چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۹
کد خبر: 57585

صبحانه ضروری‌ترین وعده غذایی است. طبق تحقیقات انجام شده، دانش‌آموزانی كه صبحانه می‌خورند وزن مطلوبی دارند.

اول صبحانه بعد مدرسه
سلامت نیوز : صبحانه ضروری‌ترین وعده غذایی است. طبق تحقیقات انجام شده، دانش‌آموزانی كه صبحانه می‌خورند وزن مطلوبی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ میزان فشار و كلسترول خونشان نرمال است، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند، كمتر به بیماری دچار می‌شوند و از نظر تحصیلی موفق‌ترند.

اگر صبحانه نخوری؛ كسل می‌شوی

با نخوردن صبحانه، در ساعات اولیه روز تمركز به حد چشمگیری كاهش می‌یابد. علت اصلی آن است كه بدن در ساعات بین شام تا صبحانه برای فعالیت‌های مغزی و غددی، انرژی زیادی صرف كرده و هنگام صبح نیاز به كالری دارد.حال اگر این انرژی تامین نشود، بدن به ناچار متوسل به سوزاندن چربی‌های ذخیره می‌شود و این كار می‌تواند فشار مضاعفی را بر بدن تحمیل كند، چراكه بدن ابتدا باید چربی را به قند و سپس قند را به انرژی تبدیل كند.به همین دلیل است كه اغلب دانش‌آموزانی كه صبحانه نمی‌خورند خسته و كسل بوده و اغلب افسرده و عصبانی هستند، اما در وعده صبحانه دانش‌آموز چه موادی را می‌توان گنجاند؟

پنیرهای سفت، مغذی‌تر است

به دلیل آن‌كه در تهیه پنیر از شیر استفاده می‌شود یكی از مهم‌ترین و مغذی‌ترین فرآورده‌های لبنی است. پروتئین پنیر بسیار سهل‌الهضم است و چربی آن تنها سه تا چهار درصد در بالا رفتن میزان كلسترول خون نقش دارد.از نظر ویتامین‌های A،D ،E و املاحی چون كلسیم و فسفر غنی است و این ریزمغذی‌ها در پنیرهای سفت بیشتر از پنیر‌های نرم است. البته خوب است بدانید پنیرهای محلی به دلیل آن‌كه با اسید، لخته می‌شود از نظر مقدار كلسیم تا حدودی فقیر است.

شیر، پای ثابت صبحانه

شیر حاوی​ انواع ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها بوده و بهتر است از نوع پاستوریزه آن استفاده شود.شیرهای استریل به دلیل شدت حرارت بالای فرآیند، 1.5 تا دو درصد بیشتر از شیرهای پاستوریزه، ویتامین‌هایB6 ، B1،C و B12 خود را از دست می‌دهد.مصرف همزمان شیر و چای می‌تواند تا حدود زیادی اثرات مفید این دو نوشیدنی را خنثی كند.

شیر سویا را جایگزین شیر لبنی نكنید

این شیر حاوی پروتئین بالایی است و از نظر ویتامین‌هایی چونB1، B6،E و فیبر غنی است. این شیر یك‌چهارم كلسیم شیر گاو را داراست و پروتئینی شبیه گوشت قرمز دارد.این شیر در مقایسه با شیر معمولی، چربی غیراشباع دارد و برای افراد دچار عدم تحمل قند لاكتوز مناسب است.این شیر از نظر مواد مغذی با شیر گاو قابل مقایسه نیست و نباید آن را جایگزین شیر روزانه دانش‌آموز كرد. هنگام خرید شیر سویا انواع ساده و بدون شكر آن را انتخاب كنید.

فقط آبمیوه طبیعی

آبمیوه‌های طبیعی و تازه در وعده صبحانه تا حدود زیادی ویتامین‌های A، B،C و املاحی چون پتاسیم، كلسیم، فسفر و آهن بدن را تامین و برای رشد و فعالیت‌های ضروری بدن حائز اهمیت است. این نوشیدنی را جایگزین چای صبحانه كنید و از مصرف آبمیوه‌های صنعتی كه حاوی اسانس و شكر زیادی است اجتناب كنید.

غلات صبحانه، به همراه شیر و آب پرتقال

این محصول به‌عنوان یك غذای مقوی به همراه شیر در وعده صبحانه مصرف می‌شود. رایج‌ترین غلاتی كه در این محصولات استفاده می‌شود ذرت، گندم، یولاف، برنج و جو است اما نكته قابل توجه آن‌كه برخی تولید‌كنندگان داخلی یا خارجی در این نوع محصولات از آردهای تصفیه شده غلات به همراه مواد رنگی و طعم‌دهنده‌های مصنوعی جهت جذابیت بیشتر و همچنین شكر جهت افزایش حجم و مقبولیت محصول به مقدار زیاد استفاده می‌كنند كه مصرف طولانی مدت و زیاد آن می‌تواند برای سلامت مخاطره‌آمیز باشد.بهتر است این محصول را همراه یك لیوان شیر كم‌چرب یا یك لیوان آب پرتقال جهت جذب بیشتر آهن غلات میل كنید.

فرنی هم خاصیت دارد

فرنی تهیه شده از آرد برنج سبوسدار و شیر كم‌چرب سرشار از انرژی بوده و برای نرمی مزاج مناسب و غنی از ویتامین‌های گروه B است. فرنی همراه شیره میوه‌جات یا عسل برای كودكان و نوجوانانی كه در طول روز دچار افت انرژی، سرگیجه و عصبانیت می‌شوند، مناسب است.

با حلیم قوت بگیرید

این غذا به دلیل داشتن گندم علاوه بر خاصیت سیركنندگی منبع غنی روی، منیزیم، آهن و ویتامینB3 بوده و گوشت آن منبع خوب پروتئین و آهن است. مصرف حلیم در وعده صبحانه برای دانش‌آموزانی كه از كم‌خونی رنج می‌برند یا افرادی كه در طول روز كارهای سخت و سنگین انجام می‌دهند، بسیار مناسب است.

حلواشكری چاق می‌كند

اصلی‌ترین و مقوی‌ترین ماده تشكیل‌دهنده حلوا شكری، كنجد است. كنجد سرشار از پروتئین، چربی، آهن، روی و كلسیم بوده و برای اعصاب و نسوج مغز ضروری و تقویت‌كننده حافظه است و باعث افزایش قدرت یادگیری و ضریب هوشی می‌گردد. این فرآورده به دلیل دارا بودن روغن كنجد و شكر برای دانش‌آموزان چاق محدودیت مصرف دارد.

تخم‌مرغ آب​پز بهتر از نیمرو

تخم‌مرغ منبع غنی پروتئین، چربی‌های مفید و انواع ویتامین‌های گروه B است. تخم‌مرغ پخته در مقایسه با نیمرو گزینه مناسب‌تری است، زیرا روغن و كالری كمتری داشته و قابلیت هضم و جذب بهتری دارد. تخم‌مرغ عسلی هم توصیه نمی‌شود، چراكه به میزان كافی حرارت ندیده و احتمال وجود میكروب‌های بیماری‌زا در آن زیاد است. از طرفی اگر سفیده آن ناپز بماند از قدرت جذب آهن بدن می‌كاهد.

نان سبوس‌دار گزینه مناسب

سبوس، حاوی مقدار زیادی منیزیم و روی است و برای رشد قدی كودكان و تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع یبوست مفید است. نان سنگك تقریبا تمام املاح و ویتامین‌های ضروری را داراست. گرچه این نان از نظر ارزش غذایی بهتر از نان‌های سفید و بدون سبوس است، اما باید بدانید كه سبوس‌دار بودن نان دلیلی بر فقدان كالری یا كم‌انرژی بودن آن نیست.

ارزش نان جو دو برابر نان گندم

این نان می‌تواند به تنظیم فعالیت دستگاه گوارش، پاكسازی دیواره روده و معده، تقویت حافظه و كاهش قند و چربی خون كمك كند. این نان اگر از جوی كامل تهیه شده باشد، در مقایسه با دیگر نان‌ها، ویتامین B مضاعفی دارد و به‌دلیل كربوهیدرات‌های پیچیده از بروز گرسنگی در طول روز جلوگیری می‌كند.بهتر است فاصله شام تا صبحانه شش تا هشت ساعت باشد تا معده دانش‌آموز كاملا تخلیه شده و برای صرف صبحانه اشتهای كافی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha