سلامت نیوز: یکی از رایج‌ترین علت خستگی خواب ناكافی است، در واقع چنین شرایطی می‌تواند بر سلامت و تمركز شما تاثیر منفی و خطرناكی بگذارد،

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا احساس همیشگی خستگی در افراد دلایلی دارد كه آگاهی از آن می‌تواند به شما كمک كند آن را از خود دور كنید.

در اینجا به چند دلایل مهم خستگی در افراد اشاره می‌کنیم:

خواب ناكافی
یكی از رایج‌ترین علت خستگی خواب ناكافی است، در واقع چنین شرایطی می‌تواند بر سلامت و تمركز شما تاثیر منفی و خطرناكی بگذارد، چرا که بارها و بارها گفته شده است بزرگسالان باید هر شب 7 تا 8 ساعت خواب آرام و راحت داشته باشند تا خستگی‌شان رفع شود.

اگر فردی به بی‌خوابی دچار شد باید بداند درمان این مشكل نیز چندان سخت نیست. در واقع باید برنامه‌ای منظم برای خود در نظر بگیرد و خواب را در اولویت بگذارد. تلویزیون، رایانه، تلفن‌ همراه و... را از اتاق خواب خارج كند و راحت بخوابد. در صورت ادامه مشکل باید به پزشک مراجعه کرد.

قطع تنفس در خواب
برخی افراد با توجه به خواب منظم، باز هم در طول روز خسته اند. در واقع قطع موقتی تنفس در خواب است که مدت10 ثانیه طول می‌کشد. هر بار که شما دچار این حالت می‌شوید برای لحظاتی از خواب بیدار می‌شوید و ممکن است خود شما هم از این بیدار شدن‌های کوتاه اطلاعی نداشته باشید.

یکی از معضلات امروز شهرنشینی کم تحرکی است که مسئله‌ی چاقی مطرح است. همچنین استعمال دخانیات از دیگر دلایل قطع تنفس است، که بهتر است افراد در صورت اضافه وزن، وزن خود را کم کنند، همچنین سیگار را ترک کنند.

خوردن کافئین زیاد
خوردن کافئین باعث افزایش هوشیاری و تمرکز می‌شود. اما محققان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن مقادیر زیاد مواد غذایی حاوی کافئین ممکن است باعث ایجاد خستگی شود.

هرنوع تلاش برای حل معضل خستگی با مصرف بیشتر كافئین وضعیت را بدتر می‌كند. در واقع بهتر است كافئین، قهوه، چای و شکلات را تا حد ممكن از برنامه غذایی خود حذف كنید. همچنین بعضی از داروهای حاوی كافئین نیز می‌تواند باعث خستگی مبهم شود که از خوردن این داروها به مقدار زیاد پرهیز کنید.

عفونت پنهان مجرای ادرار
معمولا عفونت مجرای ادرار با علائمی چون سوزش ادرار و احساس ادرار فراوان داشتن شناخته می‌شود. اما این عفونت بعضی وقت‌ها هیچ علامتی غیر از خستگی ندارد.

یک تست ادرار می‌تواند وجود یا عدم وجود این عفونت را تایید کند. با پزشک خود مشورت کنید که در صورت تشخیص به موقع این عفونت و خستگی ناشی از آن به راحتی در عرض یک هفته از بین می‌رود.

حساسیت‌های غذایی
تحقیقات متخصصان نشان دهنده آن است که آلرژی به بعضی مواد غذایی می‌تواند باعث خواب آلودگی و خستگی شود،به طوری که می توان گفت پس از خوردن بعضی مواد غذایی خاص دچار کسالت می‌شوید، احتمال حساسیت به آن ماده غذایی را در نظر بگیرید.

از خوردن غذاهایی که شما را دچار حساسیت می کند بهتر است پرهیز کنید، همچنین پزشک را در جریان این موضوع قرار دهید تا دچار مشکلات بشتر نشوید.

سندرم خستگی مزمن
این خستگی تمام بدن را احاطه کرده و فعالیت بدنی و توان فرد را کم می‌کند. به طوری که می توان گفت مهمترین علائم این بیماری ناتوانی در تمرکز و عدم حافظه، عدم توانایی فعالیت بدنی یا مغزی،سرحال نبودن،درد مفصل (بدون قرمزی و تورم)، سردرد بسیار شدید، تنفس کوتاه،سرگیجه،سرفه و ... است.

گفتنی است؛ افرادی که دچار این بیماری هستند از عهده کارهای روزانه خود بر نمی‌آیند که بهتر است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند تا تحت درمان قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha