پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

با تغییر قیمت ارز، قیمت تقریبا همه کالاها افزایش پیدا کرد، با اینکه ممکن است گاهی خریدار از علت بیان شده به خنده ای تلخ افتد، گویی همه چیز به همین مساله مرتبط بود.

محدودیت حمل و نقل برای جلوگیری از قاچاق

سلامت نیوز:با تغییر قیمت ارز، قیمت تقریبا همه کالاها افزایش پیدا کرد، با اینکه ممکن است گاهی خریدار از علت بیان شده به خنده ای تلخ افتد، گویی همه چیز به همین مساله مرتبط بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،یکی از کالاهایی که قیمتش افزایش چشم‌گیری داشت گوشت و مرغ بود، مواد غذایی که پیش از این هم به سختی در سفره مردم جای می‌گرفت به کلی از سبد غذایی حذف شد.

در چنین شرایطی که مردم در شوک قیمت‌ گوشت هستند خبرهایی از قاچاق دام زنده منتشر می‌شود، اخباری که البته با پیگیری مسئولان امید کمتر شنیده‌شدنشان زنده است.

یکی از راهکارهای اتخاذ شده برای محدود کردن قاچاق دام، محدود کردن جابجایی آنها است. در این رابطه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی اسفند 97 گفت: ورود و خروج هر گونه دام در استان تنها با مجوز دامپزشکی ممکن است.

بهروز اکرمی با اشاره به اینکه دشمنان خواب‌هایی برای این کشور دیده‌اند، ادامه داد: قاچاق در تمام دنیا وجود دارد و تنها مختص ایران نیست، شاید پنج سال پیش در استان مرکزی و غرب کشور قاچاق دامی وجود نداشت، اما در جنوب کشور و سیستان و بلوچستان قاچاق دام به دلیل اختلاف قیمت دام در داخل کشور با خارج از کشور همواره وجود داشته و امروز این اختلاف قیمت در کل کشور نمود پیدا کرده‌ است.

اکرمی قاچاق دام را یک موضوع اقتصادی دانست و نه امنیتی و گفت: تا زمانی که این اختلاف قیمت وجود داشته باشد قاچاق نیز وجود خواهد داشت، تا یک سال اخیر تنها در بعد واردات با قاچاق مواجه بودیم، اما امروز عمده قاچاق کشور در حوزه صادرات و خروج کالا از کشور است همه اقلام مانند دام، شکر، گندم، چوب و ... از کشور قاچاق می‌شود چراکه برای همسایگان ما جذابیت اقتصادی دارد و به هیچ عنوان مقوله امنیتی محسوب نمی‌شود.

علل بروز این شرایط را می‌دانیم، اما باید این دانستن‌ها به تصمیمی اجرایی منتهی شود، درست است که مدیران و متولیان استان مرکزی هستیم ولی نمی‌توانیم سایر نقاط کشور را نادیده بگیریم و با تصمیم خود معضلی را برای سایر استان‌ها ایجاد کنیم. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه بحث دام در استان مرکزی باید ضابطه‌مند شود، گفت:

دامداری‌ها دارای مجوز و تعداد رئوس دام در استان مشخص هستند و حتی آمار دامداری‌های غیررسمی نیز برآورد شده است، اما باید امور را تحت کنترل درآورد که البته این امر به معنای امنیتی شدن موضوع نیست بلکه از نظر بهداشتی و طبق نظر دامپزشکی هرگونه خروج و ورود دام به استان باید همراه با مجوز دامپزشکی انجام گیرد و این امر برای قاچاقچی مشکل ایجاد خواهد کرد.

مشکل محدودیت خروج دام از استان

روش محدودیت جابجایی دام مشکلاتی هم برای برخی دامپروران داشت. دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی گفت: ممنوعیت خروج دام از برخی از استان‌ها تامین دام پرواری را با مشکل مواجه کرده است.

مجید طاعتی با اشاره به دستورالعمل ماده 2 آیین نامه تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مشتمل بر ضوابط اختصاصی نگهداری و حمل دام زنده است، افزود: طی چند ماه اخیر دستگاه‌های متولی جهت مبارزه با قاچاق دام زنده منتظر ابلاغ این ماده بودند که از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ و به تصویب هیات وزیران رسید و با ابلاغ آن به استان‌ها زمینه قانونی خوب فراهم و تکالیف دستگاه‌های اجرایی مشخص شده است.

او گفت: براساس مفاد این ابلاغیه مقرر شده است که حمل هرگونه دام زنده بدون مجوز دامپزشکی قاچاق است و مطابق با ضوابط قاچاق برخورد خواهد شد و تکالیف دامپزشکی و جهاد کشاورزی همچون استفاده از سامانه پنجره واحد، پلاک‌کوبی دام زنده و استفاده از فناوری نوین مانند فناوری رمزینه و میکرو چیپ نیز در این راستا تعیین شده است.

طاعتی با اشاره به اینکه تقسیم و تفکیک استان‌های کشور به گروه الف و ب براساس این دستورالعمل گفت: استان‌هایی که درگیری بیشتری با قاچاق دام زنده دارند و در گروه الف جای گرفته‌اند و استان‌هایی که درگیری بسیار بالایی در بحث قاچاق دام زنده ندارند، مانند استان مرکزی جز گروه ب قلمداد می‌شوند.

او با اشاره به فرصت 6 ماهه چهت اجرای مفاد این دستورالعمل افزود: با توجه به اهمیت موضوع استان مرکزی از ماه‌های گذشته و قبل از ابلاغ این دستورالعمل اجرای این وظایف را آغاز کرده است. دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی با تاکید بر لزوم هم‌آوایی استان‌ها در بحث حمل دام زنده بیان کرد: برخی از استان‌ها مانند آذربایجان غربی، لرستان و قم خروج هرگونه دام از استانشان را ممنوع اعلام کرده‌اند و این امر مشکلاتی برای برخی از دامداران استان‌های دیگر جهت تامین دام پرواری ایجاد کرده به همین دلیل مقرر شد که این موضوع به وزارت کشور منتقل شود تا هم‌افزایی و همکاری بین استان‌ها شکل گیرد و مشکلات دامداران قانونی رفع شود.

اجرای 2 مرحله طرح مبارزه با قاچاق دام

در همین راستا پلیس مبارزه با قاچاق کالا اقداماتی انجام داده است از جمله رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا از اجرای دو مرحله طرح عملیاتی مبارزه با قاچاق دام در بهمن خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، 11 هزار و 292 راس دام به ظن قاچاق توقیف شد.

سهراب بهرامی در این باره، اظهار داشت: به منظور تشدید مبارزه با قاچاق دام و برخورد با افراد فرصت طلب و سودجو که با استفاده از خلاءهای موجود اقدام به قاچاق دام می کنند، از ابتدای سال جاری بیش از 130 هزار راس دام به ظن قاچاق توقیف شده است. او با اشاره به سهم اندک قاچاق دام در بالا رفتن قیمت گوشت افزود: با نگاهی به نیاز سالیانه کشور به گوشت می توان دریافت که سهم قاچاق در افزایش قیمت گوشت تأثیر چندانی ندارد.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا با اشاره به حساسیت قاچاق دام در ماه های اخیر، تصریح کرد: با بسیج امکانات و اجرای دو طرح در بهمن ماه امسال در استان های منتهی به مرز 11 هزار و 292 راس دام به ظن قاچاق کشف شده است.

بهرامی همچنین با اشاره به ابلاغ تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی رئیس جمهور بیان کرد: اجرای صحیح این قانون و تعیین ضوابط اختصاصی خرید، فروش، حمل و نقل و نگهداری دام زنده در جلوگیری از قاچاق دام تاثیر مطلوبی خواهد داشت. تلاش پلیس برای مبارزه با قاچاقچیان و اخلال گران اقتصادی با قوت ادامه داشته و نتایج آن به صورت مستمر اطلاع رسانی خواهد شد.

۸۰ درصد قاچاق دام جنوب در دست یک زن

چندی پیش رسانه‌ها از گزارشی خبر می‌دادند که یک زن در جنوب کشور ۸۰ درصد قاچاق دام را در اختیار دارد؛ به گونه‌ای که دام‌های مولد را از دلالان و فروشندگان خریداری و آنها را به حاشیه نشینان خلیج فارس به صورت قاچاق می‌فروشد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره زنی که گفته می‌شد ۸۰ درصد دام‌ها توسط او از مرزهای جنوبی کشور قاچاق می‌شد، گفت: در این باره بزرگنمایی شده اما با وجود پیگیری و همکاری همه دستگاه‌های متولی در راستای کاهش قاچاق، باید بدانیم که حتی یک رأس دام هم نباید قاچاق شود.

در این رابطه علی مویدی گفت: اینگونه نیست و بزرگنمایی در این زمینه صورت گرفته است چرا که پیش از این هم خروج غیرقانونی دام زنده از مرزهای جنوبی به صورت موردی انجام می‌شد و هم اکنون هم شاید وجود داشته باشد که البته بسیار کمتر شده است.

اقدامات دست اندرکاران طی ماه‌های اخیر در زمینه قاچاق دام زنده قابل توجه بوده اما باید این تلاش‌ها همچنان ادامه داشته باشد و بیشتر شود تا به جایی برسیم که دیگر دام زنده قاچاق نشود.مویدی با بیان اینکه خروج حتی یک رأس دام زنده از مرزها به صورت غیر قانونی نباید صورت گیرد اظهار کرد: تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد تا مسیرهای قاچاق ناامن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha