آیا تا به حال با گردن درد از خواب برخاسته‌اید؟ احتمالاً برای شما هم پیش آمده که بیدار شوید و از شدت گردن درد نتوانید سرتان را به اطراف بچرخانید. این عارضه می‌تواند در اثر مدل خوابیدن شما و موارد مربوط به آن به وجود بیاید. در این مطلب به راهکارهایی برای جلوگیری از گردن درد هنگام خواب یا بعد از آن اشاره خواهیم کرد. اگر شما هم از گردن درد رنج می‌برید با ما همراه باشید.

راهکارهای مؤثر برای جلوگیری از گردن درد هنگام خواب

گردن درد هنگام خواب چگونه پدید می‌آید؟

بیشتر دردهای ناحیه گردن و کمر از بافت‌های عضلانی ناشی می‌شوند. این دردها می‌توانند به شکل‌های مختلفی مانند سفتی گردن، اسپاسم‌های عضلانی، دردهای مزمن گردن و حتی سردرد ظاهر شوند. درد معمولا در یک طرف گردن به وجود می‌آید اما ممکن است گاهی گردن درد را در دو سمت گردن تجربه کنید.
نگه داشتن گردن به مدتی طولانی، در حالتی نامناسب در هنگام خواب می‌تواند موجب گرفتگی و اسپاسم عضلات گردن شود. مواردی از حالات نامناسبی که می‌توانند باعث گردن درد شوند به شرح زیر است:

  • خوابیدن بر روی بالش با ارتفاع نامناسب
  • خوابیدن بر روی تشک و تخت نامناسب
  • فشار دادن دندان‌ها بر هم در هنگام خواب
  • نشستن طولانی بر روی صندلی نامناسب در طول روز
  • نگه داشتن طولانی مدت گردن به سمت پایین برای چک کردن گوشی

برای جلوگیری از گردن درد هنگام خواب باید به تمامی این موارد توجه لازم را داشته باشیم.

راهکارهای مؤثر برای جلوگیری از گردن درد هنگام خواب

چگونه از گردن درد هنگام خواب جلوگیری کنیم؟

در ادامه به ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از گردن درد هنگام خواب می‌پردازیم.

  1. بالش خود را تعویض کنید.

تأثیر بالش بر گردن درد هنگام خواب بر کسی پوشیده نیست. بالش مناسب و طبی باید دارای ارتفاعی مناسب باشد. بالش‌های خیلی بلند یا تخت برای گردن شما مناسب نیستند. برای خرید بالش مناسب و طبی بهتر است به فروشگاه‌های معتبر کالای خواب سر بزنید تا از کیفیت محصول مطمئن باشید.

راهکارهای مؤثر برای جلوگیری از گردن درد هنگام خواب

  1. از خوابیدن بر روی شکم خودداری کنید.

خوابیدن بر روی شکم باعث می‌شود گردن شما برای مدتی طولانی در حالتی چرخیده و نامناسب قرار بگیرد. این حالت باعث ایجاد فشار بر عضلات و مفاصل می‌شود که گردن درد را به دنبال خواهد داشت.

  1. خوابیدن به پشت یا پهلو را امتحان کنید.

خوابیدن به پشت یا پهلو از مناسب‌ترین حالت‌های خوابیدن برای گردن هستند. اگر به پشت می‌خوابید، یک بالش زیر زانوهایتان قرار بدهید. این کار می‌تواند در جلوگیری از دردهای کمر هم مؤثر باشد.
اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، از ارتفاع بالش خود مطمئن شوید. با این کار حالت مناسب گردن در هنگام خواب را حفظ خواهید کرد. می‌توانید یک بالش را در بین زانوهایتان قرار بدهید تا ستون فقرات را در حالت بهتری قرار بدهید.

  1. به فکر تعویض تشک باشید.

تشک بر سلامت خواب و همچنین جلوگیری از گردن درد هنگام خواب تأثیر زیادی دارد. تشک مناسب و طبی نباید نرم باشد و هنگام خوابیدن بر روی آن دچار فرو رفتگی شود. همچنین تشک نباید زیادی سفت و سخت باشد. تشک مناسب باید سختی متوسط به سمت سفتی داشته باشد تا از گردن درد و کمردرد جلوگیری شود.

  1. از کیفیت تخت خوابتان مطمئن شوید.

گاهی ممکن است کفی تخت شما حالت بدی داشته باشد که منجر به تأثیر منفی بر کمر و گردن شما شود. به همین دلیل باید قبل از خرید تخت خواب به کیفیت و ساختار کفی تخت توجه لازم را داشته باشید. این مورد معمولا هنگام خرید تخت خواب فراموش می‌شود که به خصوص برای تخت دو نفره اهمیت زیادی دارد. چرا که دو نفر بر روی تخت خواب می‌خوابند و ممکن است در صورت عدم استحکام کافی کفی تخت، تخت به سمتی متمایل شود که در نهایت، گردن درد هنگام خواب را به دنبال خواهد داشت.

راهکارهای مؤثر برای جلوگیری از گردن درد هنگام خواب

  1. عادات خوابتان را بهبود ببخشید.

اگر پس از تغییر وضعیت خواب و بالش خود همچنان دچار گردن درد می‌شوید، ممکن است لازم باشد به عادات خواب خود به طور کلی نگاه کنید. آیا هر شب به اندازه کافی می‌خوابید؟ آیا قبل از رفتن به رختخواب بیش از حد به تلفن یا کامپیوتر خود نگاه می‌کنید؟ آیا در عصر نوشیدنی‌های کافئین دار مصرف می‌کنید؟ باید توجه کنید که چه مواردی در سبک زندگی شما ممکن است در خواب ضعیف شبانه نقش داشته باشند.

  1. اگر از گردن درد مزمن رنج می‌برید به فیزیوتراپی مراجعه کنید.

درمان فیزیوتراپی در تسکین درد گردن بسیار مؤثر است. در فیزیوتراپی حرکات کششی برای حفظ انعطاف پذیری ماهیچه‌ها و جلوگیری از سفت شدن آنها تجویز می‌شوند. تمرینات تقویتی، به ویژه برای قسمت بالای کمر و شانه، به اصلاح درد از گردن و هر گونه ضعف بیش از حدی که ممکن است داشته باشید، کمک می‌کند. فیزیوتراپیست برای کمک به تسریع بهبودی، تمرین‌هایی را تجویز می‌کند که به طور خاص با شرایط شما مطابقت دارند.

خرید کالای خواب و سرویس خواب مناسب

همان‌طور که اشاره شد، برای جلوگیری از گردن درد هنگام خواب باید از کیفیت تخت خواب و کالای خوابمان اطمینان داشته باشیم. یکی از بهترین برندهای سرویس خواب و کالای خواب بالسا است که با بهره گیری از بهترین مواد اولیه، ابزارآلات روز دنیا و تکیه بر اصول علمی تولید کالای خواب طبی و مناسب اقدام به تولید محصولات خود می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha