یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 53059

سلامت نیوز : ماهی جزو گوشت‌های سفید است و یك منبع غنی از پروتئین كم چرب و مرغوب به حساب می‌آید.غذاهای دریایی حاوی مقادیر زیادی پروتئین مفید، چربی كم، كلسترول كم و نیز حاوی مقادیر قابل توجهی از املاح و ویتامین‌ها هستند.متخصصان تغذیه تاكید دارند كه گوشت ماهی دارای ویتامین‌های ب، آ و د و نیز حاوی كلسیم، منیزیم، پتاسیم، روی، فسفر، مقدار كمتری آهن، مس و سلنیوم است. بعلاوه ماهی‌هایی كه در آب‌های شور زندگی می‌كنند دارای ذخیره ید زیادی هستند.كارشناسان انجمن قلب آمریكا تاكید دارند كه برای داشتن یك رژیم غذایی سالم حتما روزی دو نوبت در هفته ماهی مصرف كنید.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ چربی ماهی برخلاف چربی گوشت قرمز مفید و حاوی دو نوع اسید چرب اشباع نشده امگا - 3 به نام‌های EPA و PHA است. مصرف اسیدهای چرب مفید موجود در روغن ماهی احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهد و تاثیر سودمند روغن ماهی بر سلامت قلب بیشتر از سویا است.

اسیدهای چرب موجود در گوشت ماهی، مقدار تری گلیسیرید خون را كاهش می دهند. روغن ماهی هم چنین از تجمع پلاكت‌های خونی می‌كاهد. عملكرد سلولهای خون رسان را تقویت می‌كند. در تنظیم ضربان قلب موثر است و فشار خون را نیز پایین می‌آورد. روغن ماهی درعین حال سلامت مغز را تامین می‌كند و در بهبود فعالیت‌های مغزی موثر است.در بررسی‌های متعدد مشخص شده كه مصرف روغن ماهی، علائم ام اس را در مبتلایان به این بیماری كاهش می‌دهد. پزشكان هم چنین تاكید دارند كه مصرف اسید چرب امگا - 3 از بروز دیابت نوع اول در كودكان جلوگیری می‌كند.این چربی‌های مفید درعین حال خطر بروز افسردگی، بیش فعالی، آلزایمر، زوال عقل و دیابت را كاهش می‌دهند. این اسیدهای چرب هم چنین می‌توانند از بروز التهاب جلوگیری كنند و خطر ابتلا به آرتریت را كاهش دهند.

امگا - 3 بر روی پوست نیز اثر مثبت دارد و از خشك شدن و پوسته پوسته شدن، اگزما و جوش و سایر بیماریهای پوستی جلوگیری می‌كند.برخی از پزشكان معتقدند كه ماهی حتی به دلیل دارا بودن این چربی‌های مفید در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش موثری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha