دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 48489

سوسیس و کالباس در حالی به فروش می‌رسد که هنوز گفته رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر تولید کالباس با خمیرمرغ زیر پله‌ای برای مردم ابهام برانگیز است.

سلامت نیوز : سوپر مارکت و بازار پر شده از سوسیس و کالباسی که معلوم نیست چگونه و با چه مواردی ساخته شده است. چندی پیش رئیس سازمان غذا و دارو خود اعلام کرده بود که برخی از سوسیس و کالباس‌ها با آشغال مرغ درست شده و به صورت قاچاق در بازار فروخته می‌شوند. تولید سوسیس و کالباس تا حدی در کشور ما وجود دارد اما به نظر می رسد که نظارت درستی از طرف سازمان غذا و دارو، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر اماکن و تولید کنندگان وجود ندارد و اگر هم وجود دارد به میزان کافی نیست چرا که انواع مارک‌ها مانع از تشخیص درست این گونه محصولات شده است.

مهندس غلامی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این خصوص در گفتگو با سینانیوز بیان کرد: «بازرسان مرکز سلامت محیط و کار در سراسر کشور کلیه مراکز و اماکن را بر مبنای برنامه‌هایی که دارند کنترل و نظارت می‌کنند و به محض اینکه موراد تخلف را مشاهده کنند اقدامات قانونی را با معرفی و توقیف به مراجع قضایی ارائه می‌دهند.» وی در ادامه با اشاره به تهیه سوسیس با آشغال‌ مرغ یادآورشد: «سازمان دامپزشکی وظیفه کنترل فراورده‌های دامی مثل مرغ، گوشت و ماهی را بر عهده دارد و این موضوع هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد.» معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: «زمانی که این آشغال مرغ برای تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود پرسنل و زیر مجموعه غذا و دارو وظیفه نظارت بر آن را بر عهده دارند و در هنگام عرضه به بازار، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر آن نظارت می‌کند.»
مهندس غلامی بیان کرد: «سوسیس و کالباس فله‌ای در بازار وجود دارد ولی به این معنا نیست که همه آنان از آشغال مرغ درست شده باشند. مشخصات اولیه روی سوسیس و کالباس درج شده است و همکاران ما نیز با نظارت این موارد را گزارش می‌دهند.» این درحالی است که با وجود مشخصات و بسته بندی‌های تقلبی که در بازار وجود دارد حتی خود بازرسان هم به سختی می‌توانند مواد غیر بهداشتی را تشخیص دهند چه برسد به مردم. از طرفی دکتر عبداللهی، رئیس دفتر تغذیه نیز مسئولیت این موضوع را به سازمان غذا و دارو واگذار کرد. به راستی سمت‌هایی که در حال حاضر این افراد بر عهده دارند چه زمانی برای مردم کشور ما مفید و موثر خواهند بود؟ اگر هم وجود نداشت توپ را به زمین کدام مسئول می‌انداختند تا جوابگو باشد. بنابراین در این زمینه سازمانهای غذا و دارو، دامپزشکی، مرکز سلامت محیط کار و بهبود تغذیه باید با همکاری یکدیگر پاسخ این سوالات را داده و پاسخگوی مردم باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha