سلامت نیوز : به دنبال شنیده شدن زمزمه هایی درباره تغییر مدیریت "ذخیره گاه زیستکره و پارک ملی گلستان" و احتمال برکناری مهدی تیموری از ریاست این پارک، جمعی از استادان برجسته دانشگاه های محیط زیست کشور در نامه ای خطاب به معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از او خواستند به عنوان متولی حفظ و حراست زیستگاه ­های کشور با توجه به بکارگیری مدیریت خردمندانه با همکاری و مشارکت مردم محلی و علاقمندان و دستاوردهای بی سابقه ­ای که حاصل شده است از این تغییر مدیریتی جلوگیری کرده و حمایتی همه جانبه از مدیران جریان ساز و شایسته در حفاظت و مدیریت از زیستگاه های کشور از جمله مدیریت کنونی پارک ملی گلستان و الگوبرداری از تجربیات و روند مشارکت فعلی در این مجموعه حفاظتی و البته به کارگیری آن در سایر ذخیره­ گاه ­های زیستکره و پارک های ملی کشور داشته باشد.

حمایت استادان محیط زیست کشور از رییس پارک ملی گلستان و درخواست از رییس سازمان

به گزارش سلامت نیوز زمزمه جابه جایی مهدی تیموری که در هفته پایانی آذرماه 1396 به عنوان رییس "ذخیره گاه زیستکره و پارک ملی گلستان" معرفی شد توانست در این مدت، اوضاع مهم ترین پارک ملی خاورمیانه را سروسامان داده و علاوه بر بهبود جمعیت حیات وحش در پارک، همگرایی موفقی در بین جوامع محلی حاشیه آن ایجاد کند در حالی به گوش می رسد که تیموری قرار بود به خواست خودش در خردادماه 1403 یعنی کمتر از 5 ماه دیگر به شهر خود منتقل شود؛ این تاریخ از آنجا انتخاب شد که همسر تیموری فرهنگی بوده و جابه جایی در انتهای سال تحصیلی منطقی و مبتنی بر عرف است.

حال این پرسش مطرح می شود که ناگهان چه موضوعی ضرورت چنین جایه جایی غیرمنتظره و بی هنگام را فراهم کرده که مدیران محیط زیست کشور تمام مناطق بحران را که که کم هم نیستند و از بی برنامگی و بحران و مشکلات ریز و درشت لبریز هستند رها کرده اند و دقیقا در صدد تغییر مدیری برآمده اند که در چنین اوضاع و شرایطی کارنامه ای مطلوب دارد و توانسته با دست های خالی، توجه جوامع محلی را به ارزش "پارک ملی گلستان" جلب کرده و مشارکت آنها را در امر خطیر حفاظت، جلب کند؟ موضوعی که حتی 5 ماه نمی توانستند برای آن صبر کنند تا زمانش برسد؟!

ویژگی منحصر به فرد مهدی تیموری این بود که توانست در پارک ملی گلستان که تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی خاصی دارد و کردها، بلوچ ها، سیستانی ها و ترکمن ها و ... در حاشیه آن زندگی می کنند همگرایی ایجاد کند. این همگرایی لازمه و بستر شکل گیری "حفاظت مشارکتی" بود که تیموری با همدلی و درک مشکلات جوامع محلی و حتی کمک به آنها برای حل و فصل مشکلات شان آنرا محقق کرد. حالا زمزمه هایی از برکناری مهدی تیموری از ریاست پارک ملی گلستان به گوش می رسد و استادان متخصص محیط زیست کشور را بر آن داشته تا از رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای حمایت از تیموری، اقدامات لازم را انجام دهد.

در بخشی از این نامه با تاکید بر اینکه شایسته سالاری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته و معظمله راه اصلی توسعه کشور و رسیدن به جامعه تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی را بهره‌گیری از این ظرفیت دانسته اند آمده است:« ما امضاکنندگان ذیل نامه، حمایت همه جانبه از مدیران جریان ساز و شایسته در حفاظت و مدیریت از زیستگاههای کشور از جمله مدیریت کنونی پارک ملی گلستان و الگوبرداری از تجربیات و روند مشارکت فعلی در این مجموعه حفاظتی و البته بهکارگیری آن در سایر ذخیرهگاههای زیست کره و پارک های ملی کشور را از مهمترین رویکردها برای ارتقاء و پیشرفت آن سازمان میدانیم.»

متن کامل این نامه همراه با اسامی امضاکنندگان در ادامه منتشر می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی سلاجقه

معاون محترم رئیس جمهور و رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست

با سلام و احترام

همان گونه که مستحضرید ما دانشگاهیان در راستای رسالت علمی و مسئولیت اجتماعی بر خود لازم میدانیم به منظور دستیابی به اهداف عالیه میهن عزیزمان و نظام مقدس جمهوری اسلامی، علاوه بر تربیت نیروهای متخصص و کارآمد در دانشگاه، در مقام خادمین، ناظرین و مشاورین خیرخواه در امور اجرایی، نظارتی و مشورتی برای آن سازمان محترم مشارکت داشته باشیم.

در همین راستا، پارک ملی و ذخیرهگاه زیستکره گلستان بهعنوان یکی از مهمترین مناطق تحت حفاظت آن سازمان و با در برگیری طیف گستردهای از زیستگاهها و به تبع تنوع گستردهای از انواع زیستمندان، همواره مورد توجه و نظارت دانشگاهیان بوده است.

در سالیان اخیر و بعد از تغییر رویه مدیریتی این ذخیرهگاه زیستکره مطابق با بند ط ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه کشور و به کارگیری مدیریت خردمندانه با همکاری و مشارکت مردم محلی و علاقمندان، دستاوردهای بیسابقهای حاصل شده است به طوری که این رویکرد، به الگویی همه جانبه از حفاظت معقول از سرزمین با مشارکت ذینفعان بدل گردیده است.

با توجه به شاخصهای علمی و بهروز در سطح دنیا رئوس برخی از مهمترین تغییرات مشهود در پارک ملی گلستان از دیدگاه نظارتی جامعه دانشگاهی به شرح زیر است:

  1. رشد معنیدار جمعیت وحوش برای اغلب گونههای شاخص جانوری
  2. افزایش چشمگیر احساس تعلق خاطر و مشارکت جوامع محلی، علاقمندان و متخصصین غیر دولتی و دانشگاهی در فرآیند حفاظت
  3. مرمت و بازسازی تمامی ابنیه موجود در پارک ملی گلستان از جمله پاسگاههای محیطبانی، مهمانسراها و سالن اجتماعات در سطح بهترین مناطق حفاظت شده در دنیا
  4. کاهش انواع تخلفات و تعارضات در منطقه به ویژه شکار غیر مجاز و آتشسوزی
  5. استفاده از ظرفیتهای مختلف در آموزش و فرهنگ سازی حفاظت محیط زیست

لذا انتظار میرود سازمان حفاظت محیط به عنوان متولی حفظ و حراست زیستگاههای کشور، نگاه ویژه و خاص به پارک ملی گلستان و مدیریت و رویکرد موفق آن در چند سال اخیر داشته باشد.

از آنجایی که شایسته سالاری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته و معظمله راه اصلی توسعه کشور و رسیدن به جامعه تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی را بهره‌گیری از این ظرفیت دانسته اند لذا ما امضاکنندگان ذیل نامه، حمایت همه جانبه از مدیران جریان ساز و شایسته در حفاظت و مدیریت از زیستگاههای کشور از جمله مدیریت کنونی پارک ملی گلستان و الگوبرداری از تجربیات و روند مشارکت فعلی در این مجموعه حفاظتی و البته بهکارگیری آن در سایر ذخیرهگاههای زیست کره و پارک های ملی کشور را از مهمترین رویکردها برای ارتقاء و پیشرفت آن سازمان میدانیم.

توفیقات روز افزون حضرتعالی و تمامی پرسنل خدوم آن سازمان را از درگاه ایزد منان مسالت داریم.

امضاکنندگان :

دکتر مجید مخدوم

استاد بازنشسته دانشگاه تهران و عضو شورای عالی محیط زیست

مهندس هوشنگ ضیایی

پیش کسوت محیط زیست و مدرس آموزشکده محیط زیست

دکتر محمود رضا همامی

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان

دکتر حمیدرضا رضایی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

دکتر افشین دانه کار

عضو هیات علمی دانشگاه تهران

دکتر سید محسن حسینی

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

دکتر مریم شهبازی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

دکتر زهرا قلیچی پور

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری

دکتر نسرین کیوانفر

مدرس دانشگاه فردوسی مشهد

دکتر عباس پهلوانی

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری

دکتر سید محمود قاسمپوری

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

دکتر کامران الماسیه

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

دکتر علیرضا محمدی

دانشگاه جیرفت

دکتر لیلا جاجوندیان

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بجنورد

دکتر آزاده عتباتی

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری

دکتر حسین وارسته مرادی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

دکتر فاطمه فخارزاده جهرمی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

دکتر مهدی قنبری

دانشگاه سیستان و بلوچستان

دکتر مرتضی نادری

عضو هیات علمی دانشگاه اراک، محقق دانشگاه کوچ ترکیه

دکتر هادی سلطانی فرد

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری

دکتر محسن شهریاری مقدم

عضو هیات علمی دانشگاه زابل

دکتر حامد یوسف زاده

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

دکتر قاسم ذوالفقاری

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری

دکتر سعید نادری

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایراندخت ذوالفنون IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    امیدوارم آقای تیموری در شغلشان ابقا شوند و تصمیم گیران به نظر اساتیدی که از ایشان حمایت کرده اند توجه کنند
  • احمد مهدوی FR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    حفاظت از زیستگاهها در پارک ملی گلستان حفاظت از زیستگاه‌ها در پارک ملی گلستان یکی از مهمترین وظایف مرتبط با مدیریت حیات‌وحش و حفاظت از تنوع زیستی است. در اینجا چند نکته مهم در این زمینه آورده شده است: 1. تدابیر حفاظتی: • تدابیر حفاظتی مختلف برای حفاظت از زیستگاه‌ها مانند تدابیر آتش‌نشانی، ممانعت از ورود بازدیدکنندگان به مناطق حساس، و ایجاد محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های انسانی در مناطق زیستگاهی اجرا می‌شوند. 2. آموزش و اطلاع‌رسانی: • آموزش مخاطرات احتمالی برای محیط زیست به بازدیدکنندگان و اهالی محل، می‌تواند به کاهش فشارهای غیرضروری بر زیستگاه‌ها کمک کند. 3. نظارت و پایش: • برنامه‌های نظارت و پایش باید به‌طور دوره‌ای اجرا شوند تا هر تغییر محیطی به سرعت شناسایی و بررسی شود. 4. ترویج پژوهش‌های زیست‌محیطی: • انجام پژوهش‌های زیست‌محیطی به منظور درک بهتر از اکوسیستم‌های محلی و ارائه راهکارهای بهینه برای حفاظت از آنها بسیار حیاتی است. 5. مدیریت پایدار منابع طبیعی: • اجرای برنامه‌های مدیریت منابع طبیعی با هدف حفظ تعادل در اکوسیستم‌ها و جلوگیری از بهره‌برداری غیرپایدار از منابع محلی.