رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به استفاده برخی جوانان از داروهای روانگردان گفت: این داروها تهدید بزرگی در انتقال بیماری ایدز از طریق روابط جنسی است.

دکتر عباس صداقت در ارتباط با آمار سه ماهه گذشته مبتلایان به اچ آی وی و ایدز که روز گذشته از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام شد به خبرنگار مهر گفت: این یک امر معمول در دنیاست که نمی توان همه افراد جامعه را تحت آزمایش قرار داد. بر همین اساس تخمین زده می شود در کشور ما بین 70 هزار تا 80 هزار بیمار مبتلا به اچ آی وی و ایدز وجود داشته باشد.

بر اساس آمار ارسال شده از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت تا اول دی ماه 87 مجموعا 18 هزار و 881 نفر مبتلا به HIV / AIDS یعنی افرادی که ویروس ایدز وارد بدنشان شده در کشور شناسایی شده ‌اند که 5/93 درصد آنان را مردان و 5/6 درصد را زنان تشکیل می ‌دهند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به آمار رسمی 18 هزار و 881 نفری بیماران مبتلا به اچ آی وی و ایدز در کشور، افزود: قاعدتاً با اجرای برنامه های کنترلی بتوان فاصله بین موارد ثبت شده و تخمینی را کم کرد و این اتفاق می تواند به معنای موفقیت در اجرای برنامه های وزارت بهداشت در نظام مراقبت از بیماران باشد.

 نظام مراقبت و کنترل بیماری اچ ای وی و ایدز در کشور موفق عمل کرده و توانسته تعداد بیشتری از مبتلایان را شناسایی و تحت کنترل و درمان قرار دهد
صداقت ادامه داد: بنابراین افزایش آمار سه ماهه اخیر با سه ماهه قبل از آن به هیچ عنوان به معنای افزایش بیماری در کشور نبوده و نشان می دهد که نظام مراقبت و کنترل بیماری اچ ای وی و ایدز در کشور موفق عمل کرده و توانسته تعداد بیشتری از مبتلایان را شناسایی و تحت کنترل و درمان قرار دهد.


بر اساس اعلام وزارت بهداشت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسیده ‌اند به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد (3/69 درصد)، رابطه جنسی (8 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌ های خونی (3/1 درصد) و انتقال از مادر به کودک 6/0 درصد بوده است. همچنین راه انتقال در 8/20 درصد از این گروه نامشخص اعلام شده است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به همکاری 41 دانشگاه علوم پزشکی کشور به همراه سازمان زندانها، هلال احمر و انتقال خون در شناسایی بیماران مبتلا به اچ آی وی و ایدز افزود: این مراکز سالی یکبار بررسیهایی بر روی جمعیتهای پرخطر معتادین و جنسی صورت می دهد که در بعضی از ماهها با توجه به کارکرد این مراکز، آمار بیماری افزایش می یابد.

صداقت گفت: افزایش هر سه ماه یکبار آمار مبتلایان بر اساس همین بررسیها صورت می گیرد و نمی تواند قضاوت درستی از وضعیت بیماری در کشور بدهد.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت معتقد است که روند بیماری اچ آی وی و ایدز را باید در سالهای مختلف مورد مقایسه قرار دهیم و بعد قضاوت کنیم.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت 6/39 درصد از مبتلایان به HIV در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند که بالاترین نسبت در بین گروههای سنی را به خود اختصاص می ‌دهند.

صداقت در همین ارتباط گفت: وزارت بهداشت در برنامه های کنترلی خوب عمل کرده است اما شاید آموزشهایی که به خصوص از طریق رسانه ها برای جمعیت عمومی کشور ارائه می شود کافی نیست.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در عین حال به تغییر روند انتقال بیماری از طریق معتادان تزریقی به روابط جنسی اشاره کرد و افزود: متاسفانه چون دسترسی مستقیم به جامعه جوان و نوجوان کشور نداریم  این وضعیت به وجود آمده که بیشتر نگران شیوع بیماری از طریق روابط جنسی باشیم.

صداقت با تاکید بر اینکه در این بحث دو راه عمده پیش رو داریم، گفت: آموزش و پرورش و رسانه ملی می توانند بیشترین تاثیر و کاربرد مثبت در آموزش جوانان و نوجوانان را داشته باشند به ویژه تلویزیون که با توجه به اینکه پوشش گسترده ای دارد باید بیشتر به این بحث ورود پیدا کند.

 استفاده برخی جوانان از داروهای روانگردان تهدید بزرگی در انتقال بیماری ایدز از طریق روابط جنسی است
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت همچنین نسبت به استفاده برخی جوانان از داروهای روانگردان هشدار داد و افزود: این داروها تهدید بزرگی در انتقال بیماری ایدز از طریق روابط جنسی هستند. صداقت گفت مصرف روانگردانها باعث می شود که فعالیت جنسی افراد افزایش یابد و در نتیجه آموزشها هیچ تاثیری در پیشگیری از انتقال بیماری در چنین مواقعی ندارد.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در ارتباط با مرگ و میر مبتلایان به ایدز نیز گفت: علت مرگ مبتلایان به ایدز از طریق روابط جنسی یا تزریق چندان مهم نیست بلکه ما معتقدیم فرد این ویروس را از چه طریقی دریافت کرده است که بر همان اساس نظام مراقبت را در پیش می گیریم و سعی می کنیم با دارو سیستم ایمنی بدن بیماران را در مقابل ویروس حفظ کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha