سلامت نیوز : معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر گفت: در نشست یک هفته‌ای نوزدهمین اجلاس مجمع عمومی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر ۴۰ دیدار با رؤسای جمعیت‌ها و ۴ یادداشت تفاهم خواهیم داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ شهاب‌الدین محمدی عراقی ظهر امروز در نشست خبری در مورد جزئیات نوزدهمین مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر گفت: این نشست قرار است تا از 20 تا 27 آبان با حضور 189 جمعیت ملی صلیب سرخ و هلال احمر به میزبانی سیدنی استرالیا برگزار شود.

وی با تأکید بر اینکه مجمع عمومی هر دو سال یکبار برای بررسی دستاوردها و استراتژی جمعیت‌های ملی تشکیل می‌شود خاطرنشان کرد: امسال این مجمع با انتخابات فدراسیون و شورای حکام نیز همزمان شده است که هر 4 سال یکبار برگزار می‌شود و ایران نیز یکی از کاندیدهای عضویت در شورای حکام جمعیت‌های ملی از منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

محمدی عراقی خاطرنشان کرد: طبق تقسیم‌بندی‌ها به جز رئیس فدراسیون بین‌المللی و نایب رئیس از هر منطقه جغرافیایی 5 نماینده انتخاب خواهند شد که ایران به همراه 10 کشور دیگر از جمله افغانستان، ژاپن، عراق، سوریه، امارات متحده عربی، عربستان صعودی، چین، مالزی، فیلیپین و جزایر سیتی برای کسب کرسی نمایندگی در شورای حکام منطقه آسیا و اقیانوسیه رقابت خواهند کرد.

وی در پاسخ به اینکه شانس ایران برای حضور در این مجمع چقدر است گفت: طبق بررسی‌ها و برآوردهایی که کرده‌ایم از مجموع 187 جمعیت ملی که عضو فدراسیون هستند 110 کشور به ایران رأی خواهند داد و 24 کشور نیز نظر مساعد خود را به صورت مکتوب به ما اعلام کرده‌اند البته امسال جمعیت‌های صلیب سرخ قبرس و سودان جنوبی نیز به عضویت فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی در خواهند آمد و مجموع کشورها به 189 کشور خواهد رسید.

معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر نجات افراد، تأمین معاش، بازتوانی بعد از سوانح و ترویج جوامع عاری از خشونت را از سرفصل‌های استراتژی 2020 عنوان کرد و افزود: جمعیت‌های ملی توانمند، دیپلماسی بشردوستانه و پیشگیری و آسیب آسیب‌ها می‌تواند در رسیدن به این اهداف در تمامی کشورها مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از حسن‌های برگزاری این مجمع‌ تبادل تجربیات جمعیت‌های ملی است افزود: به عنوان مثال بعضی کشورها در تغییرات ناشی از آب و هوا و مهاجرت به شهرها تجربه‌های خوبی دارند که ارائه خواهند کرد.

محمدی عراقی بازبینی استراتژی سال‌های 2010 تا 2020 را یکی دیگر از کارهای مهم عنوان کرد که در این مجمع عمومی جمعیت‌های ملی اتفاق خواهد افتاد که محدود کردن استفاده از سلاح‌های جمعی یکی از آنها است.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه قطعنامه‌های فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر چقدر قدرت بازدارندگی و ضمانت اجرایی بین کشورها را دارد گفت: مجموعه قوانین بین‌المللی ضمانت اجرایی ندارند و در مقاطعی شاهد هستیم که قدرت‌های بزرگ در طول جنگهای بین‌المللی این قوانین را زیر پا می‌گذارند اما آن چیزی که در سطح شورای نمایندگان و فدراسیون اتفاق می‌افتد این است که جمعیت‌های ملی ملزم به اجرای قطعنامه‌ها هستند و اگر جمعیتی از این امر تخطی کند موضوع در کمیته میانجی‌گری مطرح شده و در نهایت تعلیق‌های موقت یا دایمی برای جمعیت‌های ملی در قانون پیش‌بینی شده است اما تاکنون چنین چیزی نداشته‌ایم.

معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر در پاسخ به پرسش دیگر فارس، مبنی بر اینکه جمعیت‌های ملی معمولاً غیردولتی بوده و مسئول کارهای دولت‌های خود بوده‌اند و چگونه مقصر شناخته می‌شوند گفت: جمعیت‌های ملی می‌توانند با توجه به وظیفه ذاتی بشردوستانه خود دولت‌های خود را تشویق و ترغیب در راستای حرکت به حقوق بشردوستانه کنند و به عنوان نماینده افکار عمومی جامعه به موقع وارد عمل شوند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری 40 ملاقات با کشورهای مختلف در حاشیه نوزدهمین نشست مجمع عمومی جمعیت‌های ملی خبر داد و افزود: جمعیت‌های ملی صلیب سرخ ایتالیا، اسپانیا، آلمان و کشورهای افغانستان، پاکستان، هند، چین، مالزی از آسیا و جمعیت‌های ملی عراق، لبنان، فلسطین و سوریه از کشورهای منطقه جلسه خواهیم داشت.

به گفته محمدی عراقی 4 یادداشت تفاهم با جمعیت‌های ملی ایتالیا، اسپانیا، پاکستان و بولیوی و یک متمم یادداشت تفاهم با جمعیت‌های ملی آلمان برای تبادل تجربیات امداد و نجات خواهیم داشت.

وی همچنین از اعطای جایزه ویژه 2013 جمعیت‌های ملی به هلال احمر ایران خبر داد و گفت: طرح نیابت برای تکریم سالمندان برای کمک‌رسانی به افراد سالمند و طرح کانون‌های اصلاح و تربیت در زندان‌ها از سوی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ارائه شده بود که از بین جمعیت‌های ملی کشورها جایزه ویژه 2013 این فدراسیون را از آن خود کرد.

نوزدهمین نشست مجمع عمومی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر از 20 تا 27 آبان در شهر سیدنی استرالیا با حضور نمایندگان 189 کشور جهان برگزار خواهد شد و هلال احمر ایران دو جایزه ویژه فدراسیون بین‌المللی در سال 2013 را در حوزه داوطلبان و جوانان از آن خود کرده است که در آخرین روز این مجمع دریافت خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha