چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 11908

محققان نشان می دهند که خوراک های سبک ویژه ای می تواند نقش موثرضد افسردگی داشته باشد، به شرط اینکه صحیح مصرف شود.

رژیم غذایی مناسب برای بهبود خلق و خو
قبلا رسم بیشتر خانواده ها بود که به عنوان عصرانه یا به طور کلی در بین وعده های غذایی ، افراد خانواده دور هم جمع شوند و ضمن صرف یک نوشیدنی دلچسب و شیرینی ، گپی گرم و دوستانه را ترتیب دهند. اکنون محققان برای این حرکت شیرین و روزانه ، مدارک مستدلی تعریف می کنند. تحقیقات نشان می دهد که خوردن این خوراک های سبک حاوی کربو هیدرات های ساده و قابل جذب که در کلوچه یا نان شیرین حلقوی وجود دارد ، سطح سروتونین مغز را بالا برده و این ماده شیمیایی به نوبه خود نقش موثری مشابه داروهای ضد افسردگی مدرن ایفا می کند. البته غذاها و خوراک های دیگری نیز وجود دارد که سبب بهبود خلق و خوی افراد می شود اما بعضی از این خوراک ها از شهرت قابل توجهی برخوردار است.به عنوان مثال چای به عنوان "فنجان شادی بخش" شناخته شده و کافئین موجود در آن ، به طور مخصوصی انرژی را افزایش می دهد ، اما این یک دلیل روانشناسانه است و هیچ مطالعه ای تاکنون تاثیر مستقیم آن را بر روی روحیه تصدیق نمی کند. مشروبات الکلی به همین ترتیب باعث ایجاد اوقاتی خوش می شود اما تاثیرات سوئ آن قابل توجه است. با این حال مطالعات اخیر ثابت کرده است که مصرف کنندگان میانه رو این نوشیدنی (برای مردان نوشیدن دو نوشابه در روز  و برای زنان یک نوشابه در روز)علائم افسردگی کمتری نسبت به سایر افراد داشته اند. یا در مورد شکلات تصور می شد که نقشی مشابه نوشیدنی های الکلی دارد ، اما مطالعات اخیر نشان می دهد که خوردن شیرینی باعث طولانی شدن خلق افسرده میشود تا از بین بردن این حالت.
در هر حال بهتراست برای بهتر شدن خلق و خوی خود و د رواقع افزایش سطح سروتونین مغز، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:
قرار دادن پروتئین در هر سه نوع وعده غذایی: این مواد باعث افزایش تیریپتوفان خون می شود . این ماده نهایتا تبدیل به سروتونین می گردد. بهترین منبع تریپتوفان عبارتند از غذاهای دریایی، مرغ و گوشت کم چرب.
خوردن مقدار کم از خوراک های حاوی کربوهیدرات: در حدود 3 الی 4 ساعت بعد از هر وعده غذایی و درست یک ساعت قبل از وعده بعدی ، بهترین زمان برای خوردن خوراک های سبک حاوی کربو هیدارت است ، زمانیکه شکم خالی است و پروتئینی در بین وعده های غذایی مصرف نشده است. در این زمان کربوهیدرات ها بهترهضم می شود. مثل خوردن 2 یا سه کلوچه حاوی آرد جو دو سر یا سه عدد نان شیرینی حلقوی یا یک تکه نان گندم. این باعث می شود که تریپتوفان خون وارد مغز شود و در آنجا تبدیل به سروتونین گردد و این امر باعث می شود که بعد از 20 الی 30 دقیقه ، خلق و خوی شما بهتر شود.
اگر دستورالعمل بالا را رعایت کنید، در شب نیز سریعتر به خواب می روید. زیرا در پایان روز، سروتونین مغز تبدیل به ملاتونین می شود  و این ماده به خوابیدن کمک می کند . زیاده روی در مصرف کربوهیدرات در زنان تاثیر گذارتر از مردان است(از جهت افزایش مواد شیمیایی مرتبط با خلق و خو).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha