دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 70879

سلامت نیوز : سل بیماری عفونی شایعی است که می‌تواند سلامت مردم سراسر دنیا را به طور جدی به خطر بیاندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این روزها نسخه‌های جدیدی از میکروب این بیماری شناسایی شده‌اند که در برابر داروها و آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند و همین امر موجب افزایش نگرانی پزشکان و کارشناسان سلامت نسبت به احتمال همه گیری یک نسخه خطرناک و مقاوم از باکتری سل در سرتاسر جهان شده است. سل به شش‌ها و دیگر اعضای بدن از جمله استخوان‌ها، مفاصل و کلیه‌ها آسیب می‌رساند.

آمار نشان می دهد که سالانه حدود 9 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری عفونی سل مبتلا می‌شوند و تقریبا در هر ثانیه یک مورد جدید ابتلا به این بیماری گزارش می‌شود و روزانه 5000 تن بر اثر سل جان خود را از دست می‌دهند.

زنان باردار، افراد مسن و کودکان بیشترین اقشار آسیب‌پذیر در مقابل بیماری سل هستند و یک فرد مبتلا به سل که بیماری وی درمان نشده می‌تواند هر سال بین 10 تا 15 نفر را آلوده سازد.

افرادی که در بدنشان ویروس سل فعال وجود دارد، می‌توانند آن را از طریق صحبت کردن، نفس کشیدن، گریه کردن و عطسه کردن به دیگران منتقل کنند و در مکان‌های عمومی همچون اتوبوس امکان انتقال آن بیشتر است. در رابطه با علائم این بیماری می‌توان به سرفه‌های مزمن به مدت دو تا سه هفته، عدم اشتها، درد سینه، تب دوره‌ای، تعریق در شب و ضعف و خستگی اشاره کرد.

همچنین در افراد مبتلا، عفونت سل از طریق رادیوگرافی و تست خلط سینه تشخیص داده می‌شود و در صورتی که تحت دوره درمانی کامل قرار گیرند، می‌تواند بهبود پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha