عضو هیات علمی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دیدگاه معنوی بر روی باورها، رفتارها و فیزیولوژی افراد تاثیر می‌گذارد، گفت: براساس مستندات، معنویت در درمان بیماری‌هایی همچون سرطان بسیار مؤثر است.

سلامت نیوز:عضو هیات علمی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دیدگاه معنوی بر روی باورها، رفتارها و فیزیولوژی افراد تاثیر می‌گذارد، گفت: براساس مستندات، معنویت در درمان بیماری‌هایی همچون سرطان بسیار مؤثر است. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سهیلا خزاعی  در رابطه با نقش معنویت در نظام سلامت، اظهار داشت: امروزه آنچه بر سلامت همه جانبه مردم تأثیرگذار است، سیاست‌ها، دیدگاه‌ها و عوامل اجتماعی و معنوی بوده که می‌تواند سلامت مردم را تأمین کند.


وی با تأکید بر اینکه رویکرد انسان سالم و سلامت همه جانبه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در سیاست‌گذاری‌های سلامت اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: در سال 2002 سازمان جهانی بهداشت در تحقیق بزرگ سلامت و اقتصاد کلان نیز ثابت کرد که سرمایه‌گذاری برای رسیدن به سلامت همه جانبه جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی مردم و تأمین تعریف انسان سالم، پرسودترین روش سرمایه‌گذاری حتی برای بازگشت سرمایه است.


عضو هیأت علمی وزارت بهداشت با اشاره به انجام تحقیقات در رابطه با سلامت معنوی، گفت: سلامت معنوی وضعیتی است که دارای مراتب گوناگون بوده و در آن متناسب با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرد بینش، گرایش و توانایی لازم برای تعالی روح که همان تقرب به خدای متعال است فراهم می‌ شود به گونه‌ای که همه امکانات درونی بدن به طور هماهنگ و متعادل می‌توانند در جهت هدف کلی در درمان بیماری به کار گرفته شوند.


خزاعی ادامه داد: دیدگاه معنوی بر روی باورها، نگرش‌ها،‌ ارزش‌ها و رفتارها تاثیر عمیق داشته و بر روی بیوشیمی و فیزیولوژی فرد نیز اثر می‌گذارد. این تأثیر روی فکر و بدن تندرستی معنوی نامیده می‌شود.


به گفته وی آنچه در مستندات دیده می‌شود اثرات مثبت معنویت در درمان بیماری‌هایی همچون سرطان، اعتیاد، مشکلات قلبی عروقی و معلولیت‌ها است در حالی که اضطراب و عدم پذیرش معنویت موجب بروز اشکالات زیادی در شناخت و درمان بیماری می‌شود.
این پزشک خانواده بیان داشت: این رفتارهای علمی می‌تواند ترجمه‌ای از آیات قرآن کریم همچون «الا بذکرلله تطمئن‌القلوب» یا «من یتوکل علی الله فهو حسبه» باشد.


خزاعی گفت: همچنین در این رابطه کمیسیون الحاقی اعتباری سازمان مراقبت سلامت (JCAHO) بر لزوم اعمالی که شناخت و تأمین نیازهای معنوی و مذهبی بیماران را فراهم می‌کند، تأکید کرده است.


وی خاطر نشان کرد: دیدگاه معنوی از 4 طریق رفتارهای بهداشتی، حمایت اجتماعی، سایکونوروفیزیولوژیک و اثرات مافوق طبیعی بر روی سلامت جسمی، روانی و اجتماعی تاثیر می‌گذارد که نتیجه این تأثیرات پیشگیری از بیماری، افزایش تحمل بیماری، بهبود سریع‌تر آن و ... است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha