سلامت نیوز : دانشمندان تلاش می‌کنند واکسنی برای مقابله با بیماری کشنده ایدز بسازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اول دسامبر روز جهانی بیماری ایدز است و این فرصتی برای ارزیابی پیشرفت پژوهش‌های پزشکی برای مقابله با این بیماری است.

در حال حاضر 35 میلیون نفر با ویروس «اچ آی وی»، عامل بیماری ایدز زندگی می‌کنند و 25 میلیون نفر از آنها در آفریقا هستند. این ویروس حدود 2 میلیون نفر را در سال آلوده می‌کند.

سالهاست دانشمندان به دنبال کشف واکسن ایدز هستند و این هدف برنامه «یورونوت 41» است که شامل 17 شریک اروپایی می‌شود.

هدف از این کار، مسدود کردن راه ورود «HIV» به بدن توسط یک واکسن جدید است که از «جی پی41»، پروتئین موجود در ویروس استفاده می‌کند.

«پی اکس تراپوتیکس»، یک شرکت فرانسوی، با استفاده از یک نسخه بهبود یافته این پروتئین می‌خواهد بهترین پاسخ ایمنی ممکن را به دست آورد.

«نیکولا موز» مدیر «پی اکس تراپوتیکس» گفت: «پروتئین «جی پی‌41» را انتخاب کردیم زیرا در سطح ویروس قرار دارد، بنابراین در سیستم ایمنی دیده می‌شود. آن نقش مهمی در مکانیزم سلولی ویروس بازی می‌کند.

«اچ آی وی» همواره تغییر می‌کند تا سیستم ایمنی بدن را گمراه کند. ولی «جی پی 41» تغییر نمی‌کند و می‌توان گفت «پاشنه آشیل» ویروس محسوب می‌شود. اگر بدن انسان پادتن‌های خنثی کننده این پروتئین را تولید کند، واکسن می‌تواند علیه انواع مختلف ویروس موثر باشد.

بیش از 40 نسخه از این پروتئین برای بهینه‌سازی پاسخ ایمنی ایجاد شده است.

فرد انتخاب شده از میان زنان داوطلب سالم، در مرحله اول آزمایش بالینی در انگلیس مورد آزمایش قرار گرفت. یکی از راههای انتقال ویروس «اچ آی وی» از طریق جنسی است.

دکتر دیوید لوییس، ایمن شناس مرکز پژوهش‌های بالینی‌سازی در انگلستان، ناظر این آزمایش بود.

وی گفت: اگر واکسن را از راه بینی تزریق کنیم، پاسخ خوبی در دستگاه تناسلی برمی‌انگیزد.

بنابراین آنچه جدید است، آغاز تزریق واکسن از طریق بینی در 3دوز است. این بدن را برای پاسخ خوب در دستگاه تناسلی آماده می‌کند تا با تولید پادتن‌ها مانع از آلودگی شود.

تاکنون ایمنی موثر در بدن هیچکدام از داوطلبان ایجاد نشده است.

مرحله دوم آزمایش بالینی، موثر بودن یا نبودن واکسن را تعیین خواهد کرد اما کارشناسان می‌گویند که این روند، زمان خواهد برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha