در حال حاضر سالانه به طور متوسط حدود 10 تا 11 هزار مورد ابتلا به اشكال مختلف سل در كشور گزارش می‌شود.

سالانه بیش از 10 هزار نفر در كشور به سل مبتلا می‌شوند

سلامت نیوز : كارشناس فنی اداره سل و جذام مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر سالانه به طور متوسط حدود 10 تا 11 هزار مورد ابتلا به اشكال مختلف سل در كشور گزارش می‌شود.

دكتر شرفی در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار كرد: در جریان پروژه مبارزه با بیماری سل كه یك سال از عمر پنج‌ساله آن باقی مانده است، هفت استان از استان‌های كشور كه میزان شیوع سل در آن استان‌ها بیشتر است مورد ارزیابی قرار گرفتند و در زمینه كنترل بیماری پیشرفت‌های قابل توجهی در چهار سال گذشته حاصل شده است، با این وجود به انجام اقدامات بیشتری در این زمینه نیاز است.

وی افزود: آنچه كه در این یك‌سال باقی مانده از پروژه باید مورد توجه باشد این است كه اقدامات انجام شده در سطح كشور به نتیجه قابل قبولی برسد و این اقدامات در سیستم بهداشت كشور نهادینه شود تا پس از پایان زمان اجرای پروژه این امكان فراهم شود كه نتایج حاصل شده با مدیریت صحیح و در مسیری تاثیرگذار هدایت شوند.

شرفی تصریح كرد: از زمان آغاز پروژه تاكنون اقدامات انجام شده رضایت‌بخش بوده، ولی اگر در سال آخر اجرا در همه استان‌ها، به‌ویژه خوزستان با دقت و همت بیشتری فعالیت شود، شاهد پیشرفت‌های سریع‌تر برنامه خواهیم بود. این بیماری دارای دو نوع سل ریوی اسمیر مثبت و منفی و همچنین سل خارج ریوی است؛ سازمان جهانی بهداشت هر سال برای كشورها عددی از بیماران مبتلا به اشكال مختلف سل را اعلام می‌كند كه این سازمان در آخرین گزارش خود برای ایران اعلام كرد كه به ازای هر 100 هزار نفر 19 نفر به بیماری سل مبتلا هستند؛ رقمی كه در آخرین گزارش وزارت بهداشت اعلام شد نیز ابتلای 14.2 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است.

كارشناس فنی اداره سل و جذام مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: هفت استانی كه برای اجرای پروژه مبارزه با بیماری سل تعیین شدند استان‌هایی هستند كه نیمی از بیماران موجود در كشور را دارند؛ بیشترین میزان بیماران مبتلا به سل از نوع اسمیر مثبت 2500 تا 2600 نفر هستند كه قابلیت انتقال این بیماری را از طریق سرفه دارند و سرفه بیش از دو هفته، شاخص‌ترین علامت این بیماری است.

وی ادامه داد: راه تشخیص ابتلا فرد به سل بسیار راحت است. می‌توان از طریق نمونه‌گیری از خلط فرد كه در مراكز بهداشتی به صورت رایگان انجام می‌شود بیماری را تشخیص داد. اگر تداوم سرفه، بیش از دو هفته از سوی بیماران و پزشكان مورد توجه قرار گیرد، بیماری پیش از آنكه توانایی انتقال به دیگران را داشته باشد شناسایی و كنترل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha