سلامت نیوز: متخصصان اسپانیایی در یك تحقیق جدید، گروهی از باكتری‌های پروبیوتیك را شناسایی كرده‌اند كه برای درمان زخم معده ناشی از میكروب هلیكوباكترپیلوری مفید هستند.

به گزارش ایسنا، پزشكان می‌گویند كه میكروب هلیكوباكترپیلوری یكی از فاكتورهای اصلی بروز زخم‌های گوارشی از جمله زخم معده است.

خبرگزاری یونایتدپرس در این ‌باره گزارش داد، این متخصصان خاطرنشان كردند: در حال حاضر درمان‌های آنتی‌ بیوتیكی برای مقابله با عفونت ناشی از این میكروب یا كافی نیستند و یا نتایج رضایت بخشی ندارند. به همین علت آنها در آزمایشات اخیر تلاش كرده‌اند كه به تركیب یا فاكتور جدیدی برای مقابله موثرتر با این عفونت دست پیدا كنند. در موفق‌ترین حالت، استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها برای مقابله با هلیكوباكترپیلوری 75 تا 90 درصد جواب می‌دهد.

در مطالعه جدید متخصصان تاكید دارند كه باكتری‌های پروبیوتیك می‌توانند ابزاری امیدواركننده و مفید برای مقابله با این میكروب باشند.

طبق یك مشاوره كارشناسی كه از سوی سازمان غذا و كشاورزی آمریكا و سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، گروهی از متخصصان و محققان تاكید كردند كه پروبیوتیك‌ها میكروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند كه وقتی به مقدار مناسب مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توانند برای سلامت میزبان خود مفید باشند.

به گزارش ایسنا، در مطالعات پیشین نیز نشان داده شد كه مصرف منظم پروبیوتیك‌ها می‌تواند در پیشگیری از چندین اختلال گوارشی از جمله اسهال و بیماری‌ التهاب روده‌ای موثر باشد.

بنا براین گزارش، فرآورده‌های پروبیوتیکی حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که اثرات مفیدی در سلامتی مصرف کننده برجای می‌گذارند. اصطلاح پروبیوتیک که ریشه لاتین دارد، به معنی «برای زندگی» است و سازمان جهانی بهداشت این اصطلاح را به ارگانیسم‌های زنده‌ای اطلاق می‌کند که در صورت مصرف به میزان لازم، اثرات سلامت‌زایی موثری برای میزبان خود دارند. پروبیوتیک، به‌عنوان صفت مواد غذایی حاوی این باکتری‌ها هم به ‌کار می‌رود.

در حال حاضر پروبیوتیک‌ها به صورت مکمل‌های غذایی به شکل پودر، شربت، قرص و یا به شكل مواد غذایی غنی شده با این باكتری‌ها موجود هستند. مثلا اگر در تولید هرگونه فرآورده لبنی تخمیری همچون ماست از باکتری‌های پروبیوتیکی استفاده شود، محصول حاصل را پروبیوتیک می‌نامند.

پزشكان معتقدند كه مصرف مکمل‏‌های پروبیوتیک موجب ایجاد کلونی‌های مفیدی می‌شوند که می‏توانند مانند محیط باکتریایی طبیعی روده به سلامتی انسان کمک کنند و در عین حال زمانی را فراهم آورند که محیط باکتریایی طبیعی روده، خود را ترمیم و بازسازی کند و سپس این کلونی‏ها به تدریج توسط محیط باکتریایی طبیعی روده که خود را بازسازی کرده است، جایگزین خواهند شد.

مکمل‏ های پروبیوتیک در مواردی مثلا بعد از مصرف طولانی آنتی‌‏بیوتیک‏ها یا برای درمان برخی ناراحتی‏های روده‏ای از طرف متخصصان تغذیه و یا پزشکان تجویز می‏شوند.

این یافته جدید در مجله میكروبیولوژی كاربردی و محیط زیستی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha