخالفت، با کسی خصومتی نداریم؛ بلکه دلایل علمی داریم. برآوردهای علمی به ما می گوید که جانمایی تله کابین در جاده ناهارخوران، درست نیست و باید با مطالعه و بررسی علمی، مکان مناسبی برای آن مشخص شود.»

دکتر رضایی تاکید کرد:« یک تله کابین، نه فقر را حل می کند و نه می تواند مشکل اشتغال را حل کند و جز بخش خصوصی کسی از آن سود نمی برد؛ پس عقلانی نیست چنین هزینه های بالایی برای آن پرداخت شود.»

این متخصص محیط زیست با اشاره به اینکه معاون فرماندار فرمودند "در "پارک جنگلی النگدره" فساد و تخریب ایجاد کرده ایم و .... " گفت:« حالا ما چگونه می خواهیم با استفاده از تکنولوژی جمعیت و بار اضافه ای را به ناهارخوران هم تحمیل کنیم و آنجا را نیز مانند النگدره آسیب بزنیم؟ چه تضمینی وجود دارد مردمی که با تله کابین به داخل جنگل در بالادست می روند آتش روشن نکنند و درخت قطع نکنند؟!»

مطالعات آمایش سرزمین

دکتر رضایی تاکید کرد:« چرا به "طرح آمایش سرزمین" استان که با هزینه استانداری انجام شده توجه نمی شود؟ در این مطالعات، کجا برای ناهارخوران، تله کابین دیده شده است؟ ضمن اینکه ما زیرساخت های لازم و اساسی برای گردشگری را در آن مسیر نداریم و باید فضاهای جدیدی را در حاشیه شهر برای گردشگری ایجاد کنیم. ما باید بتوانیم امکانات گردشگری را در استان ایجاد کنیم و این امکانات، تله کابین نیست؛ بلکه ایجاد زیرساخت هاست.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان همچنین گفت:« شهرداری نه تنها اقدامات زیربنایی در آن مسیر انجام نداده بلکه همان "هتل شهرداری" قدیمی را هم که می توانست برای گردشگری کمک باشد تخریب کرده است. ما در آن مسیر حتی سرویس بهداشتی کافی نداریم.»

او گفت:« همین الان هم پساب زیارت و النگدره تصفیه نمی شود و به رودخانه زیارت می ریزد؛ این در حالی است که 15 درصد از آب مصرفی شهر گرگان از این رودخانه تامین می شود.

با چه زبانی بگوییم که مخالفیم!

دکتر جهانگیر محمدی متخصص اکولوژی جنگل وعضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان که یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نشست است در پاسخ به این پرسش خبرنگار "سلامت نیوز" که « آیا در جلسه فرمانداری گرگان، با استقرار تله کابین در ناهارخوران موافقت کرده است؟» گفت:« به هیچ عنوان با جانمایی تله کابین در ناهارخوران و در جنگل هیرکانی موافق نیستم و کاملا مخالفم و در نشست فرمانداری نیز به صراحت، آنرا اعلام کردم.»

او همچنین افزود:« ما چگونه باید مخالفت خود را با این جانمایی اعلام می کردیم؟ آیا باید توپ و تانک می بردیم؟ با دلایل علمی و انواع استدلال ها، خطرات و آسیب های این جانمایی را در جلسه فرمانداری برشمردیم؛ دیگر چه باید می گفتیم تا مشخص شود که با این طرح در آن مکان مخالفیم؟»

این متخصص اکولوژی جنگل تاکید کرد:« واقعیت این است که وضعیت جنگل های ما بحرانی است و اگر ما با این جانمایی نادرست پا بر روی گردن جنگل های مان بگذاریم، دیگر چیزی به نام جنگل باقی نخواهد ماند و نابود خواهد شد.»

او افزود:« تغییر اقلیم تمام دنیا را درگیر کرده و ما نیز مستثنی نیستیم؛ ضمن اینکه ما در استان گلستان از یکسو بیابان های ترکمنستان را داریم و به طور طبیعی فشار این تغییرات بر روی جنگل های ما چند برابر خواهد بود.»

عواقب منفی جانمایی

دکتر امیر سعدالدین استاد گروه آبخیزداری "دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان" که دیگر استاد شرکت کننده در نشست فرمانداری گرگان است درباره سخنان ارائه شده خود در این نشست گفت:« به هیچ وجه با جانمایی تله کابین در ناهارخوران موافقت نکردم؛ بلکه ضمن برشمردن آسیب های تله کابین در کشورهایی که این راه را رفته اند گفتم که اگر بخواهیم نظر تخصصی بدهیم باید ابتدا اطلاعات تخصصی داشته باشیم و سپس آنالیز کنیم.»

او افزود:« در این نشست تاکید کردم که گزارش ارزیابی محیط زیستی را بدهید تا ما جواب قطعی بدهیم و حتی درخواست داشتیم که قرار بازدید نیز بگذارید. ضمن اینکه در سخنانم هشدارهای خاک شناسی و هیدرولوزی و .... را دادم و تاکید کردم که جانمایی تله کابین در ناهارخوران می تواند عواقب منفی بسیاری داشته باشد. حال اگر چنین سخنانی بنا بر عقل سلیم، به معنای موافقت بوده موضوعی دیگر است!»

موافقت ما صحت ندارد!

دکتر ارشک حُلی ساز عضو هیات علمی گروه آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان نیز که یکی دیگر از شرکت کنندگان در نشست فرمانداری برای بررسی تله کابین ناهارخوران است در پاسخ به پرسش خبرنگار "سلامت نیوز" گفت:« اینکه گفته شده ما با تله کابین در ناهارخوران موافقت کرده ایم صحت ندارد.»

او تاکید کرد:« هیچ گزارش رسمی از ارزیابی در دست مان نبوده که بخواهیم با این پروژه موافقت کنیم.»

سابقه مخالفت استادان دانشگاه

دکتر مریم شهبازی عضو هیات علمی گروه محیط زیست "دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان" دیگر استاد شرکت کننده در نشست فرمانداری گرگان است. او نیز دراینباره به "سلامت نیوز" می گوید:« من در این جلسه ضمن اشاره به سابقه مخالفت استادان دانشگاه به لحاظ مسائل فنی و کوچک نمایی‏های سطح اشغال طرح، و نیز پیامدها و اثرات آن تاکید کردم که "گزارش ارزیابی طرح تله کابین ناهارخوران" از فروردین ماه امسال در "کمیته فنی ارزیابی سازمان محیط زیست" در دست بررسی است و به دلیل ایرادات اساسی و نیز به دلیل مناسب نبودن سایت در نظر گرفته شده و جزئیات دیگر، هنوز هیچ مجوزی از سازمان محیط زیست دریافت نکرده است.»

او در ادامه گفت:« اگرچه طرح های گردشگری همگام با حفاظت در شهر مورد تایید همه مردم ازجمله متخصصین است؛ ولی جنگل ناهارخوران با توجه به بارگذاری های متعدد در آن، مکان مناسبی برای احداث تله کابین و مقصد گردشگری نیست؛ درحالی که با تامین نیازهای اولیه تفرجی در شهر، روش های متعدد بسیاری برای جلب گردشگر و افزایش نشاط اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان وجود دارد.»

دکتر شهبازی افزود:« من و سایر همکارانم در نشست فرمانداری، خواستار شفافیت بیشتر و در اختیار قرار دادن آخرین نسخه های طرح و گزارش ارزیابی آن به استادان حوزه های تخصصی شدیم و بررسی جزئیات فنی طرح را منوط به تشکیل جلسات کارشناسی متعدد و نیز بازدید میدانی در بازه زمانی معین ذکر کردیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha