پدر سل ایران با اشاره به اینکه مبارزه مدرن با بیماری سل در کشور به دهه 30 باز می گردد، گفت: ریشه کنی این بیماری نه تنها در ایران بلکه در جهان محال است و فقط باید آن را کنترل کرد.

دکتر سیدجواد طبابایی در گفتگو با مهر اظهار داشت: وقتی مبارزه با سل در ایران آغاز شد از هر 100 هزار نفر، 300 نفر مبتلا به این بیماری بودند اما اکنون در بدترین وضعیت در مناطقی چون سیستان و بلوچستان و گلستان 20 تا 30 درصد افزیش ابتلا وجود دارد.

شمار مورد انتظار مبتلایان به سل در ایران بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی 15 هزار نفر است اما سال گذشته فقط 10 هزار مبتلا به سل در سیستم بهداشتی و درمانی کشور گزارش شده است.

عضو کمیته کشوری مبارزه با سل گفت: در حال حاضر وضع ما قابل مقایسه با برخی کشورهای اروپایی است و در منطقه نیز وضعیت خوبی به لحاظ کنترل بیماری داریم.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، فقر یکی از مولفه‌ها و شاخصهای تاثیرگذار در ابتلا به بیماری سل است. گزارشهای موارد ابتلا به سل در استانهایی با شیوع سوء تغذیه نظیر سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی، گلستان، قم و کرمانشاه بوده است.

طباطبایی در خصوص اینکه چرا سل ریشه کن نمی شود، افزود: وقتی میکروب وارد بدن می شود تا پایان عمر خارج نخواهد شد اما برخی افراد هیچ وقت از این میکروب بیمار نمی شوند و تنها 5 تا 10 درصد در سال مبتلا می شوند و بیماری را به دیگران منتقل می کنند.

حدود یک سوم جمعیت دنیا میکروب سل را در بدن دارند اما زمانی علائم بیماری تظاهر می‌کند که سیستم ایمنی بدن به علل مختلفی چون سوء تغذیه ناشی از فقر و یا بر اثر ابتلا به ایدز تضعیف شده باشد.

مشاور مرکز تحقیقات سل و بیماریهای ریوی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه وقتی بدن مقاوم باشد میکروب نمی تواند بیماری ایجاد کند، افزود: ما باید بتوانیم بیماری را کنترل کنیم که البته در حال حاضر وضع بدی نداریم اما کافی نیست.

طباطبایی، همسایگی با کشورهایی مثل افغانستان و عراق را یکی از دلایل افزایش سل در ایران دانست و گفت: درمان این بیماری اگر درست و کامل اجرا شود، آسان و راحت است و تقریبا صد درصد بیماران درمان می شوند اما اگر بیماری درست درمان نشود، خیلی خطرناک خواهد بود.

سالیانه 9 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند که ‌در منطقه مدیترانه شرقی که ایران نیز جزو این منطقه است، 700 هزار نفر در سال مبتلا می شوند که پاکستان با 400 هزار نفر مبتلا در سال، پرشیوع ترین کشور منطقه است و افغانستان، سودان، عراق و یمن در رده های بعد قرار دارند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران مقام نهم را به لحاظ شمار افراد مبتلا به سل در میان 22 کشور منطقه دارد.

پدر سل ایران ادامه داد: درمان ناقص و نادرست سل، آن را به بیماری مزمن تبدیل می کند که باعث می شود میکروبها در مقابل دارو مقاوم بشوند و این مسئله مهمی است که جهان را گرفتار خود کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha