سلامت نیوز : گزارش جدید دفتر مقابله با ایدز سازمان ملل در خصوص «اپیدمی جهانی ایدز» تایید می‌كند كه هنوز در زمینه مبارزه با این بیماری تفاوت و شكاف فاحشی بین كشورهای مختلف جهان وجود دارد.هنوز آمار مرگ ومیر ناشی از ایدز در مناطقی از آسیا و اروپای مركزی رو به افزایش است و واكنش مناسب جهانی در جهت كاهش این آمار، افزایش پیدا می‌كند.در گزارش جدید این سازمان تاكید شده است كه كانون بحران همچنان در آفریقا است. در حالی كه كمك‌های قابل توجهی در زمینه سرمایه‌گذاری داخلی و درمان در این قاره صورت گرفته اما با این وجود سال گذشته 1.2 میلیون نفر از مردم آفریقا بر اثر ایدز و مشكلات ناشی از آن جان خود را از دست دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این گزارش آمده است سال گذشته 300 هزار نفر در جنوب و شرق آسیا قربانی ایدز شدند كه بالاترین رقم در خارج از قاره آفریقا، محسوب می‌شود. همچنین افزایش موارد ابتلا و مرگ ومیر ناشی از این بیماری در اروپای شرقی و آسیای مركزی نشان می‌دهد كه هنوز در این مناطق، روند اپیدمی ایدز آرام‌تر و كندتر نشده است.اخیرا یكی از موفقیت‌های مهم و اصلی در راستای مقابله جهانی با بیماری ایدز این بوده كه بیش از هشت میلیون نفر كه عمدتا در كشورهای كم درآمد و با درآمد متوسط بوده‌اند، تحت درمان قرار گرفته‌اند.در این گزارش كه در آستانه برگزاری كنفرانس جهانی ایدز 2012 منتشر شده، آمده است: امكان دسترسی به داروهای ضدبازگشت ویروسی در كشورهای كم‌درآمد و با درآمد متوسط از سال 2010 تا 2011 میلادی بیش از 20 درصد افزایش پیدا كرده است.

افزایش دسترسی به دارو در سال 2011 میلادی باعث شده كه نرخ مرگ و میر ناشی از ایدز در منطقه آفریقای سیاه نسبت به نقطه اوج اپیدمی ایدز در سال 2005 میلادی در این منطقه، افت چشمگیری داشته و تا 31 درصد كاهش پیدا كند.

میشل سیدیب، رییس اجرایی دفتر مقابله با ایدز سازمان ملل در این گزارش خاطرنشان ساخت: با وجود تمام این تلاَش‌ها، هنوز دسترسی جهانی به امكانات درمانی ایدز امكان‌پذیر نشده است. ما هنوز در زمینه دسترسی به تسهیلات درمانی در آسیا، اروپای شرقی و آسیای مركزی با مشكل مواجه هستیم و از این رو باید تلاش‌هایمان را دو برابر كنیم.وی تصریح كرد: مناطقی كه در بالا ذكر شد هنوز با نرخ بالای مرگ و میر ناشی از ایدز مواجه هستند و آمار مربوط به موارد جدید ابتلا به ایدز در این مناطق هشداردهنده است.بنابراین گزارش، در روسیه نرخ موارد جدید ابتلا به ایدز از 40 هزار نفر در سال 2005 به بیش از 62 هزار نفر در سال 2010 رسیده و این رشد فزاینده در كشورهای قرقیزستان، تاجیكستان و ازبكستان نیز منعكس شده است.هم‌چنین آمار نشان می‌دهد كه سال گذشته در سرتاسر اروپای شرقی و آسیای مركزی 90 هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به ایدز از دست داده‌اند كه این رقم شش برابر بیشتر از سال 2001 است. با این حال از سوی دیگر در آسیا هر چند نرخ مرگ و میر مبتلایان به ایدز ثابت بود، میزان شیوع این ویروس طی دهه گذشته تا حدودی كاهش یافته است.

این آمار نشان‌دهنده كاهش ابتلا به ایدز در اپیدمی‌های بزرگتر از جمله هفت كشوری است كه بیشترین آمار افراد آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی را در آسیا داشته‌اند. این هفت كشور شامل چین، هند، اندونزی، مالزی، میانمار، تایلند و ویتنام هستند.از طرفی در كشورهای افغانستان و فیلیپین از سال 2000 میلادی به بعد آمار موارد جدید ابتلا به ایدز افزایش یافته در حالی كه در هند كاهش 50 درصدی داشته است.در این گزارش تاكید شد: حتی در ایالات متحده نیز كه تقریبا نیمی از بودجه جهانی مقابله با ایدز را تامین می‌كند طی سال‌های اخیر آمار موارد جدید ابتلا به ایدز در حدود 50 هزار نفر در سال ثابت باقی مانده و به ویژه مربوط به هم‌جنس‌بازان و آمریكایی‌های آفریقایی‌تبار بوده است.

در این گزارش هم‌چنین تاكید شد كه بیشتر دولت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری با هدف كمك به بیماران ایدزی در كشورهایشان، گام برداشته‌اند و 81 كشور جهان سرمایه‌گذاری‌های داخلی خود را در زمینه مقابله با این بیماری بین سال‌های 2006 تا 2011 میلادی تا بیش از 50 درصد افزایش داده‌اند.سازمان پزشكان بدون مرز نیز در واكنش به گزارش فوق، اقدام سریعتر در جهت درمان ایدز و افزایش سرمایه‌گذاری جهانی در این خصوص را خواستار شده است.از سوی دیگر اریك گومائر، مشاور ارشد ایدز و سل در آفریقای جنوبی متذكر شد: از نظر جهانی ما بالاخره در راستای درمان ایدز تا نیمه راه را طی كردیم اما هنوز از هر دو بیمار ایدزی در جهان یك نفر به داروی ایدز دسترسی ندارد.

از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در گزارش دفتر مقابله با ایدز سازمان ملل این است كه هزینه داروهای ضد بازگشت ویروسی از 10 هزار دلار برای هر فرد در سال 2000 كاهش یافته و به كمتر از 100 دلار در سال 2011 میلادی رسیده است. همچنین در سال 2011 تعداد كودكان مبتلا به ایدز نسبت به سال 2009 حدود 24 درصد كاهش یافته است.این آمار همچنین برای زنان جوان هشداردهنده است چون طبق آمار جهانی ویروس ایدز عامل اصلی مرگ و میر زنان جوان در سن بارداری است و نرخ ابتلا به این عفونت در دختران جوان در سنین 15 تا 24 سالگی دو برابر بیشتر از مردان در همین گروه سنی است. این گزارش حاكیست، در سال گذشته 1.2 میلیون زن و دختر به تازگی به ایدز مبتلا شدند.

یونسكو نیز در این باره گزارش داد: طی دهه گذشته، برنامه‌های مقابله با ایدز روی افزایش تعهدات سیاستمداران و افزایش چشمگیر منابع، متمركز شدند. اقدامات جهانی و كشوری شرایط را متفاوت كرده است. در 33 كشور مختلف جهان از جمله 22 كشور در منطقه آفریقای سیاه، موارد جدید ابتلا به ایدز بین سال‌های 2001 تا 2009 میلادی، 25 درصد كاهش یافت.همچنین بهبود دسترسی به خدمات برای پیشگیری از انتقال ویروس از مادر به جنین موجب شده كه تعداد نوزادان آلوده به اچ‌آی‌وی از 500 هزار مورد در سال 2001 به 370 هزار مورد در سال 2009 میلادی كاهش پیدا كند.

در گزارش یونسكو، همچنین تاكید شد: با وجود این پیشرفت‌ها هنوز چالش‌های مهمی بر سر راه مقابله با این بیماری باقی است. در حال حاضر 33.3 میلیون نفر در جهان آلوده به ویروس ایدز هستند كه 2.5 میلیون نفر آنها را كودكان تشكیل می‌دهند. همچنین با وجودی كه نرخ ابتلا به این عفونت در بین جوانان نسبتا بالا است اما بسیاری از آنها هنوز فاقد امكانات لازم برای دسترسی به اطلاعات، مهارت‌ها و خدمات مورد نیاز برای پیشگیری از ابتلا به ایدز هستند.

بر اساس این گزارش، در "كنفرانس جهانی ایدز 2012" كه پس از دو دهه بار دیگر در ایالات متحده برگزار شده است، صدها پزشك، كارشناس و متخصص برجسته بین‌المللی امیدوار هستند كه در این اجلاس راه‌كارهای موثر برای پایان دادن به اپیدمی 30 ساله ایدز از طریق دستیابی به پیشرفت‌های مهم در عرصه درمان،‌ آزمایش و پیشگیری مورد ارزیابی قرار گیرد. در این كنفرانس جهانی همچنین دستورالعمل جدید سازمان جهانی بهداشت مبنی بر استفاده گسترده از داروهای ایدز به عنوان ابزار موثر پیشگیری، ارائه شده است.

كارشناسان در این كنفرانس تاكید كردند كه سركوب كردن ویروس ایدز موجب كاهش خطر انتقال ویروس از فرد آلوده به افراد سالم می‌شود.در كنفرانس جدید همچنین تاكید شده است كه برای مقابله با ایدز نباید منتظر واكسن جدید بود بلكه در مورد عفونت ایدز "پیشگیری، همان درمان است" و این شعاری است كه در كنفرانس سال 2012 ایدز در راس موضوعات دیگر قرار گرفته است.وقتی بیماران ایدزی به درمان‌های دارویی مناسب دست پیدا كنند نه تنها خودشان سالم می‌مانند بلكه هم‌چنین از انتقال عفونت به دیگران جلوگیری می‌شود كه این امر در جهت پیشگیری مناسب، بسیار موثر است.

دكتر آنتونی فائوچی، رییس انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی و متخصص برجسته آمریكایی در زمینه مقابله با ایدز در این باره خاطرنشان ساخت: ما اكنون ابزاری را در اختیار داریم كه مطمئن هستیم، كاربرد دارند و اگر آنها را به كار بگیریم در نهایت به نتایج موثر و موفقیت‌آمیزی دست خواهیم یافت.در این كنفرانس هم‌چنین تاكید شد: برای دستیابی به اهداف فوق بی‌تردید سرمایه‌گذاریِ‌های مالی بیشتری مورد نیاز و در صورت كمبود بودجه، تعداد افراد بیشتری بر اثر ایدز جان خود را از دست خواهند داد.مقامات بهداشتی بین‌المللی تاكید دارند كه برای مقابله موثر با این بیماری عفونی دست‌كم 7 میلیارد دلار بودجه اضافی در سال مورد نیاز است.به رغم تمامی اخبارهای مثبت در مورد گسترش به امكانات درمانی ایدز، اما هنوز بسیاری از كشورهای جهان فاقد دو سلاح "بودجه كافی" و "عزم سیاست‌مداران" برای مبارزه جدی و فراگیر با این ویروس كشنده و بدون رفع این كمبودها، دستیابی به موفقیت‌های بیشتر امكان‌پذیر نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha