سلامت نیوز :  پرستار بازنشسته بخش دیالیز گفت: برآوردها نشان می دهد دیالیز سالانه 700 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می کند در حالی که با غربالگری به موقع می توان این هزینه را به حداقل رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ ناصر طبخی با بیان اینکه در دنیا 3 میلیون نفر به ERSD (مرحله پایانی نارسایی کلیه) مبتلا هستند، گفت: درمان این افراد یا همودیالیز، دیالیز صفاقی و یا پیوند کلیه است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 2 میلیون نفر دیالیز خونی می شوند، اظهار کرد: همچنین 300 تا 350 هزار نفر دیالیز صفاقی و 650 هزار نفر پیوند کلیه می شوند.

طبخی با بیان اینکه رشد بیماران ERSD در دنیا 7 درصد است، افزود: شیوع این بیماری ابتلا 360 نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است که از این تعداد 52 درصد دیالیز خونی، 3 تا 4 درصد دیالیز صفاقی و حدود 44 درصد پیوند کلیه می شوند.

این پرستار بازنشسته بخش دیالیز گفت: همچنین به ازای هر یک میلیون نفر در کشور 500 تا 550 نفر به این بیماری دچار می شوند و پیش بینی می شود تا سال 2020 این رقم 2 برابر شود.
طبخی دیابت و پرفشاری خون را 2 علت عمده ابتلا افراد به نارسایی کلیه برشمرد و افزود: در ایران 10 میلیون مبتلا به دیابت وجود دارد که البته سبک زندگی، شهرنشینی، آلودگی هوا و استرس در بروز آن بی تاثیر نیست.

وی با اشاره به افزایش شمار نفرولوژیست ها در ایران گفت: بدین ترتیب با غربالگری ERSD تعداد بیشتری از بیماران شناسایی می شوند.

این پرستار بازنشسته آموزش را در پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیه موثر دانست و گفت: بخش عمده ای از بودجه کشور صرف درمان بیماران خاص می شود این در حالی است که جمعیت این بیماران نسبت به جمعیت کل کشور چشمگیر نیست.

طبخی هزینه هر جلسه دیالیز را با هزینه پنهان و داروها 250 تا 350 هزار تومان دانست و گفت: با احتساب 56 جلسه سالیانه رقمی حدود 700 میلیارد تومان حاصل می شود که این رقم بالا به اقتصاد کشور تحمیل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha