سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 302033

نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر از رایج‌ترین روش‌ها برای کند شدن سرعت رشد میکروارگانیسم‌ها محسوب می‌شود اما در صورتی که این نگهداری به‌صورت صحیح انجام نشود، ممکن است کیفیت خوراکی و بهداشتی مواد غذایی آسیب ببیند.

اصول نگهداری غذا در فریزر

سلامت نیوز: نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر از رایج‌ترین روش‌ها برای کند شدن سرعت رشد میکروارگانیسم‌ها محسوب می‌شود اما در صورتی که این نگهداری به‌صورت صحیح انجام نشود، ممکن است کیفیت خوراکی و بهداشتی مواد غذایی آسیب ببیند.

در این یادداشت به برخی توصیه‌های سازمان غذا و دارو (FDA آمریکا) درباره نگهداری هر چه بهتر مواد غذایی در فریزر پرداخته می‌شود.مواد غذایی زمانی که در دمای کمتر از 18 درجه سانتی‌گراد (صفر درجه فارنهایت) یا کمتر نگهداری شود برای استفاده ایمن است. فریزر نمی‌تواند میکروارگانیسم‌ها را بکشد؛ بلکه رشد آنها را متوقف می‌کند.با این‌که کیفیت بهداشتی و ایمنی مواد غذایی در این دما به‌خوبی حفظ می‌شود، به یاد داشته باشید افزایش زمان نگهداری در فریزر سبب افت کیفی مواد غذایی می‌شود. بافت، طعم، بو و رنگ بسیاری از مواد غذایی در فریزر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

غذاهای پخته (مثل انواع گوشت، برنج، خورشت و ...) حتما باید در ظروف در‌بسته و نفوذ ناپذیر به هوا نگهداری شود.در مورد مواد غذایی که به‌صورت منجمد خریداری می‌کنید حتما دستورالعمل پخت و آماده‌سازی تولیدکننده را برای گرم‌کردن یا پختن آن ماده غذایی دنبال کنید. (زمان و دمای فر، زمان سرخ‌کردن، دمای سرخ‌کردن، زمان و توان مایکروفر یا مایکروویو، نیاز یا عدم‌نیاز به خروج از انجماد)بابت افت تغذیه‌ای مواد غذایی در فریزر چندان نگران نباشید. با این‌که قانون یکسانی برای مواد غذایی مختلف در این زمینه وجود ندارد، در بسیاری از موارد افت ارزش غذایی بسیار ناچیز است.

اما خطر افت کیفی وجود دارد.مواد غذایی که دچار سوختگی ناشی از انجماد شده‌اند، از نظر ایمنی مشکلی برای مصرف ندارند. سوختگی ناشی از انجماد یک مشکل کیفی محسوب می‌شود و به‌صورت نقاطی به رنگ قهوه‌ای- خاکستری و بافت چرمی‌مانند در مواد غذایی منجمد ظهور می‌کند. یکی از دلایل این سوختگی استفاده‌ نکردن از بسته‌بندی مناسب و بدون پوشش ماندن برخی از قسمت‌های ماده غذایی است که به دلیل خشک ‌شدن و از دست دادن رطوبت در آن بخش‌ها، ماده غذایی دچار افت بافت و تغییر رنگ می‌شود.دماسنجی برای کنترل دمای یخچال و فریزر بخرید، به‌طوری‌که به‌راحتی قابل خواندن باشد.دما را هر هفته یک‌بار چک کنید و آن را با نمایشگر یخچال مقایسه کنید. 

در صورت قطع برق ...

در صورتی که برق قطع شد، در یخچال و فریزر را تا جایی که می‌توانید باز و بسته نکنید. یخچال تا چند ساعت می‌تواند مواد غذایی را سرد نگه دارد. فریزر در صورتی که در آن باز نشود حدود 24 تا 48 ساعت می‌تواند مواد غذایی را در دمای مناسب نگه دارد. با وجود این باید به ایمنی برخی مواد غذایی در این شرایط توجه شود.وجود یک دماسنج در فریزر در این شرایط می‌تواند به شما کمک بزرگی کند. زمانی که دوباره برق وصل شد، دما را چک کنید.

اگر دما حدود 40 درجه فارنهایت (حدود 4 درجه سانتیگراد) یا کمتر باشد، مواد غذایی سالم است و می‌توانید آنها را دوباره منجمد کنید.اگر دماسنج ندارید، بسته‌بندی ماده غذایی را چک کنید. نمی‌توان بر‌اساس بو و ظاهر ماده غذایی، قضاوت صحیحی از ایمنی آن داشته باشید. اگر ماده غذایی هنوز دارای کریستال‌های یخ است، می‌توانید آن را مجددا منجمد کنید.

مواد غذایی موجود در یخچال در صورت باز نشدن در یخچال تا چهار ساعت قابل استفاده است. اگز زمان طولانی‌تر شد، مواد غذایی فسادپذیر از قبیل گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و غذاهای پخته که در دمای بالاتر از 4 درجه سانتی‌گراد بیش از دو ساعت نگهداری شده‌، برای مصرف ایمن نیست و بهتر است دور ریخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha