چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 135008

یک متخصص ارتوپد گفت: تعویض مفصل در زنان شایعتر است و معمولا از سن 55 سالگی انجام می‌شود.

سلامت نیوزیک متخصص ارتوپد گفت: تعویض مفصل در زنان شایعتر است و معمولا از سن 55 سالگی انجام می‌شود.

احمدعلی احسانی در گفت‌وگو با ایسنا ، در خصوص آرتروز اظهار کرد: آرتروز درد جامعه مدرن و ماشینی است که عوامل مختلف ژنتیکی، زندگی روزمره ماشینی و ... در آن دخیل است. از این رو ما باید به نکاتی هر چند کوچک در زندگی توجه کنیم تا زندگی سالمتری داشته باشیم.

وی افزود: به مرور زمان مفاصل بدن بویژه زانوها تخریب می‌شوند و غضروفها از بین می‌روند. همچنین بیماریهای زمینهای نظیر بیماریهای رماتیسمی، لوپوس و گاها به دنبال تروما غضروف از بین می‌رود که همین امر سبب ایجاد آرتروز می‌شود. البته آرتروز بر اساس سن در افراد به وجود میآید.

این متخصص با اشاره به عوامل مختلف ایجاد آرتروز عنوان کرد: اضافه وزن و عدم تحرک و ورزش نکردن از عوامل موثر در بروز آرتروز هستند. لذا میزان آسیب و نوع عارضه، درمانهای مختلفی را می‌طلبد که در این میان روش درمانی PRP عملا جایگاهی در درمان آرتروز ندارد.

احسانی در خصوص روش سلول درمانی برای درمان آرتروز، تصریح کرد: درمان از طریق سلولهای بنیادی در سنین بالا جواب نمی‌دهد و معمولا در جوانان قابل استفاده است. البته گفته می‌شود تا سال 2015 تعویض مفصل در آمریکا افزایش 460 درصدی خواهد داشت و این تفکر که هنوز به سن تعویض مفصل نرسیدهاید یک تفکر کاملا غلط است. البته این جراحی یکی از جراحیهای پیچیده و سخت است که باید از تمامی جهات بررسی شود و اگر بیماری زمینهای وجود دارد باید برطرف و باید همه نکات قبل، حین و بعد از عمل رعایت شود.

این متخصص خاطرنشان کرد: با ترک یک‌سری از عادات و رفع بیماریهای زمینهای میتوان از تخریب مفاصل به ویژه مفاصل زانو تا حدی جلوگیری کرد. معمولا افرادی کاندیدای تعویض مفصل هستند که به دلیل دردهای شبانه پاسخی به درمانها نمی‌دهند. این در حالیست که اگر عمل جراحی درست انجام شود فرد پس از مدت بسیار کوتاهی میتواند مجددا راه برود، مگر اینکه اتفاق خاصی در این میان رخ دهد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha