شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۰

دکتر زهرا پورنصیری، فوق تخصص کلیه کودکان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد سندرم عدم تعادل در دیالیز خونی معتقد است که این بیماری می‌تواند موجب ورم مغزی در بیماران کلیوی شود و بیشتر در بیمارانی ایجاد می‌شود که دیالیز را تازه آغاز کرده اند.

سندرم عدم تعادل دیالیز خونی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا نیوز ؛ کاهش سریع سطوح خونی (مانند اوره) نسبت به املاح داخل سلولی و افزایش اسمولالیته سرم و عمل تورژسانس خصوصا در سلول‌های مغزی و افزایش فشار داخل جمجمه و بروز عوارض نرولژیک موجب ایجاد این سندرم می‌شود.

این اقدام می‌تواند موجب شیفت آب از خارج سلول به داخل ساول‌های مفزی و تغییرات شدید PH مایع مغزی- نخاعی شود.

بیشتر بدانید: هر چیزی که درباره دیالیز باید بدانید
این سندرم معمولا در اولین جلسات همودیالیز رخ می‌دهد و علل مختلفی دارد از جمله کاهش سریع الکترولیت‌های خارج سلولی است.


سندرم عدم تعادل در دیالیز خونی چه دلایلی دارد؟

سندرم عدم تعادل در دیالیز خونی موجب ورم مغزی در بیماران می‌شود و این سندرم بیشتر در بیمارانی دیده می‌شود که دیالیز را تازه آغاز کرده باشند بخصوص اگر اوره بیمار بالای ۱۵۰ باشد، عامل مساعد کننده برای ایجاد این سندرم ایجاد می‌گردد.

البته عوامل مساعد کننده دیگری نیز برای این بیماری وجود دارد مثل زمانی که خون افراد اسیدی باشد، بیماری در سنین کودکی و کهن سالی ایجاد شود همچنین در افرادی که سابقه حملات تشنجی دارند.
این بیماران با این شرایط در ابتدای همودیالیز، ممکن است دچار سندرم عدم تعادل در دیالیز خونی شوند.


ورم مغزی در سندرم عدم تعادل در دیالیز خونی چگونه ایجاد می‌شود؟

سندرم عدم تعادل در دیالیز خونی به دلیل حرکت آب از خارج از سلول‌های مغزی به داخل مغز ایجاد می‌شود که علت آن حرکت سریع خون است که باعث حرکت آب به سلول‌های مغزی و موجب ورم مغزی می‌شود.

عامل دیگری که برای این بیماری ذکر می‌شود تغییرات اسیدی داخل سلول‌های عصبی است، به این ترتیب که تولید اسیدهای ارگانیکی به دلایل نامشخصی در ابتدای دیالیز در سلول‌های مغزی بالا می‌رود و باعث تولید ین‌های هیدروژن می‌شود و در ‌نهایت ورم مغزی ایجاد می‌کند.


ورم مغزی تا چه اندازه برای بیماران خطرناک است؟

علائم کلینیکی این بیماری بیشتر در ابتدا و شروع جلسات اولیه دیالیز خونی دیده می‌شود که میزان اوره هنوز خیلی بالاست. علائم این بیماری می‌تواند، علائم خفیفی مثل سردرد، تهوع، تحریک پذیری، تاری دید، لرزش دست و در صورتی که بیماری شدید باشد موجب تشنج و به اغما رفتن بیمار می‌شود.



در چه سنی این سندرم اتفاق می‌افتد؟

این سندرم در دو طیف سنی کودکان و افراد مسن اتفاق می‌افتد و در سنین می‌انسالی کمتر این سندرم دیده می‌شود البته احتمال این بیمااری در این گروه سنی نیز وجود دارد اما نسبت به آن دو طیف سنی کمتر دیده می‌شود.


بیمار چگونه می‌تواند به بیماری خود پی ببرد؟

بیمار به تنهایی نمی‌تواند به این سندرم پی ببرد و پرستاران و پزشکانی که در مراکز دیالیز کار می‌کنند با دیدن علائم به سرعت به وجود این سندرم پی می‌برند. فردی که دارای این سندرم است به صورت ناگهان دچار سردرد، تهوع، استفراغ، بی‌قراری شدید و لرزش می‌شود. زمانی که پرستاری این علائم را در بیماری مشاهده کند به سرعت اقدامات درمانی را آغاز می‌کند.

ولی اگر درمان به تاخیر بایفتد ممکن است این بیماری موجب به اغما رفتن و وخیم شدن حال بیمار شود.


تشنج در بیمارانی که به سندرم عدم تعادل دیالیز مبتلا شدند آیا امر طبیعی است؟

تشنج می‌تواند در افرادی که دارای وزن کم هستند دیده شود اما در تمام بیماران امکان تشنج وجود دارد.
اما زمانی که این تشنج اتفاق افتاد می‌توان با تزریق سرم سدیم یا مانیتور مریض را به حالت اولیه برگرداند و در صورتی که تشنج شدید باشد دیالیز باید قطع شود و بعد از چند ساعت به صورت آهسته دیالیز را آغاز کنند.



راهی برای پیشگیری از سندرم عدم تعادل دیالیز وجود دارد؟

پیشگیری از این بیماری کاری نیست که بیمار بتواند به تنهایی انجام بدهد، اقدامی است که کادر پزشکی در زمان آغاز همودیالیز باید بر روی دستگاه انجام بدهند، در غیر این صورت کاری نیست که خود بیمار به تنهایی بتواند و قادر باشد که انجام بدهد.



آیا تعداد افرادی که مبتلا به سندرم عدم تعادل دیالیز خونی هستند در حال افزایش است؟

تن‌ها با آمار دقیق می‌توان به افزایش یا کاهش این بیماری نظر داد، اما ممکن است بیماران، به دلیل مشکلات اقتصادی به قدری دیر برای انجام دیالیز مراجعه کنند که اوره خون آن‌ها بالا رفته باشد و یا به علت کمبود دستگاه‌های دیالیز نوبت‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود دیر باشد همچنین شروع درمان دیالیز در یک بیمار ممکن است چند ماه به تاخیر بیافتد و این عامل زمینه ساز سندرم عدم تعادل می‌شود.

کمبود پرسنل در بخش‌های دیالیز به شدت به چشم می‌خورد. این کمبود می‌تواند کنترل پرستاران را از روی بیماران کم کند. این‌ها عواملی هستند که می‌تواند موجب شیوع سندرم عدم تعادل شود، هر چند که هنوز آمار ثابت شده‌ای برای این بیماری ازائه نشده است.

همودیالیز برای بیماران کلیوی یک واژه و اقدام درمانی ترسناکی است، درصورتی که اگر پزشکی بر انجام همودیالیز دستور داد، بیمار باید به موقع برای انجام همودیالیز مراجعه کند و بیماری خود را انکار نکند. انکار بیماری موجب می‌شود که شروع دیالیز به تعویق بیافتد و یکی از مشکلاتی که ایجادمی شود، سندرم عدم تعادل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha