سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 74187
سلامت نیوز: 30 سال پیش دو متخصص فرانسوی و آمریکایی، ویروس بیماری ایدز را کشف کردند و از آن زمان تاکنون، تحقیقات روی این بیماری و تلاش برای کنترل آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ویروس «اچ‌آی‌وی» ویروسی است که باعث ضعف سیستم دفاعی بدن می‌شود.

در بیستم ماه مه سال 1983 میلادی دو مقاله علمی درباره این ویروس کشنده در نشریه آمریکایی «ساینس» منتشر شد. نخستین مقاله را محقق فرانسوی پروفسور «لوک مونتانیه» و دومین مقاله را پروفسور آمریکایی «رابرت چارلز گالو» به چاپ رسانده و هر دوی آنها تئوری‌های مشابهی درباره علل ظهور بیماری ایدز ارائه کرده بودند.

در آن زمان ایدز به عنوان بیماری ضعف سیستم ایمنی بدن برای پزشکان و محققان شناخته شده بود اما پرسش مهم این بود که چه عامل یا عواملی سبب بروز این بیماری می‌شود؟

هردو محقق، ویروس «اچ‌آی‌وی» را عامل این بیماری شناختند و به این ترتیب تحولی در علم پزشکی پدید آوردند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی کانوئه، هم‌اکنون کارشناسان بین‌المللی سلامت شمار افراد آلوده به ویروس «اچ‌آی‌وی» را در سراسر جهان حدود 35 میلیون نفر تخمین می‌زنند.

در سال‌های گذشته پیشرفت‌های گسترده‌ای درباره این بیماری حاصل شده است. بعلاوه آمار نشان می‌دهد که هیچ تحقیق علمی در جهان به اندازه تحقیقات روی ایدز، بودجه در اختیار نداشته است.

در حال حاضر به دلیل وجود داروهای موثر در بسیاری از بیماران آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی، مرحله پنهان بیماری ادامه می‌یابد و این بیماری وارد مرحله فعال ایدز نمی‌شود.

به این ترتیب با داروهای موجود می‌توان از بیماران به خوبی مراقبت کرد و تعداد ویروس اچ‌آی‌وی را در خون آنها به کمترین حد ممکن رساند. بیماران به این ترتیب می‌توانند زندگی نسبتا معمولی‌ را بگذرانند و این بیماری را به دیگران انتقال ندهند.

از سوی دیگر متخصصان انستیتو پاستور پاریس براین باورند که مداوای کامل این بیماری در حال حاضر ممکن نیست زیرا هیچ ویروسی همچون ویروس ایدز که جزئی‌ترین ساختار ژنتیکی آن نیز کشف شده، تا این حد پیچیده و تا این حد در برابر دارو و واکسن ایمن نبوده است.

از مهمترین راه‌های انتقال ویروس اچ‌آی‌وی می‌توان به تماس جنسی‌، انتقال خون آلوده، استفاده از سرنگ‌های آلوده، انتقال از مادر به فرزند در زمان بارداری و زایمان یا شیردهی اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha