سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 62403
سلامت نیوز : ظاهر رستمی دبیرکل جمعیت هلال احمر كشور در گفت وگو با «حمایت» با بیان اینکه این نهاد فعالیت های خود را در حوزه امداد و نجات و اسکان اضطراری دنبال می کند، اظهار داشت: در عملیات مختلف به اثبات رساندیم که موفق هستیم. درحال حاضر می توانیم بگوییم كه در بخش امداد، در 12 ساعت و در بخش اسکان اضطراری در مدت زمان 48 ساعت عملیات را به اتمام می رسانیم. وی با اشاره به زلزله استان آذربایجان شرقی گفت: وظیفه این جمعیت براساس قانون مدیریت بحران استقرار نیرو و ارائه خدمات به مناطق زلزله زده به مدت دو ماه بعد از حادثه در منطقه است که این امر محقق شد.

دفاع هلال احمر از بنیاد مسكن
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما به چه علت مردم زلزله زده این استان تاکنون صاحب مسکن نشده اند؟ گفت: این حادثه طبیعی به لحاظ جغرافیایی 5 هزار کیلومتر را در برگرفته و پراکندگی روستاها کار را دشوار می کند. بنابراین رسیدگی به این منطقه مستلزم گذشت زمان است، اگر چه طبق تجربه شخصی تاکنون بنیاد مسکن که متولی پیگیری امور مسکن این گونه مناطق است، عملکرد خوبی را در زمینه ساخت و ساز داشته و در این زمینه کوتاهی از سوی مسئولان نبوده است. البته گفته های رستمی در حالی است كه مسئولان هلال احمر از كوتاهی بنیاد مسكن چندین بار گلایه كرده اند.

پوشش زلزله آذربایجان با 3 هزار نیروی امدادی رستمی با اعلام اینکه جمعیت هلال احمر اقلام و کالاهای مصرفی مردم مناطق حادثه دیده را به صورت هفتگی و ماهانه تحویل داده است، افزود: علاوه بر این برای اولین بار مدیریت و ساماندهی کمک های مردمی به مردم زلزله زده استان آذربایجان شرقی توسط این نهاد انجام شد که البته جزو حیطه وظایف جمعیت هلال احمر نیست. وی همکاری 3 هزار نیرو با سازمان جوانان جمعیت هلال احمر را در راستای انجام فعالیت های فرهنگی در مناطق یاد شده عنوان کرد و گفت: با ارزیابی صورت گرفته و همچنین بازخورد مردم از دریافت خدمات و کمک های نیروهای جمعیت هلال احمر به این نتیجه می توان رسید که عملکرد مجموعه این جمعیت رضایت بخش بوده است. دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این جمعیت، معین دولت است یعنی انجمنی است که با داشتن بودجه و امکانات باید در حوادث مختلف کشور حضور داشته باشد، تصریح کرد: یکی از وظایف جمعیت هلال احمر استقرار پایگاه های امداد جاده ای در سراسر کشور است که بدین منظور در هر شهری که فرمانداری وجود داشته باشد شعبه ای از این گونه پایگاه ها نیز به فراخور جغرافیایی هر شهرستان ایجاد شده تا در مواقع بروز حادثه ای یاری رسان هموطنان باشیم.

وی از استقرار 937 پایگاه امداد و نجات فعال در تمامی طول سال در جاده های کشور خبر داد و گفت: از این تعداد 357 پایگاه ثابت امداد و نجات شامل 310 پایگاه جاده ای، 47 پایگاه کوهستان و 16 پایگاه دریایی و 580 پست موقت و سیار است. وی همچنین مدت زمان اجرای امدادرسانی نیروهای جمعیت هلال احمر را در قالب طرح زمستانی 95 روز اعلام کرد و افزود: این طرح از چند روز گذشته آغاز شده و تا روز 26 اسفند امسال ادامه خواهد داشت. رستمی روند فعلی پایگاه های مستقر در جاده ها را با همکاری اورژانس، نیروی انتظامی، راهداری ها و دیگر بخش های مربوط مطلوب ارزیابی کرد و افزود نیروهای اعزامی به پایگاه های جاده ای کشور افرادی آموزش دیده به لحاظ فنی و تخصصی هستند که در سال جاری برای نخستین بار درجه بندی کردیم. امدادگرها بین 7 تا 10 روز در ماه به فعالیت مشغول هستند و اتفاق خوشایند امسال پرداخت حق زحمه آنان مطابق با خدماتی که ارائه می دهند است. وی در پاسخ به این سوال که ،جمعیت هلال احمر در بخش تجهیز خودروهای کمک رسانی چه اقدام هایی انجام داده است؟ گفت: بهره مندی از امکانات روزآمد و جایگزینی آنها با تجهیزات فرسوده، خریداری آمبولانس های جدید و خودروهای امداد و نجات جاده ای از جمله مواردی است که در این بخش انجام شده است اگر چه این امر در کل کشور پیاده سازی نشده اما در مقایسه با سال های گذشته عملکرد بهتری را شاهد بودیم.

 دبیرکل جمعیت هلال احمر نقطه مطلوب در مبحث امداد هوایی را اختصاص یک بالگرد به هر یک از استان های کشور ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 18 بالگرد در کل کشور موجود است و براین اساس استقرار بالگرد در تعدادی از استان ها با زمانبندی مشخص به مردم آسیب دیده احتمالی خدمت رسانی می شود. وی خریداری بالگرد را همراه با تخصیص بودجه هنگفت دانست و افزود: تمامی استانداری های سراسر کشور موظف به اختصاص اعتباری برای خرید بالگرد و در نظرگرفتن آشیانه هستند. سال گذشته 4 بالگرد جدید از کشور روسیه خریداری شد و پوشش تمامی استان ها مستلزم صرف 300 میلیارد تومان بودجه است. رستمی به این سوال که جمعیت هلال احمر به چه میزان آمادگی روبه رویی با زلزله تهران را دارد؟ پاسخ داد: زلزله به خودی خود ترسی ندارد. ناآگاهی مردم نسبت به رخدادهای طبیعی، بی اهمیت جلوه دادن این بلایای طبیعی و قرار ندادن موارد پیشگیری در اصول کار از جمله نکاتی است که موجب کوتاهی تمامی مسئولان و مردم در قبال وقوع زلزله شده است. مجلس با وضع قوانین پیشگیرانه، دولتمردان با همت در این زمینه و مجریان متولی این گونه مواردمی توانند ترس از وقوع زلزله را به حداقل ممکن برسانند. وی در پاسخ به این سوال که برای حوادثی مانند زلزله، جمعیت هلال احمر چه تمهیداتی را اندیشیده است؟ گفت: آموزش تخصصی سالانه یک میلیون نفر و آموزش عمومی سالانه ده میلیون نفر ارتباط با رسانه ها به ویژه صدا و سیما در تمامی استان ها به منظور افزایش سطح آگاهی از جمله اقدام های این نهاد محسوب می شود.

وی در ادامه از پذیرش حدود ده هزارنفر دانشجو در سال جاری در رشته های مرتبط با امداد و نجات در 32 موسسه علمی کاربردی سراسر کشور خبر داد و افزود: در این راستا آموزش کمک های اولیه در کتاب های دانش آموزان مدرسه نیز گنجانده شده است. دبیر کل جمعیت هلال احمر در خصوص فعالیت های صورت گرفته در زمینه آمادگی وقوع حادثه در استان تهران اظهار داشت: تزریق تجهیزات جدید بهاستان های معین تهران مانند البرز، قزوین، زنجان و گیلان و تقویت بخش آموزش به شهروندان تهران از اقدام هایی است که در سال های اخیر توسط این جمعیت انجام شده است.وی با اشاره به ساخت 5 پایگاه اقماری به منظور تاسیس انبار امدادی با هزینه 20 میلیارد تومان تصریح کرد: ساخت این پایگاه ها که از سال های پیش آغاز شده بود از سال گذشته شکل جدی تری به خود گرفت و در صورت جذب 10 میلیارد تومان از دولت تا پایان سال جاری شاهد بهره برداری از آن ها خواهیم بود. رستمی با بیان اینکه تلاش جمعیت هلال احمر در زمینه آموزش امداد و نجات این بوده است که ارائه خدمات در سه سال گذشته برابر با 30 سال فعالیت باشد، گفت: این امر تا حدود زیادی محقق شده به طوری که در 12 سال گذشته 1500 نفر مبحث امداد و نجات را فرا گرفتند و مجموعه هلال احمر در سه سال اخیر حدود 10 هزار دانشجو را در این زمینه پذیرفته و آموزش داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha