سلامت نیوز : امروزه بسیاری از افراد با دردهایی در ناحیه مفاصل دست و پای خود مواجه هستند و همواره برای جابه جا کردن اجسام ، بلند شدن از زمین و یا نشسن بر روی مبل و یا دهها حرکت دیگر مفصلی با مشکل روبه رو هستند .
 
در واقع بسیاری از بیماری ها و حوادث باعث می شوند که اندام های حرکتی انسان به درستی وظایف خود را انجام ندهد و دچار آسیب شوند .
این آسیب ها در دراز مدت به عوارض حرکتی منجر می شوند و از این رو درمان های غیر دارویی و استفاده از ابزاری که جریان حرکت را در انسان تسهیل می کند ، بسیار موثر است .
بیماری های مفاصل و بافت نرم را اصطلاحا بیماری های روماتولوژی می نامند و استفاده از روش های غیر دارویی در بیماری های روماتولوژی می تواند در کاهش درد و تورم ، التهاب و نیز جلوگیری از پیشرفت عوارض بیماری و به دست آوردن حداکثر کارایی دوباره از مفصل موثر باشد .
امروزه انجام حرکاتی که مبنای علمی دارد و استفاده از ابزاری که جریان حرکت را در بیماران مفصلی و عضلانی تسهیل می کند ، رواج پیدا کرده است و این حرکات قابلیت‌های فردی بیمار را چه از نظر جسمی و چه روحی افزایش می دهد.
در روش های درمان غیردارویی همچون فیزیوتراپی از عوامل‌ فیزیکی‌ (مثل‌ گرما، سرما، نور، اشعه‌ لیزر و الکتریسیته‌ ) و عوامل‌ مکانیکی‌ جهت‌ کمک‌ به‌ درمان‌ ناتوانی‌ فرد و بازگرداندن‌ کار اعضای‌ بدن‌ و هدایت‌ بیمار برای‌ استفاده‌ از توانایی‌ باقی مانده‌ استفاده می شود .در این میان استفاده از فیزیوتراپی یکی از بهترین روش های غیردارویی برای درمان بیماری های عضلانی و مفصلی است .
یک فیزیوتراپیست در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت :فیزیوتراپی شکلی از درمان است که در آن از روش های غیر دارویی مثل جریان الکتریکی ،‌امواج الکترو مغناطیسی و ورزش برای کمک به بیماران استفاده می شود که البته در برخی موارد به عنوان بخشی از درمان از دارو هم در فیریوتراپی استفاده می شود.
"افشین رهبری " افزود :فیزیوتراپی می تواند جهت توانبخشی و نجات بیماران به عنوان یکی از بازوهای توانمند تیم پزشکی وارد عمل شود و جامعه ما را از زمین گیر شدن و ناتوان شدن اقشار مختلف مردم که به دلیل تصادفات ، حوادث ناگوار و کهولت سن مشکل پیدا می کنند، رهایی بخشد.
وی ادامه داد: کاربردهای فیزیوتراپی بسیار گسترده است و به رغم این که در بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد ولی شناخته شده ترین جنبه فیزیوتراپی کاربرد آن در کاهش درد بیمار به ویژه در بیماری های سیستم عضلانی - اسکلتی یا همان بیماری های ارتوپدی است .
رهبری خاطرنشان کرد : کاهش درد در فیزیوتراپی به روش های مختلفی انجام می شود و یکی از مهمنرین این روشها ، درمان های الکتریکی یا الکتروتراپی است که در بین مردم به نام "برق گذاشتن "معروف شده است .
این فیزیوتراپیست خاطرنشان کرد : در این روش اشکالی از جریان الکتریکی توسط دستگاه های خاص تولید می شود و باعث ایجاد پرخونی موضعی ،‌تاثیر بر روی فیبرهای عصبی خاص و دیواره برخی سلول ها و ترشح برخی مواد ضد درد طبیعی توسط سیستم عصبی مرکزی می شود و از این طریق درد راکاهش می دهد.
رهبری افزود : علاوه براین در فیزیوتراپی می توان با انجام حرکات‌ ورزشی‌ در جهت‌ رفع‌ معلولیت‌ و افزایش‌ کارآیی‌ عضلات‌ و اعصاب‌ تلاش کرد .
وی گفت : در ورزش درمانی ، تمرینات ورزشی خاص برای بهبود وضعیت بیمار استفاده می شود و در این روش پس از شناسایی اختلال موجود و علت درد ، تمرینات مورد نیاز برای رفع آن طراحی می شود .
رهبری یادآور شد: در این روش بیشترین علل درد مربوط به ضعف عضلات ،‌عدم تعادل قدرت عضلانی ، محوریت حرکت مفاصل و آسیب های ناشی از ضربه است .
رهبری به درمان های دستی در فیزیوتراپی اشاره کرد و گفت : از این روش در کاهش درد ستون فقرات و لگن استفاده می شود هر چند که می توان برای کاهش درد در همه قسمت های بدن از آن استفاده کرد .
وی افزود:در بخش‌ الکتروتراپی‌ ، فیزیوتراپیست‌ با استفاده‌ از عوامل‌ فیزیکی‌ مانند اشعه‌ مادون‌ قرمز به درمان‌ بیماران‌ و در بخش‌ مکانوتراپی‌ با استفاده‌ از وسایل‌ مکانیکی‌ مانند قرقره‌ و دستگاه های‌ بدنسازی‌ به‌ درمان‌ بیماران‌ اقدام می شود . همچنین در بخش‌ هیدروتراپی‌ (آب‌ درمانی‌) نیز با استفاده‌ از خواص‌ آب‌ به درمان بیماری ها می پردازند.
رهبری گفت : در بیماران ارتوپدی مانند شکستگی استخوان ها و دررفتگی مفاصل ، تعویض مفاصل (ارتروپلاستی ها) ، اختلالات اسکلتی عضلانی ،کمردرد و گرفتگی عضلات ، ایجاد تغییرات فرسایشی در مفاصل مثل آرتروز در ناحیه زانو ، شانه ، ران و ستون فقرات می توان از فیزیوتراپی استفاده کرد.
وی افزود:فیزیوتراپی در بیماری های اعصاب نیز موثر است زیرا با توجه به این که در این بیماری ها ، عضلات بیمار گرفتار می شوند ، می توان جهت تقویت عضله از روش های فیزیوتراپی استفاده کرد .
این فیزیوتراپیست گفت : برخی کودکانی که به دنیا می آیند دچار نوعی از معلولیت ها هستند که با فیزیوتراپی بموقع می توان معلولیت هایی همچون فلج مغزی ، فلج اطفال ، فلج زایمانی ،کودکانی که با گردن کج به دنیا می آیند، اختلال در مچ را از میان برد .
به گفته وی فیزیوتراپی در پس اعمال جراحی ، فیزیوتراپی در بیماری های پوستی،
فیزیوتراپی در بیماران بستری در بخش های بیمارستان،فیزیوتراپی در بیماری های قلبی و تنفسی وفیزیوتراپی در سالمندان از دیگر مواردی است که امروزه کاربرد زیادی دارند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha